Weesfietsen: wie, waar, waarom? Annelien Meerts, Dick Ettema, Joost de Kruijf Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Beheer fietsparkeren bij stations
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Presentatie Fietsberaad
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Riolering Hoograven fase III
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
Veengrond in Gouda Gevolgen van zetting in stedelijke omgeving
Handhaving fietsparkeren
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Welkom 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Maatschappelijke Segregatie
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken: een verkenning
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Krantenbeurt Van Ploon Vrijdag 28 oktober 2011
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Huurprijzen excl. 60€ vaste kosten 380€ 18 WC douche -1.8 Gemeenschappelijke ruimte.
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Enquête.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Op reis naar een dierentuin
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Max van der Poel Gyor Moore Xander Kerasovopoulos Micheal Bosker.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Studenten Actie Comité Utrecht Strijdt tegen de bezuinigingsplannen!
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Secundaire notatie in een argumentatief diagram C. Colak, D. Gulik, M. Kersten, M. van der Matten en D. Vroom.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Multidisciplinaire samenwerking
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Thema 5 “De Stad”.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Over de lijn Hengelo Openingsdia
Onderzoeksstrategie: survey
Jasmijn Oosterhuis Masterstudent Geneeskunde Universiteit Utrecht
Transcript van de presentatie:

Weesfietsen: wie, waar, waarom? Annelien Meerts, Dick Ettema, Joost de Kruijf Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht

Aanleiding Aanblik openbare ruimte Beslag op parkeervoorzieningen Bereikbaarheid Kosten handhaven en verwijderen Van curatief naar preventief?

Onderzoeksvragen Wat zijn de uiterlijke kenmerken van weesfietsen? Wat zijn motieven van mensen om hun fiets achter te laten? Wat zijn de persoonskenmerken van mensen die hun fiets achterlaten? Op welke plaatsen worden weesfietsen achtergelaten en waarom? > Beleidsaanbevelingen

Definities Weesfietsen: in de openbare ruimte achtergelaten fietsen Operationeel: Stallingsduur (Utr) 2+ gebreken (Amst) Wrak (Utr en Amst)

Onderzoeksmethoden Observaties van weesfietsen (Utr: 28, Amst:30), foutgeparkeerde fietsen (Utr:30, Amst: 30) en gestalde fietsen (Amst:16) Interviews met beleidsmedewerkers, medewerkers fietsdepot en managers handhaving in Utrecht en Amsterdam Enquêtes (panel Utrecht n=2512, panel Amsterdam n=1800, alumni UU n=180)

Resultaten observaties Weesfietsen verschillen niet qua type en ouderdom Weesfietsen hebben vaker een matig/slechte onderhoudsstaat (Utr: 76%, Amst: 97%) dan niet-weesfietsen (19%)

Resultaten interviews Meer weesfietsen in winkel- en uitgaans- gebieden en studentenbuurten Minder in wijken met duurdere woningen en sociale controle Weesfietsen slechte staat van onderhoud/ wegwerpartikel Oplossing: handhaving en parkeerbeleid, voorlichting helpt niet

Resultaten enquêtes: Hoeveel? 6% (Utr), 10% (Amst), 18% (UU) heeft weesfiets achtergelaten Wat heeft u gedaan met de in onbruik geraakte fiets?

Resultaten enquêtes: Waarom? Afdanken fiets, gemakzucht, kennisgebrek Waarom heeft u de fiets achtergelaten?

Resultaten enquêtes: Waar? 16-19% laat zijn fiets achter in het centrum Waar heeft u de fiets achtergelaten?

Resultaten enquêtes: Wie? Wie laten vaker een fiets achter? Studenten (18% vs. 8%) HBO/WO (8% vs. 4%) < 35 jaar (13% vs. 6%) Geen verschil: geslacht, etniciteit, huishoudenstype

Resultaten enquêtes: Niet als.. 53% (Utr), 60% (Amst), 73% (UU) weet niet waar oude fiets ingeleverd kan worden

Conclusies 6-18% heeft fiets achtergelaten Redenen: slechte onderhoudsstaat, gebrek aan kennis over inleveren, gemakzucht Meeste fietsen worden in eigen woongebied achtergelaten Studenten, jongeren (<35) en hoogopgeleiden (HBO+) hebben vaker een fiets achtergelaten Informeren, belonen en gemak kunnen het achterlaten verminderen

Aanbevelingen Informatiecampagnes (folders, posters, website, gemeentegids) Gemak: ophalen aan huis, inleverpunten in de wijk Belonen: proefproject, afwegen kosten/baten Handhaven, ook uit gedragsmatig oogpunt Specifieke acties voor studenten (informatievoorziening, inleverpunten)

Bedankt voor uw aandacht! Vragen?