Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naam: ricardo Mijn sport: darten Klik op “Naam”. Vul je naam in .
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
verkeerskrant gemaakt door:
Romantiek Wanneer en hoe ontstond de Romantiek?
Knelpunt 3 : kruispunt E. Blangeoisstraat - Paalstraat.
Verkeers- stellingenspel
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Benedenverdieping Jaren ‘30 huis
Naam: Mijn sport : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Informatieavond Camminghaburen 3 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
digitale verkeerskrant van Rilland
Welkom.
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
In het verkeer.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Openbare verlichting op aanvraag
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
1 Verkeersonderzoeken Maasdriel Commissie ruimte 2 april 2008 Gemeente Maasdriel.
Fietstunnel Aalderinkssingel
Varianten-studie dubbele overweg
Herinrichting van de President Kennedylaan N323b te Kortrijk
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Elk jaar is Groots met een zachte G weer uitverkocht! Iedere Brabander leeft hier naartoe. Het is een Brabants fenomeen! Maar wat is nou de succesfactor.
Jongerenwerker: tolk van de straat
Reconstructie Drachtsterplein ….. Realisatie eerste onderdeel project Drachtsterweg e.o. ….. 5 juli 2011.
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Gemeentevergadering Opknappen Bijgebouw 27 juni 2010
Ombouw Amstelveenlijn
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Klankbordgroep omwonenden
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
IP Schepenstraat.
Monitoring Harmsenbrug
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Van krachtwijk naar fietswijk
D 1 verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen
Aanpak N629: één project, twee delen
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
Ontsluitingsweg HDZ/Laag Beugt Varianten en afweging.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
VERO Fietsroute
VERTREKPLAATS.
Voetgangerstunnel Krispijn
Groot Onderhoud Noordkade
Transcript van de presentatie:

Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant! John Boender, CROW Dirk van der Linden (prov. Noord-Brabant) zou eigenlijk een presentatie geven, maar is helaas verhinderd. Op basis van informatie van de provincie heb ik daarom zelf een presentatie gemaakt om jullie te informeren over de ervaringen met turborotondes met fietsers ongelijkvloers. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Inhoud presentatie Oude situatie Van rotonde naar turborotonde Fietsers ongelijkvloers Ontwerp Realisatie Ervaringen na openstelling Samenvatting 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Oude situatie Uden in Noord-Brabant Velmolenweg is één kruispunt in een streng die bekeken is. Aantal kruispunten omgebouwd tot turbo, maar alleen bij Velmolenweg ongelijkvloerse oplossing voor fietsers. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Oude situatie N 264: 2x1 Enkelstrooks rotonde Fietsers uit de voorrang Velmolenweg Kruispunt Velmolenweg N264 was ongeregeld kruispunt. Was ook black spot. Voorlopig een noodrotonde neergelegd vooruitlopend op definitieve oplossing. N 264 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Van rotonde naar turborotonde Toename intensiteiten: - 2x2 rijstroken nabij A50, rest 2x1 alle kruispunten bij Uden op N 264 onvoldoende capaciteit 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Van rotonde naar turborotonde 2000 2015 1196 959 993 2153 1432 2207 Autoverkeer! 504 474 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Van rotonde naar turborotonde groei autoverkeer op N 264 oversteekbaarheid zeer slecht: >30 sec wachttijd Diverse rotondevarianten bekeken Keuze voor turborotonde Uden heeft fietsers in de voorrang op enkelstrooks rotondes Er komen meer oversteekbvewegingen Doorstroming verstoord. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Fietsers ongelijkvloers woningbouw te zuiden van N 264: 1600 woningen Scholieren voorlopig nog aangewenzen op scholen in Uden zelf. 60 % van fietsers via oversteek Velmolenweg naar stad Uden 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Fietsers ongelijkvloers woningbouw ten zuiden van N 264: 1600 woningen oversteekbaarheid fietsverkeer verslechterd Turborotonde met fietsers ongelijkvloers Twee fietstunnels, ieder met fietsers in één richting en voetpad 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ontwerp Een architect heeft een voorstudie gedaan naar de fietstunnels. Zorg onder andere voor sociale veiligheid. Open deel in het midden. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ontwerp Meer gedetailleerd ontwerp Hier nog geen pijlmarkering op de weg! 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Realisatie Er was een probleem met het grondwater ter plaatse vandaar dat daar onderwaterbeton is toegepast. De damwand is onderdeel geworden van de constructie. Drainage is weggewerkt tussen damwanden en schuin geplaatste wandplaten. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Kosten turborotonde: ca. € 4.500.000,- Kosten fietstunnels: ca. € 2.400.000,- 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Velmolenweg was één van de eerste turborotondes in Noord-Brabant Pionieren met bewegwijzering (vallende pijlen) en markering Na turborotonde in zijberm plek waar voertuigen stoppen en gaan keren (vooral in begin) Goed voorsorteren in essentieel 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Fietsers: Helling fietstunnel: max. 4,5 % (comfort) Alignement N264 hierdoor aangepast Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Voetgangers: Kinderwagens: print trottoirtegels te ongelijk Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Hangjongeren: Middeneiland: Portugese keitjes: geen scatebaan Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Sociale veiligheid: Veel daglicht en verlichting brandt dag en nacht Veel lichte materialen gebruikt Cellulose-coating tegen graffiti Geen tegels aan de wand: beschadiging Kleur vloer tunnel minder donker Optimale sociale veiligheid Geen tegels aan de wand: beschadiging Graffiti: tegels wel schoon te krijgen maar voegen niet 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Bij andere lokaties heeft men gekozen voor een diagonale fietstunnel onder turbo door of een fietsbrug. Reconstructie: oplossing moet gedragen worden door omgeving Maatwerk gewenst ! 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Ervaringen na openstelling Wanneer ongelijkvloers? Hier gekozen voor grens van 800 fietsers per etmaal, maar het blijft maatwerk! Hier veel schoolgaande jeugd: concentratie van groepen fietsers, extra reden voor ongelijkvloers Overwegingen: randvoorwaarden omgeving, redelijkheid, aantal benodigde kunstgrepen, sociaal veilig, kosten/baten Groepen nemen voorrang Onveilige situaties Stralen wat krap i.v.m. randvoorwaarden omgeving Bestaande bebouwing en plannen 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Samenvatting De keuze voor een turborotonde met fietsers ongelijkvloers is hier een goede oplossing gebleken. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes

Vragen ? 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes