Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s Projectgroep “Leraar als onderzoeker”: Rianne van Kemenade – de Pooter MA Drs. Iris Windmuller Drs. Hanneke Breteler – Issing
Startopdracht Beantwoord de volgende vragen: Wat verwacht je dat de student gaat doen en laat zien? Kun jij dit begeleiden? Wat heb je daar zelf eventueel nog voor nodig? Wat heeft je collega hier nog voor nodig? Criterium De student voert het praktijkgericht onderzoek uit
Inhoud van de workshop Totstandkoming onderzoekscriteria en standaarden Het niveau van onderzoek Competentieprofiel Docentprofessionalisering Werkveld betrokkenheid
Beginsituatie Kenniskring Materiaal: leerlijn, leerarrangementen; Onderzoek naar diverse pilots; Ervaringskennis in het begeleiden van onderzoekende studenten.
Definitie Practitioner research: onderzoek door practici- eventueel in samenwerking met onderzoekers- waarin hun eigen handelen en/of de situatie waarin dat handelen plaatsvindt wordt onderzocht. We noemen dit: praktijkgericht onderzoek.
Onderzoek Begeleider werkveld Begeleider opleiding Student
Onderzoek in het HBO Opleiden tot onderzoeker? Onderzoekende houding aanleren? Welke methodologie? Wat is in de praktijk het verschil met onderzoek op de universiteit?
Visies op onderzoek in het HBO Onderzoek is: een aparte competentie een middel om de competenties te verwerven.
Standaarden De student heeft een onderzoekende houding. De student weet hoe hij onderzoeksresultaten kan toepassen in de eigen praktijk. De student kan praktijkgericht onderzoek opzetten, uitvoeren en rapporteren.
Niveau Criteria zijn geformuleerd, en nu…. Bieden de criteria voldoende houvast om te bepalen of het gewenste niveau is bereikt?
Docentprofessionalisering Criteria zijn geformuleerd, en nu…. Moet de begeleider/assessor er mee leren werken; Heeft de assessor/SLB/docent/ onderzoekservaring nodig om met de criteria te kunnen werken; Moet er actie ondernomen worden om de begeleider/assessor te professionaliseren.
Professionalisering Onderzoekservaring opdoen; Begeleiden van onderzoekende studenten; Samenwerken met collega’s:
Werkveld Nauwelijks onderzoekservaring; Meedenken met het onderzoek van de student is moeilijk voor begeleiders:
Samen onderzoeken Student Begeleider Werkveld Docent opleiding Student
Discussiegroepen Niveau: criteria, standaarden, voldoende niveau? Professionalisering: eigen vaardigheden Professionalisering: beleid Plek in het competentieprofiel: hoe positioneer je onderzoek? Is het een aparte competentie?
Afsluiting Deel 1 belangrijk punt vanuit de discussiegroepen Mailinglist