Frans Goetghebeur Boeddhistische psychologie Studium Generale Maastricht 24 April 2008 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Archeologie voor pakket++s
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
1. 12 DAAROM, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen... 2.
Paragraaf 2.3 Inspelen op de natuur.
Start.
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Schijn en Werkelijkheid
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Introduction History Models Philosophy Conclusion
Kunstmatige Intelligentie
Subsumptie- en Specificatie- Verklaringen (H.3, H.4)
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
9 febr Zoetermeer. 1Korinthe 3 1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
zielig & geestig sluit aan op de inleiding - rups - vlinder
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Levensstijl van het Koninkrijk van God. I. Garden Lifestyle Lifestyle is een mode woord.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Wetenschappelijke revolutie
WELKOM TOV’ERS.
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Analyseren van spotprenten
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Existentialisme – stap voor stap
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Frans Goetghebeur Leuven 26 januari 2012 Emeritiforum KU Leuven.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
“Met Christus opgestaan”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Lekenpraatje PROMOTIE– 5 december 2014 – vrije universiteit
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
Spreken over onze ellende … Geen los onderwerp! Onderdeel van de leer van de genade. Hoofdboodschap van de kerk Niet: je bent een erge zondaar Maar: je.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Transcript van de presentatie:

Frans Goetghebeur Boeddhistische psychologie Studium Generale Maastricht 24 April

Inleiding I.De dialectiek van Boeddha’s pedagogisch project II. Waar gebeurt de aansluiting tussen het boeddhisme en de Westerse cultuur: a. Een fameuze omwenteling b. Van onderdanigheid of over autonomie naar het niet zelf? c. Boeddhisme en wetenschap van de geest III.Boeddhisme als psychologie IV. Het bewustzijn Conclusie 2

Inleiding I. D e dialectiek van Boeddha’s pedagogisch project pedagogisch project 3

II. Waar gebeurt de aansluiting tussen het boeddhisme en de Westerse cultuur: (a) Een fameuze omwenteling: -Omslag in fysica en moleculaire biologie: invloed van het subject en van de gebruikte methode -Neuroplasticiteit - Een verschuiving in het spirituele bewustzijn van onze samenleving 4

(b) ? (b) Van onderdanigheid over autonomie naar het niet zelf? -Flexibiliteit en verantwoordelijkheidszin binnen meer horizontale structuren -Een cartografie van netwerken -Neuronale flexibiliteit: elk individu schrijft door zijn levenservaring en interacties met de omgeving zijn eigen unieke geschiedenis II. Waar gebeurt de aansluiting tussen het boeddhisme en de Westerse cultuur: 5

(c) Boeddhisme en wetenschap van de geest -Wat is het verband tussen de hersenen en het beeld dat men zich van de realiteit vormt, evenals de ervaring die het subject opdoet? -De mentale dimensie van het neuronale en de neuronale dimensie van het mentale de neuronale dimensie van het mentale -Bewustzijn, meer dan louter neurologische activiteit II. Waar gebeurt de aansluiting tussen het boeddhisme en de Westerse cultuur: 6

c). Vervolg - Boeddhisme en wetenschap van de geest –Boeddhisme: accent op gedachten, emoties, meditatieve toestanden en vooral dan de mogelijkheid tot verlichting –Wetenschap: accent op reflexen, zintuiglijke sensaties, cognitieve processen 7 II. Waar gebeurt de aansluiting tussen het boeddhisme en de Westerse cultuur:

-Van bij de start zo gepresenteerd -Een verschillend begrippenkader -Discursief bewustzijn en oorspronkelijke wijsheid -Een fenomenologie van de ervaring -Alles materie, alles geest III. Boeddhisme als psychologie – deel 1 8

-“Als de geest een emergent verschijnsel zou zijn, en geest en lichaam van dezelfde natuur zouden zijn, hoe en wanneer gebeurt dan precies de overgang van de dode naar levende materie en van materie naar bewustzijn” Dalai Lama Dalai Lama III. Boeddhisme als psychologie – deel 2 9

IV. Het bewustzijn – deel 1 –In het begin was er de geest: ongeboren en eindeloos –Verborgen vrouwelijkheid –Een atypisch discours over verlangen –Ontwapenende benadering –Enkele opmerkingen over boeddhisme en psychotherapie 10

IV. Het bewustzijn – deel 2 -“L’homme accède au sacré ( l’émergence du sens) en retrouvant son principe féminin” C. Clément C. Clément –“After being, doing and being done; but, first being” Winnicott –Being = doing 11

Mannelijke Afzondering Necrofilie Oorlog Individualisme Braidotti L’homme veut comprendre Comprendre Dieu = théologie Kelen Vrouwelijke Relatering Biofilie Vredige Vriendschap La femme désire aimer Aimer Dieu = mystique (faire l’expérience de Dieu)

Vrouwelijke Onbegrensde ongrijpbare kwaliteiten van de uiteindelijke aard van de geest Dynamiek: wegruimen van denkbeelden en hindernissen Mannelijke Onbevreesde mededagen Verlichte daden

–Een atypisch discours over verlangen –Ontwapenende benadering –Enkele opmerkingen over boeddhisme en psychotherapie 14

Conclusie - deel 1 Conclusie - deel 1 –Verschil in woordenschat –Belang van de dialoog tussen boeddhisme en wetenschap 15

Conclusie – deel 2 Enerzijds, kan het boeddhisme de redenering volgen dat wat zij het grove bewustzijn noemt (dit wil zeggen alle zintuiglijke ervaringen die mogelijk gemaakt worden door de vijf vormen van bewustzijn: visueel, auditief, olfactief, tactiel en mentaal bewustzijn), verband houdt met de hersenwerking. 16

Conclusie – deel 3 Conclusie – deel 3 Anderzijds blijft de vraag open of het subtiele bewustzijn (dat zich bijvoorbeeld uit tijdens de slaaptoestand, op het ogenblik van het sterven en als gevolg van invloeden vanuit het onderbewustzijn) buiten het feit dat het ervaren wordt, ook te meten en dus in coördinaten van tijd en ruimte te vatten is of niet. 17

Conclusie - slot Voorlopig antwoordt de wetenschap negatief, het boeddhisme wacht rustig af omdat het wel weet dat een ander antwoord op die vraag heel wat gevolgen heeft. 18