Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Het opleidingsprofiel:
Regionale opleidingsschool West Friesland
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Projectgroep: Rol van de Belgische universitaire samenwerking ter ondersteuning van basiseducatie en TVET.
Dossier Empowerment.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Leren in de beroepspraktijk
Professional Development Schools - Rijnmond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Ontwikkeling van professionele identiteit
De driehoeksverhouding
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Theorie.
Professionele excellentie en Honours
Ontwikkeling van professionele identiteit
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Research Centre for Education and the Labour Market
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Transcript van de presentatie:

Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch? Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam VELON congres 2014 1

docenten hoger onderwijs Aanleiding Mijn eigen achtergrond en ervaring Zwakke positie van (praktijk)onderzoek van lerarenopleiders Van oppermeesters tot docenten hoger onderwijs De ontwikkeling van het beroep en de identiteit van lerarenopleiders Anja Swennen VELON congres 2014

Kloof academisch onderzoek en praktijkonderzoek Leraren(opleiders) nemen zelden kennis van de resultaten van academisch onderzoek en academisch onderzoek beïnvloedt de praktijk van het onderwijs nauwelijks Academici op hun beurt nemen onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren zelden serieus: “Most academics who are involved in the teacher (education) research movement around the world have marginalized the process of school- based inquiry by teachers as a form of teacher (education) development but do not consider it as a form of knowledge production” (Zeichner, 1995, p. 153). VELON congres 2014

Ideaaltypische kenmerken ‘echte’ professies Prestige Sterke monopoliepositie (wie mag opleiden en examineren?) Autonomie zeggenschap over de inhoud (curriculum) van de opleiding Academische kennisbasis VELON congres 2014 4

Ideaaltypische kenmerken ‘nieuw’ professionalisme Prestige en expertise Kwaliteit van individuele beroepsuitoefening: profesionaliteit Monopolie Beperkte autonomie Academische en professionele kennis Professionele ontwikkeling VELON congres 2014 5

Academische kennis Legitimeert het beroep Geeft prestige aan het beroep Belegd bij een speciale groep binnen de professie: Custodians of academic knowledge Door zijn aard niet per se bruikbaar Draagt bij aan theorievorming (Abbott, 1988) In deze tien minuten wil ik vooral iets vertellen over het eerste deel van het onderzoek, het historische deel. Ik heb de veranderingen in het beroep van lerarenopleider onder meer beschreven vanuit het perspectief van drie ideaaltypische kenmerken van ‘echte’ professies. Echte professies zijn professies zoals die van arts en jurist. Het eerste kenmerk van een echte professie is de sterke monopoliepositie van het beroep, dat wil zeggen dat alleen erkende beroepsuitoefenaars het beroep mogen uitoefenen – zo mag alleen een gediplomeerde arts het beroep van arts uitoefenen. Het tweede kenmerk is de grote autonomie van de beroepsbeoefenaars, dat betekent dat ze zeggenschap over alle aspecten van het beroep. In het geval van het beroep van lerarenopleider heb ik vooral gekeken naar de mate waarin lerarenopleiders zeggenschap hebben over de inhoud van het curriculum van de opleiding. Vooral het macrocurriculum, dat is het curriculum zoals dat in de wet is vastgelegd. Tot slot heb ik gekeken naar het bestaan van een professionele en academische kennisbasis voor de beroepsgroep. Het bestaan van academische kennis – kennis die met name op universiteiten wordt ontwikkeld - wordt door sommigen gezien als het belangrijkste kenmerk van een echte professie. VELON congres 2014 6

Leden van echte professies, zoals medici, nemen direct kennis van academische kennis door middel van lange en zware opleidingstrajecten die worden verzorgd door de beroepsgroep Leraren en lerarenopleider nemen indirect kennis van academische kennis: Universitaire Onderwijsinstituten als het eerdere IVLOS en huidige ICLON, VELON Sterke scheiding tussen onderzoekers van onderwijs en leraren en lerarenopleiders VELON congres 2014

Veranderende opvattingen over (academische) kennis Onderzoek moet bruikbare kennis opleveren Kennis moet worden ontwikkeld voor professionals Kennis moet worden ontwikkeld door professionals In deze tien minuten wil ik vooral iets vertellen over het eerste deel van het onderzoek, het historische deel. Ik heb de veranderingen in het beroep van lerarenopleider onder meer beschreven vanuit het perspectief van drie ideaaltypische kenmerken van ‘echte’ professies. Echte professies zijn professies zoals die van arts en jurist. Het eerste kenmerk van een echte professie is de sterke monopoliepositie van het beroep, dat wil zeggen dat alleen erkende beroepsuitoefenaars het beroep mogen uitoefenen – zo mag alleen een gediplomeerde arts het beroep van arts uitoefenen. Het tweede kenmerk is de grote autonomie van de beroepsbeoefenaars, dat betekent dat ze zeggenschap over alle aspecten van het beroep. In het geval van het beroep van lerarenopleider heb ik vooral gekeken naar de mate waarin lerarenopleiders zeggenschap hebben over de inhoud van het curriculum van de opleiding. Vooral het macrocurriculum, dat is het curriculum zoals dat in de wet is vastgelegd. Tot slot heb ik gekeken naar het bestaan van een professionele en academische kennisbasis voor de beroepsgroep. Het bestaan van academische kennis – kennis die met name op universiteiten wordt ontwikkeld - wordt door sommigen gezien als het belangrijkste kenmerk van een echte professie. VELON congres 2014 8

Praktijkgericht onderzoek door lerarenopleiders Inquiry as Stance: verbeteren van de opleiding en het eigen handelen als lerarenopleider (Cochran-Smith & Lyttle, 2009) Professionele ontwikkeling Kennis van het domein (Aelterman, Van den Berg en Snoek (2004) Publicaties: intern hogeschool, Internet, vaktijdschriften,TvL en sporadisch in internationale wetenschappelijke tijdschriften VELON congres 2014 9

Is het erg? Nee, want door praktijkgericht onderzoek van lerarenopleiders wordt de lerarenopleiding steeds beter Nee, want de het onderzoek zoals dat wordt gedaan zal de norm worden van al het onderwijsonderzoek Ja, want de bevindingen van het onderzoek zijn alleen bekend binnen de lerarenopleiding (lokale kennis) Ja, want er is weinig theorievorming en er wordt nauwelijks voortgebouwd op eerder onderzoek VELON congres 2014

Moeten we wat en wat dan? 1. Onderzoek van opleiders versterken Beter kennis nemen van elkaars onderzoek en academisch onderzoek Onderzoek van lerarenopleiders ondersteunen Onderzoek van lerarenopleiders beter organiseren, zodat krachten en middelen worden gebundeld en gezamenlijk thema’s kunnen worden onderzocht 2. Beter nadenken wat er met onderzoek moet gebeuren Verbeteren opleiding, wat dan? Publiceren? Waar dan en waarom? 3. Relatie met academisch onderzoek versterken (Betere) allianties aangaan met academici VELON congres 2014