Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Door goede gesprekken groeien
Huiswerktips.
Generatief Leiderschap
Autisme en Mindmap Thuis en op School
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Van uitleggen leer je het meest
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Realisatie kindcentrum
Welkom bij de World Vision Quiz.
Travel Policy / Reisbeleid
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Levensvragen Over geluk…..
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Onderwijs en kinderarbeid
Wensen Van het 6de leerjaar.
Gepersonaliseerd leren
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Ik wil de goedkoopste hypotheek! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek en hypotheekrente site kunt u onder andere berekenen hoeveel hypotheek u.
H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Groepsdynamica & Interactief communiceren
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
Mondzorg - persoonsgericht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Kerstspel Spelregels Start.
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Sociologische paradigma’s
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek

Zien wat iedereen ziet, denken wat niemand denkt… Introductie Robert-Jan Kooiman Meestersadvies Anders kijken naar innovaties Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid

Intro Robert-Jan Kooiman Wanneer meer van hetzelfde niet meer werkt….

Anders kijken naar innovaties Chaos theorie In de chaostheorie spreekt men van boven en onderstromen De bovenstroom gaat over the dominant logic De mogelijk heersende, bestaande routines De onderstroom gaat over weak signals

Anders kijken naar innovaties Verandering van de dominant logic Betekent dat je de ´weak signals´ laat groeien Dat wat nog niet is, laat ontwikkelen Nieuw denken, wat nog niet compleet is uitgedacht….

Echte innovaties Zijn niet gepland Beginnen met een droom, een waanzinnig idee Dat voor de meeste mensen onuitvoerbaar lijkt.. Ontstaan ook wel door een vorm van druk (van buitenaf), onvrede of nieuwsgierigheid Zijn soms bij-effecten van..

Innovatie-impuls Lerarentekort Met minder geschoolde leerkrachten dezelfde onderwijskwaliteit leveren Met liefst hogere arbeidssatisfactie en minder werkdruk Tegen gelijkblijvende kosten

Innovatie-impuls Geen onderwijsprofessional stapt ‘s ochtends zijn bed uit met het idee: ‘Ik ga aan 35% arbeidsbesparing doen…’

Innovatie-impuls Geen onderzoeker stapt ‘s ochtends zijn bed uit met het idee: ‘Ik onderzoek de waanzin van een creatieveling en zijn/haar schier onuitvoerbare ideeën’

Hoe innovatief is het onderwijs? Niet We leiden kinderen op voor de toekomst met de kennis van vroeger.

Wat is de paradigma-shift? Van dominant logic naar weak signals Van weten = meten naar meten is weten ‘Meer’ is makkelijker aan te tonen dan ‘beter’, dit maakt dat de meetneurose leidt tot toenemende oppervlakkigheid. Kenmerk van ‘nieuw’ is, dat het nog niet uitgedacht is.

Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid Ik wil een auto die betaalbaar is voor iedereen en 4 personen plus melkbussen kan vervoeren Iedereen krijgt gratis, wereldwijd toegang tot zijn eigen mailbox. De opslagcapaciteit is 40x groter dan die van de huidige marktleider

Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid Kun je binnen 1 dag een heel land opruimen?

Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid; Innovatie-impuls We geven met 50% van de leerkrachten les aan dezelfde hoeveelheid leerlingen Een leerkracht besteed geen (nul) tijd meer aan het handhaven van orde. Kinderen leren meer van 0-5 dan de rest van hun leven..: we starten het leerproces op 0. Zero based budgetting; eerst een idee, dan pas geld.

De optimalisatie Van de dominant logic is de kaasschaaf methode… Kost meer aan organisatie-, monitoring- en onderzoekskosten dan het opbrengt… Geef mij een meetlat en … Het systeem verandert zichzelf niet!

Questions to be answered… Hoe verbinden we echte innovaties aan een rechtvaardige verantwoording aan de buitenwacht? Of moeten we vragen: Wanneer…? En moeten we de vraag ook niet omdraaien? Wat verwachten we van onderwijzers & onderzoekers?