Casusbank Didiclass.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Didiclass - beginnen met
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Portfolio’s in het onderwijs
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop ‘Competenties’
HAN Faculteit Educatie.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
Collectief leren in schoolteams
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat je zelf vindt, weet je beter
Voortgangsgesprek fase 1
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Toekomstgericht onderwijs
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaancoaching
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Vmbo → mbo Technologieroute Bert van Strien → hbo.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Coaching in regioleren
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Mijn visie op onderwijs
Pedagogische relatie in VO en MBO
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Casusbank Didiclass

wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining geen demonstratie van goede voorbeelden geen vakdidactiek-oogpunt geen bewijslast voor portfolio

En dus niet gericht op: illustreren, instrueren, demonstreren, beoordelen oriënteren, confronteren, problematiseren, reflecteren

uitgangspunten video- beeld als primaire bron fragmenten thema verdicht tot de essentie van & rond veelvoud aan perspectieven authentieke levensecht, zoals het zich voordoet onderwijs- basis, voorgezet en beroeps situaties handelen als leraar

reflectie kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen korrelgrootte des levens niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader

Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend

voor wie studenten aanleiding en focus bij (zelf)studie docenten open materiaal in de lerarenopleiding begeleiders aanleiding bij werkplekbespreking coaches materiaal bij professionalisering LEERGEMEENSCHAP: WERKSTRUCTUUR

Nieuwe werkstructuren- nieuwe leervormen ( Otmar Donnenberg) ” horizontale samenwerking” Persoonlijke verantwoordelijkheid Proactieve opstelling: ook bespreekbaar Ruimte/ belangstelling persoonlijke initiatieven Onderzoeksgesprekken intern vanuit meer perspectieven→stakeholders extern (werkveld) Feedback/ reflectie/toetsen veronderstellingen Communicatiebasis = gelijkwaardigheid Erkende autonomie van leden

IEDER- model met TOP. I= INFO( informatie) INTRO( introductie) E= Ervaring: lesregistratie D= Delen: ervaringen uitwisselen, mening toetsen E= Wijziging van perspectieven R= Reflectie: eigen ervaringen, inspiratie, vragen. T= Theoretische verdieping O= Opdracht formuleren n.a.v. casusverwerking P= Pop/ portfolio

HOGESCHOOL ZUYD Casusbank: in het curriculum ( tutorgroep) Casusbank: in gebruik door de zij-instromers Casusbank: verwerkt in de LIO-coachtraining Casusbank: intro tijdens de open dag Casusbank gebruikt door schoolopleiders Casusbank :bij mbo- hbo aansluiting Casusbank: studenten en werkveld participeren Casusbank: ontwerp gekoppeld aan ervaring LEERGEMEENSCHAP= succesfactor. ( k.sillen@hszuyd.nl)