Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant! John Boender, CROW Dirk van der Linden (prov. Noord-Brabant) zou eigenlijk een presentatie geven, maar is helaas verhinderd. Op basis van informatie van de provincie heb ik daarom zelf een presentatie gemaakt om jullie te informeren over de ervaringen met turborotondes met fietsers ongelijkvloers. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Inhoud presentatie Oude situatie Van rotonde naar turborotonde Fietsers ongelijkvloers Ontwerp Realisatie Ervaringen na openstelling Samenvatting 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Oude situatie Uden in Noord-Brabant Velmolenweg is één kruispunt in een streng die bekeken is. Aantal kruispunten omgebouwd tot turbo, maar alleen bij Velmolenweg ongelijkvloerse oplossing voor fietsers. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Oude situatie N 264: 2x1 Enkelstrooks rotonde Fietsers uit de voorrang Velmolenweg Kruispunt Velmolenweg N264 was ongeregeld kruispunt. Was ook black spot. Voorlopig een noodrotonde neergelegd vooruitlopend op definitieve oplossing. N 264 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Van rotonde naar turborotonde Toename intensiteiten: - 2x2 rijstroken nabij A50, rest 2x1 alle kruispunten bij Uden op N 264 onvoldoende capaciteit 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Van rotonde naar turborotonde 2000 2015 1196 959 993 2153 1432 2207 Autoverkeer! 504 474 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Van rotonde naar turborotonde groei autoverkeer op N 264 oversteekbaarheid zeer slecht: >30 sec wachttijd Diverse rotondevarianten bekeken Keuze voor turborotonde Uden heeft fietsers in de voorrang op enkelstrooks rotondes Er komen meer oversteekbvewegingen Doorstroming verstoord. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Fietsers ongelijkvloers woningbouw te zuiden van N 264: 1600 woningen Scholieren voorlopig nog aangewenzen op scholen in Uden zelf. 60 % van fietsers via oversteek Velmolenweg naar stad Uden 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Fietsers ongelijkvloers woningbouw ten zuiden van N 264: 1600 woningen oversteekbaarheid fietsverkeer verslechterd Turborotonde met fietsers ongelijkvloers Twee fietstunnels, ieder met fietsers in één richting en voetpad 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ontwerp Een architect heeft een voorstudie gedaan naar de fietstunnels. Zorg onder andere voor sociale veiligheid. Open deel in het midden. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ontwerp Meer gedetailleerd ontwerp Hier nog geen pijlmarkering op de weg! 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Realisatie Er was een probleem met het grondwater ter plaatse vandaar dat daar onderwaterbeton is toegepast. De damwand is onderdeel geworden van de constructie. Drainage is weggewerkt tussen damwanden en schuin geplaatste wandplaten. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Kosten turborotonde: ca. € 4.500.000,- Kosten fietstunnels: ca. € 2.400.000,- 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Velmolenweg was één van de eerste turborotondes in Noord-Brabant Pionieren met bewegwijzering (vallende pijlen) en markering Na turborotonde in zijberm plek waar voertuigen stoppen en gaan keren (vooral in begin) Goed voorsorteren in essentieel 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Fietsers: Helling fietstunnel: max. 4,5 % (comfort) Alignement N264 hierdoor aangepast Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Voetgangers: Kinderwagens: print trottoirtegels te ongelijk Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Hangjongeren: Middeneiland: Portugese keitjes: geen scatebaan Beleving fietstunnel is goed 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Sociale veiligheid: Veel daglicht en verlichting brandt dag en nacht Veel lichte materialen gebruikt Cellulose-coating tegen graffiti Geen tegels aan de wand: beschadiging Kleur vloer tunnel minder donker Optimale sociale veiligheid Geen tegels aan de wand: beschadiging Graffiti: tegels wel schoon te krijgen maar voegen niet 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Bij andere lokaties heeft men gekozen voor een diagonale fietstunnel onder turbo door of een fietsbrug. Reconstructie: oplossing moet gedragen worden door omgeving Maatwerk gewenst ! 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Ervaringen na openstelling Wanneer ongelijkvloers? Hier gekozen voor grens van 800 fietsers per etmaal, maar het blijft maatwerk! Hier veel schoolgaande jeugd: concentratie van groepen fietsers, extra reden voor ongelijkvloers Overwegingen: randvoorwaarden omgeving, redelijkheid, aantal benodigde kunstgrepen, sociaal veilig, kosten/baten Groepen nemen voorrang Onveilige situaties Stralen wat krap i.v.m. randvoorwaarden omgeving Bestaande bebouwing en plannen 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Samenvatting De keuze voor een turborotonde met fietsers ongelijkvloers is hier een goede oplossing gebleken. 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes
Vragen ? 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes