Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen
Waarom onderwijsprofilering? Arie Verhagen
Duurzame geesteswetenschappen
8 structuurproblemen
Facultaire plannen -samenhangende visie -stevige basis in 1 e geldstroom (CvB) (ad 1) -nieuw personeelsbeleid (verjonging vaste staf, ‘tenure track’?) (ad 2) -uitbreiding onderzoekcapaciteit (ad 2, 3) -onderwijsvernieuwing: studiesucces, meer doorstroming, minder uitval (ad 4) -versnippering onderwijsaanbod bestrijden (ad 5) -organisatorische verkokering doorbreken (ad 6) -maatschappelijke uitstraling intensiveren: lerarenopleidingen, kunstopleidingen, hovo, etc. (ad 7)
Regie -Beredeneerd voorgesteld: € 60 miljoen -Eerste reactie Plasterk: € 15 miljoen (in 2011) -Instelling regieorgaan -‘kwartiermaker’
Regie -In startblokken gaan staan… -Reorganisatieplan: al belangrijke elementen -Instelling instituten, OSZ, e.d. (ad 6!) -Binnenkort: indiening accreditatiedossier (ad 5!, ook 4) -In FR januari: Rendementen (ad 4, workshop!) -Reductie uitval: ook maatschappelijke verantwoordelijkheid
Universiteit -Marktaandeel dalend -belangrijke component: weinig nieuw onderwijsaanbod -geldt zeker voor faculteit liggen ook inhoudelijk kansen (interdisciplinair onderwijs, aansluiting bij praktijk) Differentiatie – uitdagen talenten (workshop!) MA-instroom speciaal (workshop!)
Universiteit -AEG, Taskforce NFP -Taskforce Studiesucces -Nieuw instellingsplan