Keurmerk Verlichting Peter van Vlijmen 6 december 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Visie op verplegen  .
Comfortklasse Comfortklassen.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
KOPLAMPEN AFSTELLEN.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
Start.
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
Nederland telt in 2021 volgens CPB 17,3 miljoen inwoners. In 2011 was dat 16,7 miljoen. Het aantal 65– plussers stijgt de komende tien jaar met bijna.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
VR Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde 1 KNVWS statuten Hoofdpunten voor wijziging [Statuten staan op sterrenkunde.nl/knvws]
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
LED’s.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Bouw van het oog.
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Gedachteniszondag 20 november 2011 Leven in het licht van de Eeuwige, zoals Jezus ons daarin is voorgegaan. Is gerechtigheid zoeken, waar maken en stralen.
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
- Naafdynamo als elektriciteitsgenerator, rendementvol en geruisloos
Stichting Derde Merwedehaven en Burgerinitiatief hoorzitting 12 oktober 2010 Vanuit de Sliedrechtse burgerij een reactie op de ontwerpvergunning naar de.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
Les 3: Verkeer TOETS.
De toekomst van het GLB volgens de NFW Douwe Hoogland, voorzitter.
Gepresenteerd door Jeremy
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
Strengere brandveiligheid stallen door wijziging Bouwbesluit per 1/4/2014.
veelzijdig en flexibel in fietsen
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Stadstaxi Door: Project x Taxi. inleiding Vooronderzoek Ideëntabel Conclusies Ontwerpen Definitieve ontwerp Berekening kosten Waarom wij de beste zijn!
alles over merk gekeurd
Het project in Burkina Faso Sparen jullie mee voor de jonge mijnwerkers in Burkino Faso?
Verzekeringen toertochten GEWEST NH/UTRECHT 12 OKTOBER 2015.
Ontwikkelingen LDOS Bergen op Zoom Agenda: Aanmeldingen vorig schooljaar Wijzigingen vorig schooljaar Wijzigingen in Werkwijze OSO.
Overlegplatform asiel- en migratie 7 december
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
Straling van Sterren Hoofdstuk 3 Stevin deel 3.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Eenheden van Licht Basisbegrippen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Afdeling Fietsen Dé stem van de fietsindustrie Amsterdam
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Zaalhockey op Cartouche
Introductieavond voor bestuursleden Doelstellingen Scouting Nederland.
Verlichting TV Installatiemethoden. LICHTHOEVEELHEID: LUX OF LUMEN?
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Bouw van het oog.
Certificering 11 november 2016 te Bunnik.
Aanleiding Knelpunten in de wetgeving Het verkeersbeeld is veranderd De praktijk heeft de wetgeving ingehaald De wetgeving geeft te veel ongewenste vrijheden.
Aanleiding Knelpunten in de wetgeving Het verkeersbeeld is veranderd De praktijk heeft de wetgeving ingehaald De wetgeving geeft te veel ongewenste vrijheden.
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
“Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het gedaan is” Nelson Mandela
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Dé stem van de fietsindustrie
Diaporama voor alle publiek
PROFIEL : BLOEMENBAR B.V.
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Financieel verslag + Verslag Kascontrolecommissie
Transcript van de presentatie:

Keurmerk Verlichting Peter van Vlijmen 6 december 2011

In Nederland wordt eigenlijk nauwelijks eisen gesteld aan fietsverlichting. Als het vóór wit is, achter rood en niet knippert, dan is het al goed. Alleen aan het “enigszins gezien worden” is gedacht. Dat betekent dat je ook met goedkope lampjes, met bijna lege batterijen nog aan de wet voldoet. (anders dan gloeilampjes blijven LEDs nog heel lang “aan”, ook al geven ze dan bijna geen licht meer..)

In Duitsland worden behoorlijke eisen gesteld daarom hebben de meeste Nederlandse fietsen dan ook vaak goede verlichting. In Duitse en Franse wetgeving wordt de fiets gezien als een “te verlichten” voertuig. In de Duitse “Strassen Verkerhs Zulassungs Ordnung” (StVZO) worden eisen gesteld aan de lichtsterkte en de lichtverdeling (voor en achter). Ook in Frankrijk en Denemarken gelden soortgelijke eisen. Meetraster StVZO

Even een indruk van wat er tegenwoordig mogelijk is. Als referentie eerst het licht van een Auto. (Volvo V50) De gevarendriehoek staat op 25 m afstand We zetten even wat koplampen voor u op een rijtje

AXA Sprint 10 LUX

AXA Sprint 20 LUX Dit is met 20 LUX het dubbele van de minimale Duitse eis. Het menselijk oog ziet dit overigens niet als verdubbeling maar als een stevige toename van ca.20%

AXA NANO high end lamp De NANO “country" beam Comfortabel zicht als er geen lantarenpalen in de buurt zijn

AXA NANO high end lamp De NANO “city" beam Comfortabele aanvulling als er te weinig straatverlichting is

Met LED is meer mogelijk

Uitgangspunt is gebruik te maken van de Duitse en Franse normering bij het verlenen van sterren. Verlichting voor: 1 Ster is 4 lux, bijna gelijk aan Franse norm, minder strenge lichtverdelingeis. 2 Sterren is gelijk aan Franse norm 7 Lux, gelijke lichtverdelingeis. 3 Sterren is gelijk aan Duitse norm met output van 10 Lux.

Verlichting achter: - 1 Ster is 0,02 Lux - 2 Sterren is 0,025 Lux volgens F norm - 3 Sterren is 0,04 Lux volgens Duitse norm Werkwijze: verkrijgen certificaat, mits voldoen aan deze norm, fysieke test door Dekra. Dan wel administratieve controle van bestaande certificaat (D en F) door Dekra.

Stichting Keurmerk Verlichting Bestuur van de stichting 3 bestuursleden afkomstig uit industrie Technische commissie Geeft advies aan bestuur over technische aspecten, keuring etc Leden zijn diverse spelers in de industrie Secretariaat RAI Vereniging Testhuis DEKRA (voorgeschreven)

Hoe werkt dit in de praktijk?