Didier Collard en Simon Koolstra
Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scne Rayintersectie Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen?
Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt
Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scne Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken
Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch Waarom niet? Duurt lang
De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| ≤ r Raytracing: |p – c| = r Bol afhankelijk van: ○ Middelpunt c ○ Straal r
Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t
De raytracer
Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst? Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking 2π2π
Licht Som van het licht van alle lichtbronnen:
Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken Het weerkaatste licht berekenen met de som
Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte l s Ambient, constant Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt AmbientDirectionalPunt
De raytracer
Reflectie en breking Spiegelreflectie en perfecte breking Nieuwe ray in reflectierichting Nieuwe ray in brekingrichting
De raytracer Reflectie: Breking:
Voorbeelden
Wereldboltextuur Breking Reflectie
Voorbeelden Drie vlakken Vier rechthoeken driehoekjes 21 uur en 23 minuten
Vragen?
Meer informatie