Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Projectonderwijs in het HBO
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop rekenen 6 december
Seniorensportopleidingen
Opleiden in school 22 juni 2004
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
competentie ontwikkeling en assessment
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Portfolio
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Experiment ‘Vanuit chaos naar yes!’
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Evaluatie Cursus.
Praktijkleren en instructie werkplan
Competentieprofiel CMD
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Opleiding Spel- en teambegeleiding
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Betere verbindingen met onderzoek
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Ontwerpend onderzoek.
Transcript van de presentatie:

Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s Projectgroep “Leraar als onderzoeker”: Rianne van Kemenade – de Pooter MA Drs. Iris Windmuller Drs. Hanneke Breteler – Issing

Startopdracht Beantwoord de volgende vragen: Wat verwacht je dat de student gaat doen en laat zien? Kun jij dit begeleiden? Wat heb je daar zelf eventueel nog voor nodig? Wat heeft je collega hier nog voor nodig? Criterium De student voert het praktijkgericht onderzoek uit

Inhoud van de workshop Totstandkoming onderzoekscriteria en standaarden Het niveau van onderzoek Competentieprofiel Docentprofessionalisering Werkveld betrokkenheid

Beginsituatie Kenniskring Materiaal: leerlijn, leerarrangementen; Onderzoek naar diverse pilots; Ervaringskennis in het begeleiden van onderzoekende studenten.

Definitie Practitioner research: onderzoek door practici- eventueel in samenwerking met onderzoekers- waarin hun eigen handelen en/of de situatie waarin dat handelen plaatsvindt wordt onderzocht. We noemen dit: praktijkgericht onderzoek.

Onderzoek Begeleider werkveld Begeleider opleiding Student

Onderzoek in het HBO Opleiden tot onderzoeker? Onderzoekende houding aanleren? Welke methodologie? Wat is in de praktijk het verschil met onderzoek op de universiteit?

Visies op onderzoek in het HBO Onderzoek is: een aparte competentie een middel om de competenties te verwerven.

Standaarden De student heeft een onderzoekende houding. De student weet hoe hij onderzoeksresultaten kan toepassen in de eigen praktijk. De student kan praktijkgericht onderzoek opzetten, uitvoeren en rapporteren.

Niveau Criteria zijn geformuleerd, en nu…. Bieden de criteria voldoende houvast om te bepalen of het gewenste niveau is bereikt?

Docentprofessionalisering Criteria zijn geformuleerd, en nu…. Moet de begeleider/assessor er mee leren werken; Heeft de assessor/SLB/docent/ onderzoekservaring nodig om met de criteria te kunnen werken; Moet er actie ondernomen worden om de begeleider/assessor te professionaliseren.

Professionalisering Onderzoekservaring opdoen; Begeleiden van onderzoekende studenten; Samenwerken met collega’s:

Werkveld Nauwelijks onderzoekservaring; Meedenken met het onderzoek van de student is moeilijk voor begeleiders:

Samen onderzoeken Student Begeleider Werkveld Docent opleiding Student

Discussiegroepen Niveau: criteria, standaarden, voldoende niveau? Professionalisering: eigen vaardigheden Professionalisering: beleid Plek in het competentieprofiel: hoe positioneer je onderzoek? Is het een aparte competentie?

Afsluiting Deel 1 belangrijk punt vanuit de discussiegroepen Mailinglist