Michael Elbers – Webcare Troonswisseling Webcare Luisteren, Vertellen & Gesprek Michael Elbers Communitymanager Troonswisseling / Koninginnnedag 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.
Advertisements

Social Media Strategy Model
Communicatie door de NVVN: meer digitaal Eenvoudiger, meer informatie, meer toegang, meer verbinding, beter bereikbaar Paula Harte, 27 maart 2014.
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Clubmiddag 16 april 2013 Ruud Vloeimans 2013 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands Cloud Computing.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
 Begroting over de periode  1 januari 2012  tot  1 april 2013.
Nieuws, activiteiten en meer. Wat is •Dorpsportaal •Informatie •Nieuws •Reportages •Aankondigingen •Dorpsagenda •Vermaak •Vereniging!
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
SANOMA MEDIA en de SOCIAL CUSTOMER: praktijkcases dinsdag 11 december 2012.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Werkgroep Communicatie Jaarvergadering 24 mei 2014.
Social Media Reputation.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
I like UNICEF Eefje Arts. Cijfers Facebook Wereldwijd: 1,23 miljard maandelijks actief Nederland: 9 miljoen accounts UNICEF Nederland ruim fans.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Programma vandaag Even voorstellen E-book Online Reputatiemanagement (ORM) Diverse casussen en discussie over ORM.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Kennismanagement & Sociale media
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Training voorbeeld voor
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Operationeel plan DIMAGINI
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Analyse Analyseren van sociale media
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Social Media & Sport Deel I
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Hoe bereiken we jongeren?
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Social media voor statenleden/politici
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Michael Elbers – Webcare Troonswisseling Webcare Luisteren, Vertellen & Gesprek Michael Elbers Communitymanager Troonswisseling / Koninginnnedag 2013

28 januari :00 uur

Wat is webcare?  “Webcare is het beleid van een bedrijf om actief te reageren op uitlatingen over dat bedrijf in sociale media, bijvoorbeeld van consumenten die vragen of klachten hebben.  Sommige bedrijven en organisaties schakelen externe partijen in om hun online reputatie in de gaten te houden. Deze partijen bekijken en analyseren wat er over een bedrijf, product of organisatie op sociale media, blogs en fora wordt gezegd.  Het doel van webcare is onder andere imagoschade voorkomen en producten onder de aandacht brengen wanneer een consument aangeeft op zoek te zijn.”  Bron: wikipedia

Waarom webcare troonswisseling?  Extra tool voor crowdmanagement  Druk op overheid na rapport Cohen Project x Haren  “Sociale media vragen om monitoring vanuit de overheid om evenementen zoals Project X op het spoor te komen en te duiden, maar ook om interventies om zulke evenementen in goede banen te leiden.”  Aanhaken bij bestaande communities  Dienstverlening / reputatiemanagement

Luisteren, vertellen & gesprek  Kanalen:   Facebook: facebook.com/gemeenteamsterdam  Instagram: instagram.com/gemeenteamsterdam  (app vd politie)  Social media monitoring tools:  Hootsuite en Coosto

Luisteren  Monitoren: sfeer proeven (emoties, feiten, geruchten)  In kaart brengen van communities (potentiele bezoekers: dagjesmensen, monarchisten, festivalgangers, bewoners, ondernemers etc.) en influencers  Product: rapportage / omgevingsanalyse voor BT

Vertellen  Zenden van eigen boodschappen (kernboodschappen vanuit de werkgroep Bezoekers & Bereikbaarheid)

Gesprek  Dialoog, webcare  (Latente) vragen beantwoorden  Proactief reageren

Het Parool: “Misschien wel het drukste team in de commandoruimte was de webcare-afdeling”

Samenstelling Webcareteam  14 collega’s uit de stad + liaisons van politie en defensie  29/4-1/5: 2 omgevingsanalisten, 2 personen voor webcare  Bestuursdienst / Directie Communicatie  DBI  DFM  DICT  DIVV  PMB  Stadsdelen West  Stadsdeel Zuid

Samenwerking  Politie: dreigingsanalyses, PGE’s etc.  Gemeente: bereikbaarheid, vragen etc.  Boodschappen / reacies afstemmen met liaison politie  Kennisdeling via Yammer en Whatsapp:  Iedereen moet beschikken over de laatste informatie (kernboodschappen)  Omgevingsanalyses delen om van elkaar te leren

Social media monitoring tool: Coosto  Luisteren, vertellen en gesprek vanuit 1 dashboard  Zoeken op basis van trefwoorden  Scant Nederlandstalig internet (social media, nieuwsbronnen, blogs etc)

Monitoring Webcare

Opvallende zaken  ballonnen  Twitter limiet  Rode jurk

ballonnen  12 april: Actiepagina Partij vd Dieren Amsterdam  Facebook, twitter en mailform BM worden bestookt met klachten  Influencers als Frits Wester (250K volgers > 760 replies) stuwen discussie voort  ondertekenaars petitie.nl “ballonzin” in 1,5 dag  Aankondiging demonstratie Facebook (100+ deelnemers binnen paar uur)  15 april: ballonnen ‘afgeblazen’

Actiepagina PvdD Amsterdam Reactie Gemeente op FB Frits Wester bereikt veel mensen…

6.450 ondertekeningen petities.nl Complimenten voor de Gemeente op FB Frits Wester: “Verstandig”

Twitter limiet  63 berichten per uur was toch iets te veel... aangemaakt  Fake aangemaakt  Alleen nog maar reageren op vragen

Rode jurk  Rode jurk trending op twitter  Onjuiste corrigeert: vrouw van de BM

rectificeert

Cijfers webcare (15 april – 1 mei) Twitter  900 nieuwe volgers  100 kernboodschappen  650 replies (proactieve) vragen  750 retweets  350 mentions  6300 x geklikt op links Facebook  600 nieuwe volgers,  32 berichten (340 x gedeeld)  900 reacties  1500 likes Instagram  300 volgers  500 likes Webcare: 7200 voltooide berichten (gelezen, beantwoord, doorgestuurd)

Vragen?   nl.linkedin.com/in/michaelelbers 27