ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Variëren en arrangeren met leermateriaal
Advertisements

Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Individueel leren op maat
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Onderwijskundig ontwerpen
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Pitch ECK-klantdag [12 april 2012]
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Leerlingen ontwikkelen apps
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Beoordelen leermiddelen
Effectief informatie verwerven Kees Vernooy. Waarom van belang? De kwaliteit van ons werk: up to date presentaties; Weten wat in onze omgeving speelt:
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
(Re)arrangeren e-klassen met Wikiwijs Maken
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
1 i-Learn 2 Inloggen via ilearn.fopas.be met uw InFoPas codes.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
December 25, 2018.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal Jacob Molenaar j.molenaar@kennisnet.nl Kees Karremans k.karremans@noordhoff.nl

ECK2 Programma Educatieve Contentketen Initiatiefnemers: Kennisnet SLO Groep Educatieve Uitgeverijen Looptijd 2011-2012

Ambitie Een fundamentele verbetering realiseren voor de docent die een verantwoorde leermiddelenmix maakt van methodisch, open en eigen leermateriaal en deze leermiddelenmix effectief wil inzetten. Eigen materiaal Methodisch materiaal Open materiaal

Conclusies ECK 1 Docenten hebben behoefte aan het variëren op hun basisleermiddelpakket De huidige zoekvoorzieningen leveren onvoldoende bruikbaar lesmateriaal op (teveel, niet passend, niet goed genoeg). Dit betreft zowel: - algemene zoekvoorzieningen (de Googles) - specifieke zoekvoorzieningen (Wikiwijs)

Zoekscenario’s bij variëren Zoeken op basis van vakinhoud: vanuit een methode(site) Zoeken op basis van vakinhoud: vanuit een zoekportal (bijv. Wikiwijs) Beide scenario’s zijn onderzocht (proefopstellingen, docentenpanels)

Freudenthal Instituut A. Zoeken vanuit de methode Studio VO Schooltv beeldbank Math United Dalton Vbg Barlaeus Digi-school Freudenthal Instituut Wikiwijs Leermaterialencollecties Edurep Metadata vakinhoud Methodeportal Getal en Ruimte Eigen materiaal Eigen links 6 6

DEMO

Uitkomsten paneltests (voorlopig) Docenten waarderen het op vakinhoud kunnen zoeken van aanvullend lesmateriaal (gemak, snelheid, beter dan Google) Methodisch werkende docenten prefereren scenario A (zoeken vanuit de structuur van de methode) Docenten verwachten dat via scenario A gevonden materiaal door de uitgever is beoordeeld op kwaliteit Docenten verwachten dat aanvullend lesmateriaal gratis is en vrij toegankelijk

Meer weten? www.educatievecontentketen.nl