Masters programma als platform VELON 2008 Masters programma als platform Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch VELON 2008 Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch Tweede ronde tafelgesprekken Afsluiting VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg VELON 2008 Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg Van Voortgezette opleidingen naar Masters Gericht op speciale onderwijszorg Sterke relatie tussen theoretische concepten en praktijk Reflectief-onderzoekende houding Interactieve kennisontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
VELON 2008 Lectoraat ‘interactieve professionalisering en interactieve kennisontwikkeling’ Lectoraten dragen bij aan (SKO-formulering): Professionalisering opleiders Kenniscirculatie Kennisontwikkeling / onderzoek Curriculum ontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Fontys OSO’s opdracht: “Via praktijkgerichte studies bijdragen aan de onderzoeksmatige inbedding van de masteropleidingen. Die studies moeten inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van Een onderzoeksmatig opleidingsconcept Een cultuur waarin onderzoek als belangrijk en vanzelfsprekend wordt ervaren (zelfevaluatierapport p.7) VELON 2008
Interactieve professionaliteit = VELON 2008 Interactieve professionaliteit = Continu zoeken naar een balans tussen zelfsturing en zelfregulering VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Interactieve kennisontwikkeling: VELON 2008 Interactieve kennisontwikkeling: Bewust kennis ontwikkelen over de eigen praktijk en deze kennis bewust gebruiken voor continue aanpassing van de praktijk van de speciale onderwijszorg aan veranderende omstandigheden VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Dialoog, reflectie en onderzoek VELON 2008 Dialoog, reflectie en onderzoek A moral-intellectual perception of teacher education requires a mission and a setting which provides a context for inquiry. “The mission …… requires of the setting’s stewards not just dialogue but reflection, reading, inventing, and rethinking.” Goodlad (1994, p.17) VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Post-initial programmes are challenged to create a flexible setting which facilitates a flexible response to developments in the educational field….. Such a flexible setting appears to be difficult to create…. Caused partly because the traditional terms we use (module, schedule, class) …. Apparently neutral terms …. We should think off the beaten track and throw these terms out the window. VELON 2008
VELON 2008 Smith, 2000: We need a new infrastructure, a new model: ‘ The platform of Teacher Education’ A program that is the best for the students, that reacts creatively to what has to be done, where knowledge is continuously refreshed, where all (schools, universities, teacher’s associations, parents’ groups) have a role VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Platform is een concept The platform should be interpreted in a broad sense and refers to the infrastructure of the course as a whole: goals, organization, curriculum, participants VELON 2008
Geen solo-optredens, maar een co-productie VELON 2008 Geen solo-optredens, maar een co-productie Bridget Somekh en Susan Groundwater – Smith (2007): “ a place that involves true collaboration, where teachers find mutual support, where participants are ready to share, where they accept and respect themselves and others, where the agency of children is encouraged” VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO
Interactieve vormen van kennisontwikking Interactief ≠ interacties tussen personen Interactief = wisselwerking tussen diverse vormen van kennis VELON 2008
Interactie tussen toepassen en ontwikkelen van professionele kennis: kennis toepassen, informatie verzamelen, informatie interpreteren, nieuwe kennis ontwikkelen, deze weer toepassen etc VELON 2008
Interactie tussen kennisgebieden Ideologisch gebied: het ‘ willen’ Technologisch gebied: ‘ wat zou allemaal kunnen’ Empirisch gebied: het ‘ feitelijk weten hoe ‘willen’ en ‘kunnen’ zijn gerealiseerd’ VELON 2008
Interactie tussen academische en professionele kennis “Helpt de theorie om de realiteit anders waar te nemen; biedt het nieuwe perspectieven?” “Wanneer kan ik die theorie gebruiken? Hoe zal ik dat doen en met welk doel?” VELON 2008
Interactie tussen individuele en collectieve kennis Door kennis te delen bijdragen aan de gezamenlijke praktijk + deze praktijk = bron van feedback Bijdragen aan de kennisbasis van de beroepsgroep Commitment met kwetsbare kinderen; verbinden met maatschappelijke ontwikkelingen VELON 2008
Interactie tussen kennis op verschillende niveaus 1: inhoudelijke kennis: onderwijsinhoud, de leerlingen, pedagogisch-didactisch handelen etc. 2: methodologische kennis hoe kennis op niveau 1 ontwikkeld kan worden (over reflecteren, actie-onderzoek, evaluerend handelen etc.) VELON 2008
Professionals zelf moeten theorie en praktijk met elkaar verbinden 1: wereld van de concrete acties in de realiteit 2: persoonlijke interne wereld van de ervaring 3: wereld van de concepten, theorieen, abstracties VELON 2008
VELON 2008
Bouwstenen in het platform Carlos van Kan student Kara Vloet Karel Smeets Jos Kienhuis Jacqueline van Swet opleiding werkplek Frank Cornelissen Hans van Huijgevoort VELON 2008
Carlos van Kan Samen met docenten reflecteren op bumpy moments VELON 2008
Kara Vloet Bouwen aan professionele identiteit op het platform: verhalen in dialoog VELON 2008
Jacqueline van Swet Critical friends Interactive knowledge-construction at master’s level. Wederzijds leren door ervaren docenten en hun opleiders in een masteropleiding Critical friends VELON 2008
Karel Smeets Action research in the school context: Teacher decision-making and teacher leadership. VELON 2008
Jos Kienhuis De ontwikkeling van ‘de stem’ van de leerling VELON 2008
Frank Cornelissen Het ‘opschalen’ van kleinschalig leerkrachtonderzoek naar de schoolorganisatie VELON 2008
Hans van Huijgevoort Congruentie in onderliggende waarden en overtuigingen in relatie tot schoolcultuur en actieonderzoek. VELON 2008
Meer weten…… C.Vloet@fontys.nl K.Smeets@fontys.nl C.vanKan@fontys.nl J.Kienhuis@fontys.nl L.Cornelissen@fontys.nl H.vanHuijgevoort@fontys.nl VELON 2008