Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Advertisements

De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
1 Opgesteld door: P.G. ten Haken & H. Stikker Datum: maart 2009 Visie: Con7Study (Concept Study) staat voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht!
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Vak voor Vak een Learning Analytics dashboard. het Learning Analytics dashboard  Visueel  High-Level  Dynamisch  Data-driven: gebaseerd op (historische)
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Samenwerkend ontdekkend leren met computersimulaties
Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder.
Onderzoekend leren bij Nederlands
Presentatie voor PDOO januari ‘08 Jan 08Maayke Nabuurs ICS.
Ontwikkeling van Windenergie in Nederland Michiel Dorresteijn.
De groene golf Mike Nikkels.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Docentendag
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Niet differentiëren maar socialiseren
Gert-Jan van Ingen Technische universiteit Twente 4 december 2009.
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Korte motivatieverhogende interventie Voor ‘overwegers’
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SROI in Oost Nederland Onderzoek BouwendNL samen met Universiteit Twente.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
In schooljaar kwamen leerlingen door de voordeur van vo en mbo
What is the meaning of? Student centered learning
Interactief oefenen, formatief toetsen
De Wever Zorg Innovatie Centra
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Rudy Hardeman Mono-IX Rudy Hardeman
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Interactief oefenen, formatief toetsen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Intervisie voor loopbaanprofessionals
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs? Ton de Jong Universiteit Twente

Scientific Discovery/ Vormen van leren Problem-based Experiential Anchored instruction Constructivist Exploratory Scientific Discovery/ Inquiry Case-based Collaborative Self-directed learning Project-based

Wat is onderzoekend leren? Onderzoeken is een benadering van leren gebaseerd op een proces van exploratie, waarin leerlingen zelf vragen stellen en ontdekkingen doen om zo nieuwe inzichten te ontwikkelen. Gebaseerd op “Foundations”, Vol, 2, NSF, 2000

Waarom onderzoekend leren? Motivatie Beter conceptueel inzicht Onderzoeksvaardigheden Zeer geschikt voor samenwerkend leren

Simulaties zijn geschikt voor onderzoekend leren

Maar ze moeten wel ondersteuning bieden

Conclusie Onderzoekend leren is een motiverende vorm van leren Simulaties zijn zeer geschikt voor onderzoekend leren Ondersteuning voor het onderzoekend leerproces is nodig