Vraagverheldering leren met meer effect Prof. Rob Martens Onderwijsstudies
Bird eye op ontwikkelingen op scholen ICT is sinds kort geen probleem meer Techniek inspireert didactiek Het gaat nu heel snel En het gaat steeds sneller
Onderzoekbaarheid van onderwijs: oefening in de evenwichtskunst Verlies momentum Ivoren toren Criteria losgekoppeld van de werkelijkheid op school Te traag Detaillistisch geneuzel Kortom… onderwijsonderzoek inspireert vernieuwing niet? Scholen niet op wetenschap gericht Moeilijk om controlecondities te vinden Conservatisme bij docenten Experimenteren met leerlingen kan niet Kortom… ‘harde’ bewijzen zijn onmogelijk?
Onderzoekbaarheid van onderwijs: oefening in de evenwichtskunst Onderzoek met gebruikmaking van wetenschappelijke technieken geeft broodnodige rust, distantie, feitelijkheid en generaliseerbare bewijslast in een debat waarin iedereen een mening heeft onderwijsonderzoek heeft uiteindelijk alleen waarde als het kadert in contexten met gemotiveerde scholen die echt ergens voor gaan waardoor de innovatie ‘in balans’ is
theorievorming Bijdrage aan theorievorming is de sleutel tot goed onderzoek via instrumentkeuze en generaliseerbare conclusies. Een voorbeeldje…self-determination theory
Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst relatedness control competence Omgevings-kenmerk gedrag Omgevings-kenmerk inzet Intrinsic motivation Omgevings-kenmerk uitval