ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal Jacob Molenaar j.molenaar@kennisnet.nl Kees Karremans k.karremans@noordhoff.nl
ECK2 Programma Educatieve Contentketen Initiatiefnemers: Kennisnet SLO Groep Educatieve Uitgeverijen Looptijd 2011-2012
Ambitie Een fundamentele verbetering realiseren voor de docent die een verantwoorde leermiddelenmix maakt van methodisch, open en eigen leermateriaal en deze leermiddelenmix effectief wil inzetten. Eigen materiaal Methodisch materiaal Open materiaal
Conclusies ECK 1 Docenten hebben behoefte aan het variëren op hun basisleermiddelpakket De huidige zoekvoorzieningen leveren onvoldoende bruikbaar lesmateriaal op (teveel, niet passend, niet goed genoeg). Dit betreft zowel: - algemene zoekvoorzieningen (de Googles) - specifieke zoekvoorzieningen (Wikiwijs)
Zoekscenario’s bij variëren Zoeken op basis van vakinhoud: vanuit een methode(site) Zoeken op basis van vakinhoud: vanuit een zoekportal (bijv. Wikiwijs) Beide scenario’s zijn onderzocht (proefopstellingen, docentenpanels)
Freudenthal Instituut A. Zoeken vanuit de methode Studio VO Schooltv beeldbank Math United Dalton Vbg Barlaeus Digi-school Freudenthal Instituut Wikiwijs Leermaterialencollecties Edurep Metadata vakinhoud Methodeportal Getal en Ruimte Eigen materiaal Eigen links 6 6
DEMO
Uitkomsten paneltests (voorlopig) Docenten waarderen het op vakinhoud kunnen zoeken van aanvullend lesmateriaal (gemak, snelheid, beter dan Google) Methodisch werkende docenten prefereren scenario A (zoeken vanuit de structuur van de methode) Docenten verwachten dat via scenario A gevonden materiaal door de uitgever is beoordeeld op kwaliteit Docenten verwachten dat aanvullend lesmateriaal gratis is en vrij toegankelijk
Meer weten? www.educatievecontentketen.nl