Masters programma als platform

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Laat vernieuwing groeien
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Integreren van onderzoek in onderwijs
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
User Centred Development
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Geef uw team vleugels’
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Het opleidingsprofiel:
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Wim Claasen & Wilma Klabbers
Professional Development Schools - Rijnmond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Kansen implementatie vakwedstrijden
Key Process Indicator Sonja de Bruin
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Educational support & innovation
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Dynamic Architecture What about you?
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Testphases still relevant?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Masters programma als platform VELON 2008 Masters programma als platform Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch VELON 2008 Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch Tweede ronde tafelgesprekken Afsluiting VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg VELON 2008 Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg Van Voortgezette opleidingen naar Masters Gericht op speciale onderwijszorg Sterke relatie tussen theoretische concepten en praktijk Reflectief-onderzoekende houding Interactieve kennisontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

VELON 2008 Lectoraat ‘interactieve professionalisering en interactieve kennisontwikkeling’ Lectoraten dragen bij aan (SKO-formulering): Professionalisering opleiders Kenniscirculatie Kennisontwikkeling / onderzoek Curriculum ontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Fontys OSO’s opdracht: “Via praktijkgerichte studies bijdragen aan de onderzoeksmatige inbedding van de masteropleidingen. Die studies moeten inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van Een onderzoeksmatig opleidingsconcept Een cultuur waarin onderzoek als belangrijk en vanzelfsprekend wordt ervaren (zelfevaluatierapport p.7) VELON 2008

Interactieve professionaliteit = VELON 2008 Interactieve professionaliteit = Continu zoeken naar een balans tussen zelfsturing en zelfregulering VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Interactieve kennisontwikkeling: VELON 2008 Interactieve kennisontwikkeling: Bewust kennis ontwikkelen over de eigen praktijk en deze kennis bewust gebruiken voor continue aanpassing van de praktijk van de speciale onderwijszorg aan veranderende omstandigheden VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Dialoog, reflectie en onderzoek VELON 2008 Dialoog, reflectie en onderzoek A moral-intellectual perception of teacher education requires a mission and a setting which provides a context for inquiry. “The mission …… requires of the setting’s stewards not just dialogue but reflection, reading, inventing, and rethinking.” Goodlad (1994, p.17) VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Post-initial programmes are challenged to create a flexible setting which facilitates a flexible response to developments in the educational field….. Such a flexible setting appears to be difficult to create…. Caused partly because the traditional terms we use (module, schedule, class) …. Apparently neutral terms …. We should think off the beaten track and throw these terms out the window. VELON 2008

VELON 2008 Smith, 2000: We need a new infrastructure, a new model: ‘ The platform of Teacher Education’ A program that is the best for the students, that reacts creatively to what has to be done, where knowledge is continuously refreshed, where all (schools, universities, teacher’s associations, parents’ groups) have a role VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Platform is een concept The platform should be interpreted in a broad sense and refers to the infrastructure of the course as a whole: goals, organization, curriculum, participants VELON 2008

Geen solo-optredens, maar een co-productie VELON 2008 Geen solo-optredens, maar een co-productie Bridget Somekh en Susan Groundwater – Smith (2007): “ a place that involves true collaboration, where teachers find mutual support, where participants are ready to share, where they accept and respect themselves and others, where the agency of children is encouraged” VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

Interactieve vormen van kennisontwikking Interactief ≠ interacties tussen personen Interactief = wisselwerking tussen diverse vormen van kennis VELON 2008

Interactie tussen toepassen en ontwikkelen van professionele kennis: kennis toepassen, informatie verzamelen, informatie interpreteren, nieuwe kennis ontwikkelen, deze weer toepassen etc VELON 2008

Interactie tussen kennisgebieden Ideologisch gebied: het ‘ willen’ Technologisch gebied: ‘ wat zou allemaal kunnen’ Empirisch gebied: het ‘ feitelijk weten hoe ‘willen’ en ‘kunnen’ zijn gerealiseerd’ VELON 2008

Interactie tussen academische en professionele kennis “Helpt de theorie om de realiteit anders waar te nemen; biedt het nieuwe perspectieven?” “Wanneer kan ik die theorie gebruiken? Hoe zal ik dat doen en met welk doel?” VELON 2008

Interactie tussen individuele en collectieve kennis Door kennis te delen bijdragen aan de gezamenlijke praktijk + deze praktijk = bron van feedback Bijdragen aan de kennisbasis van de beroepsgroep Commitment met kwetsbare kinderen; verbinden met maatschappelijke ontwikkelingen VELON 2008

Interactie tussen kennis op verschillende niveaus 1: inhoudelijke kennis: onderwijsinhoud, de leerlingen, pedagogisch-didactisch handelen etc. 2: methodologische kennis hoe kennis op niveau 1 ontwikkeld kan worden (over reflecteren, actie-onderzoek, evaluerend handelen etc.) VELON 2008

Professionals zelf moeten theorie en praktijk met elkaar verbinden 1: wereld van de concrete acties in de realiteit 2: persoonlijke interne wereld van de ervaring 3: wereld van de concepten, theorieen, abstracties VELON 2008

VELON 2008

Bouwstenen in het platform Carlos van Kan student Kara Vloet Karel Smeets Jos Kienhuis Jacqueline van Swet opleiding werkplek Frank Cornelissen Hans van Huijgevoort VELON 2008

Carlos van Kan Samen met docenten reflecteren op bumpy moments VELON 2008

Kara Vloet Bouwen aan professionele identiteit op het platform: verhalen in dialoog VELON 2008

Jacqueline van Swet Critical friends Interactive knowledge-construction at master’s level. Wederzijds leren door ervaren docenten en hun opleiders in een masteropleiding Critical friends VELON 2008

Karel Smeets Action research in the school context: Teacher decision-making and teacher leadership. VELON 2008

Jos Kienhuis De ontwikkeling van ‘de stem’ van de leerling VELON 2008

Frank Cornelissen Het ‘opschalen’ van kleinschalig leerkrachtonderzoek naar de schoolorganisatie VELON 2008

Hans van Huijgevoort Congruentie in onderliggende waarden en overtuigingen in relatie tot schoolcultuur en actieonderzoek. VELON 2008

Meer weten…… C.Vloet@fontys.nl K.Smeets@fontys.nl C.vanKan@fontys.nl J.Kienhuis@fontys.nl L.Cornelissen@fontys.nl H.vanHuijgevoort@fontys.nl VELON 2008