Casusbank Didiclass
wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining geen demonstratie van goede voorbeelden geen vakdidactiek-oogpunt geen bewijslast voor portfolio
En dus niet gericht op: illustreren, instrueren, demonstreren, beoordelen oriënteren, confronteren, problematiseren, reflecteren
uitgangspunten video- beeld als primaire bron fragmenten thema verdicht tot de essentie van & rond veelvoud aan perspectieven authentieke levensecht, zoals het zich voordoet onderwijs- basis, voorgezet en beroeps situaties handelen als leraar
reflectie kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen korrelgrootte des levens niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader
Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend
voor wie studenten aanleiding en focus bij (zelf)studie docenten open materiaal in de lerarenopleiding begeleiders aanleiding bij werkplekbespreking coaches materiaal bij professionalisering LEERGEMEENSCHAP: WERKSTRUCTUUR
Nieuwe werkstructuren- nieuwe leervormen ( Otmar Donnenberg) ” horizontale samenwerking” Persoonlijke verantwoordelijkheid Proactieve opstelling: ook bespreekbaar Ruimte/ belangstelling persoonlijke initiatieven Onderzoeksgesprekken intern vanuit meer perspectieven→stakeholders extern (werkveld) Feedback/ reflectie/toetsen veronderstellingen Communicatiebasis = gelijkwaardigheid Erkende autonomie van leden
IEDER- model met TOP. I= INFO( informatie) INTRO( introductie) E= Ervaring: lesregistratie D= Delen: ervaringen uitwisselen, mening toetsen E= Wijziging van perspectieven R= Reflectie: eigen ervaringen, inspiratie, vragen. T= Theoretische verdieping O= Opdracht formuleren n.a.v. casusverwerking P= Pop/ portfolio
HOGESCHOOL ZUYD Casusbank: in het curriculum ( tutorgroep) Casusbank: in gebruik door de zij-instromers Casusbank: verwerkt in de LIO-coachtraining Casusbank: intro tijdens de open dag Casusbank gebruikt door schoolopleiders Casusbank :bij mbo- hbo aansluiting Casusbank: studenten en werkveld participeren Casusbank: ontwerp gekoppeld aan ervaring LEERGEMEENSCHAP= succesfactor. ( k.sillen@hszuyd.nl)