Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Tweedegraads NEDERLANDS lerarenopleiding voortgezet onderwijs
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpprojecten Competenties
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Manifestatie Associate degree
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Belangenbehartiging door de VELON
Velon conferentie “Kennis maken”
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Bijeenkomst Pabo directeuren
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Wereldburgerschap en honours
Management development lectoren HRO
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Het Aspergersyndroom.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Meer innovatieve professionals
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De driehoeksverhouding
Professionele excellentie en Honours
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Transcript van de presentatie:

Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe? Velon studiedag, 9 november 2007 Velon Werkgroep Onderzoek Gerda Geerdink

De opbouw van de presentatie: Waarom (opeens) zoveel aandacht voor onderzoek? Definiëring en functie van het onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding Wat is de winst voor het onderwijs: leraren en studenten? Een case: de Eindhoven School of Education.

Waarom zoveel aandacht voor onderzoek? Economische wetmatigheden Samenleving stelt hogere en ingewikkelder eisen Hogere eisen aan leraren.

Definiëring van het onderzoek in het hbo Niet anders dan universitair onderzoek Geen beperkingen aan onderzoeksbenadering en -methodes Onderzoek in het hbo is altijd praktijkgericht.

Taakstelling HBO > Het geven van antwoorden op concrete vragen uit de beroepspraktijk > Het opleiden van professionals voor de beroepspraktijk.

Wat is de winst van onderzoek? Maatschappelijke vragen en wetenschap komen dichter bij elkaar Verbinding opleiding en praktijk door onderzoekend leren Meer systematisch problemen aanpakken en een meer analytische blik ontwikkelen Kennismaken met het vreemde.

Referenties Jochems, W. (2007, juni). Onderzoek in het hbo. Presentatie Onderwijs Research Dagen, 2007 in Groningen. Klarus, R. [1998]. Competenties erkennen. Een studie naar modellen en procedures voor leerweg-onafhankelijke beoordeling van beroepscompetenties. 's- Hertogenbosch: Uitgeverij CINOP. Leijnse, F., Hulst, J., & Vromans, L. (2006/2007). Passie en precisie. Over de veranderende functie van de hogescholen. In : THE’MA 5-06: 47-54 en 1-07: 4-10. Ponte, P. (2003). Interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling in speciale onderwijszorg. Lectorale Rede. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Vijlder, F. de. (2007). Van klassieke professionals naar excellente organisaties. Wetenschap gewaardeerd. (2007). Wetenschap gewaardeerd. NWO-strategie 2007-2010. Weert, T. van & Andriessen, D. (2005). Onderzoeken door te verbeteren. Overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk in het HBO-onderzoek. Vindplaats: http://www.hu.nl/Lectoraten. Geraadpleegd 4-9-2007.

Tot slot Bedankt voor de aandacht Dr. Gerda Geerdink gerda.geerdink@han.nl http://home.tiscali.nl/gerdageerdink/index.php