Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aantal spelers : keeper Datum :
Advertisements

Etappes in leren: inleiding
Auditen op succes waarderend auditen
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
JEUGDVOETBALDAGEN 2012 Horst.
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Algemeen gedeelte Trainer B en Instructeur B
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Praktische Oefeningen deel II
INITIATOR INDOORVOETBAL
Hoofdstuk 7: Lenigheid.
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Gymnastiek.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
27 januari 2013 PTC Barneveld José Oost, Heddy Boelsma & Rob de Bruin
Verstehende of interpretatieve benadering
Trainer B Voetbal (UEFA B) - Sportspecifiek Gedeelte - Toegepaste Trainingsmethodiek - Coördinatie
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Alexandertechniek Monique Vanormelingen Evenwicht = het kernbegrip in de Alexandertechniek Kleine fouten in onze dagdagelijkse bewegingen worden een gewoonte.
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Instructeur B Voetbal (Getuigschrift B) Motorisch Leren
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Geluk is een sirene die niet onderweg is naar jou Ingmar Heytze, 2011.
De regels De belangrijkste verschillen met veldhockey
Coach cursus Jongste Jeugd
Bijscholing voltige-instructeurs
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Hoe zeg ik het?. vertellen spreken antwoorden zich afvragen.
5. De spelhervatting.
Scheikunde in de bovenbouw
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
T0T op het Griendencollege Techniekroute in 3 x 3 jaar met praktijk al in leerjaar 1.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Ergotherapie bij Dementerende Ouderen en hun Mantelzorger Aan Huis
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Foutieve samentrekking
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
DIRECTE FIT HOGE KLEUREN
Personeelstraining Typ hier uw thema.
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Tekening 1 - Spelopbouw met 2 man (L-formatie)
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Presentatie serie Vanitas
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining

I. Inleiding en definities Aandeel van coördinatie Techniek Situering van coördinatie en techniektraining

II. Componenten van coördinatie Het reactievermogen Het koppelingsvermogen Het oriëntatievermogen Het differentiatievermogen Het evenwichtsvermogen Wendbaarheid Ritmegevoel

III. Betekenis van coördinatie Onwikkelen andere basiseigenschappen Veiligheid Nieuwe bewegingen

IV. Het leren van een vaardigheid Aanleren Bewegingsidee Verfijnen van de uitvoering Automatische uitvoering Corrigeren van ‘oude’ fouten Verbeteren Intrinsieke FB Extrinsieke FB Optimaliseren

V. Techniektraining in de praktijk A. Classificatie van vaardigheden: zie tabel 129 B. Van theorie naar praktijk: richtlijnen Oefenen Bijsturen Supplementaire oefeningen Criteriumvaardigheid Bijzondere methodologische vaardigheden

B. Van theorie naar praktijk: Etappes in het aanleerproces Aanbrengen van nieuwe vaardigheid Verwerken van sporttechnische vaardigheid Optimaliseren van leerproces

Opdracht Startschot bij 100m sprint: Na een sprong op de balk het evenwicht herstellen: In de balsporten moet men zijn eigen positie ten opzichte van de teamgenoten en de tegenstrever kennen en kunnen veranderen: Verandering van greep bij judo: Ritmegevoel bij de aanval van hoogspringen: De speerwerper past zijn techniek lichtjes aan bij een veranderende windrichting: BAB: geen verdediger, dan kan je scoren en doorgaan: In handstand staan: Speerwerpen: tijdens de kruispas moet de arm gestrekt naar achter gebracht worden: Schijnbeweging van de tegenstander bij boksen: Ritmegevoel bij roeien: