Michael Elbers – Webcare Troonswisseling Webcare Luisteren, Vertellen & Gesprek Michael Elbers Communitymanager Troonswisseling / Koninginnnedag 2013
28 januari :00 uur
Wat is webcare? “Webcare is het beleid van een bedrijf om actief te reageren op uitlatingen over dat bedrijf in sociale media, bijvoorbeeld van consumenten die vragen of klachten hebben. Sommige bedrijven en organisaties schakelen externe partijen in om hun online reputatie in de gaten te houden. Deze partijen bekijken en analyseren wat er over een bedrijf, product of organisatie op sociale media, blogs en fora wordt gezegd. Het doel van webcare is onder andere imagoschade voorkomen en producten onder de aandacht brengen wanneer een consument aangeeft op zoek te zijn.” Bron: wikipedia
Waarom webcare troonswisseling? Extra tool voor crowdmanagement Druk op overheid na rapport Cohen Project x Haren “Sociale media vragen om monitoring vanuit de overheid om evenementen zoals Project X op het spoor te komen en te duiden, maar ook om interventies om zulke evenementen in goede banen te leiden.” Aanhaken bij bestaande communities Dienstverlening / reputatiemanagement
Luisteren, vertellen & gesprek Kanalen: Facebook: facebook.com/gemeenteamsterdam Instagram: instagram.com/gemeenteamsterdam (app vd politie) Social media monitoring tools: Hootsuite en Coosto
Luisteren Monitoren: sfeer proeven (emoties, feiten, geruchten) In kaart brengen van communities (potentiele bezoekers: dagjesmensen, monarchisten, festivalgangers, bewoners, ondernemers etc.) en influencers Product: rapportage / omgevingsanalyse voor BT
Vertellen Zenden van eigen boodschappen (kernboodschappen vanuit de werkgroep Bezoekers & Bereikbaarheid)
Gesprek Dialoog, webcare (Latente) vragen beantwoorden Proactief reageren
Het Parool: “Misschien wel het drukste team in de commandoruimte was de webcare-afdeling”
Samenstelling Webcareteam 14 collega’s uit de stad + liaisons van politie en defensie 29/4-1/5: 2 omgevingsanalisten, 2 personen voor webcare Bestuursdienst / Directie Communicatie DBI DFM DICT DIVV PMB Stadsdelen West Stadsdeel Zuid
Samenwerking Politie: dreigingsanalyses, PGE’s etc. Gemeente: bereikbaarheid, vragen etc. Boodschappen / reacies afstemmen met liaison politie Kennisdeling via Yammer en Whatsapp: Iedereen moet beschikken over de laatste informatie (kernboodschappen) Omgevingsanalyses delen om van elkaar te leren
Social media monitoring tool: Coosto Luisteren, vertellen en gesprek vanuit 1 dashboard Zoeken op basis van trefwoorden Scant Nederlandstalig internet (social media, nieuwsbronnen, blogs etc)
Monitoring Webcare
Opvallende zaken ballonnen Twitter limiet Rode jurk
ballonnen 12 april: Actiepagina Partij vd Dieren Amsterdam Facebook, twitter en mailform BM worden bestookt met klachten Influencers als Frits Wester (250K volgers > 760 replies) stuwen discussie voort ondertekenaars petitie.nl “ballonzin” in 1,5 dag Aankondiging demonstratie Facebook (100+ deelnemers binnen paar uur) 15 april: ballonnen ‘afgeblazen’
Actiepagina PvdD Amsterdam Reactie Gemeente op FB Frits Wester bereikt veel mensen…
6.450 ondertekeningen petities.nl Complimenten voor de Gemeente op FB Frits Wester: “Verstandig”
Twitter limiet 63 berichten per uur was toch iets te veel... aangemaakt Fake aangemaakt Alleen nog maar reageren op vragen
Rode jurk Rode jurk trending op twitter Onjuiste corrigeert: vrouw van de BM
rectificeert
Cijfers webcare (15 april – 1 mei) Twitter 900 nieuwe volgers 100 kernboodschappen 650 replies (proactieve) vragen 750 retweets 350 mentions 6300 x geklikt op links Facebook 600 nieuwe volgers, 32 berichten (340 x gedeeld) 900 reacties 1500 likes Instagram 300 volgers 500 likes Webcare: 7200 voltooide berichten (gelezen, beantwoord, doorgestuurd)
Vragen? nl.linkedin.com/in/michaelelbers 27