Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Innoveren voor gezondheid
Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE
Rechtbanken in België Rechtbanken in België
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hervorming Rechterlijke Organisatie
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
INTERNERING Joris Casselman
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Vrouwe justitia.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
OPRICHTING VAN DE FAMILIERECHTBANK
De verbeteringen binnen Justitie ****** Parket Leuven naar Integrale kwaliteit Ivo Carmen 24 februari 2005.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Samen naar 2020

Video

Programma De gerechterlijke hervorming Programma « hervorming RO » De nieuwe carrière Vragen en antwoorden

Hervorming van de rechterlijke organisatie Inleiding Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie

Managementplan

Impact op de FOD Justitie Budget ICT Structuur Personeel

DIRCOM+ Voorzitter DGROJ DGMJH DGEPI DGWL SDP&O SDICT SDBudget Zetel Openbaar Ministerie

DGROJ

1 april 2014 : Gerechtelijk landschap en Autonoom beheer 1 september 2014 Familierechtbanken 2020…

Arrondissementen en Mobiliteit - Verzelfstandiging beheer Justitie on Tour 2014 HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Arrondissementen en Mobiliteit - Verzelfstandiging beheer Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie

De 3 grote pijlers van de hervorming 13 1. Schaalvergroting Van 27 naar 12 arrondissementen (volgens de provinciegrenzen) > Bijzondere situatie in Brussel en Eupen 2. Mobiliteit De magistraten maken gebruik van hun deskundigheid. Het werkterrein breidt uit naar de andere lokale rechtbanken. 3. Beheer De minister en de rechtelijke orde onderhandelen de beheerscontracten. Meer autonomie voor de lokale verantwoordelijken.

14 Schaalvergroting

Schaalvergroting: nieuwe rechtbanken 15 Ressort 9 arbeidsrechtbanken 9 rechtbanken van koophandel 9 arbeidsauditoraten Arrondissement 13 rechtbanken van eerste aanleg 15 politierechtbanken 14 parketten van procureur de Konings 187 kantons vredegerechten

Afdelingen 16 Elke rechtbank en elk parket van nieuwe arrondissementen worden opgedeeld in afdelingen Afdelingen = de huidige rechtbanken KB bepaalt de afdelingen, hun rechtsgebied, zetel en hun bevoegdheden Bevoegdheden Voortaan kan men bepaalde type zaken in één enkele afdeling behandelen en niet in elke afdeling Doel = meer specialisatie Hoe? = bepaald door het zaakverdelingsreglement (KB)

17 Ressort Antwerpen

Voorzitters en afdelingsvoorzitters 18 Voorzitter van de rechtbank Korpschef: algemene leiding van de rechtbank Afdelingsvoorzitter, afdelingsprocureur/afdelingsauditeur Voor parket en REA in elke afdeling In elk nieuw arrondissement voor Arbeid, Koophandel en Auditoraat Geen afdelingsvoorzitter in de politierechtbank = verantwoordelijk voor dagelijkse leiding onder het gezag van de voorzitter Voorzitter van de vrederechters en rechters in de politierechtbank 1 in elk nieuw arrondissement Uitzondering: arrondissementen Brussel en Eupen Bijgestaan door een ondervoorzitter Als een vrederechter voorzitter is, moet de ondervoorzitter een politierechter zijn en omgekeerd

Hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 19 1 hoofdgriffier/een hoofdsecretaris per rechtbank / parket 1 hoofdgriffier voor politierechtbank en voor vredegerechten per arrondissement ➨ geen hoofdgriffier meer in elke vredegerecht

Benoemingen magistratuur 20 Magistraten: benoemd in het ressort van het hof van beroep Uitzonderingen: Politierechtbank: benoemd in het nieuwe arrondissement Vrederechter: benoemd in één kanton+ bijkomend in andere vredegerechten van het arrondissement Sociale rechters, rechters in handelszaken, plaatsvervangende rechters: benoemd in het nieuwe arrondissement Brussel FR benoemd in Waals-Brabant & Brussel NL benoemd in Leuven (vice-versa) Eupen: benoemd in alle rechtbanken van Eupen

Benoemingen gerechtspersoneel 21 Griffiers/secetarissen/personeel niv A en B: benoemd in het arrondissement Gerechtspersoneel niveau C en D: benoemd in één of twee afdelingen of in één kanton

Benoemingsprocedure

Mobiliteit magistraten 23 Meer mobiliteit door: Schaalvergroting Nieuwe benoeming Nieuwe mobiliteitsregels

Mobiliteit Arrondissement Luxemburg 24 Mobiliteit Het werkgebied wordt uitgebreid naar het arrondissement. Arrondissement Luxemburg

Mobiliteit Ressort Luik 25 Mobiliteit Het werkgebied wordt uitgebreid naar de verschillende arrondissementen. Ressort Luik

Mobiliteit Nieuwe mobiliteitsregels 26 Nieuwe mobiliteitsregels Magistratuur: mobiel binnen het ressort Gerechtspersoneel niveau A &B: binnen het arrondissement + tijdelijk in ressort Gerechtspersoneel niveau C & D: binnen afdeling – tussen griffies van de verschillende rechtbanken

Autonomie 27 Middelen worden voortaan lokaal beheerd.

Beheer Rechterlijke Organisatie beheert zelf zijn middelen 28 Rechterlijke Organisatie beheert zelf zijn middelen Duaal systeem : zetel en parket Creatie van College van Hoven en rechtbanken Creatie van College van het Openbaar Ministerie Creatie directiecomité in elke rechtbank of parket Eigen beheer – gemeenschappelijk beheer Middelen verdelen beheersovereenkomsten

Beheer 29

30 Beheer : lokaal beheer

Beheer Beheersplan Beheersovereenkomst Minister van Justitie 31 Beheersovereenkomst Beheersplan Minister van Justitie Colleges Entiteiten Entiteiten Entiteiten Hof van Cassatie

Timing 32 1 april 2014

Programma HERVORMING VAN DE RECHTERLIJKE ORGANISATIE Samen naar 2020 Linda Van De Moortel Program Manager

De wetgever heeft beslist…. De wet van 1 december 2013 tot hervorming van de gerechtelijke arrondissementen en tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek met het oog op een grotere mobiliteit van de leden van de rechterlijke orde (inwerkingtreding 01.04.2014) De wet van 18 februari betreffende de invoering van een verzelfstandigd beheer voor de Rechterlijke organisatie (inwerkingtreding 01.04.2014) De Wet van 30.07.2013 betreffende de invoering van een familie- en jeugdrechtbank (inwerkingtreding 01.09.2014) +…

Een verzelfstandigde RO De weg is lang en ingewikkeld! Hoe en wanneer kunnen de bevoegdheden die momenteel in handen zijn van de FOD Justitie op de beste manier worden overgedragen naar de RO?

prille begin van gemeenschappelijk beheer De Zetel, het OM en de FOD Justitie leggen samen reeds een weg af vanaf 29 november 2013: prille begin van gemeenschappelijk beheer

overgangsfase medebeheer Beheersstructuur: fasen Conventionele overgangsfase medebeheer Formele overgangsfase medebeheer Verzelfstandigde RO Structuur ad hoc Colleges OM –Zetel (+steundiensten) Directiecomités Art. 42 en 43 wet beheer Colleges OM –Zetel (+steundiensten) Directiecomités Beheersovereen-komsten, enz.

Structuur ad hoc DIRCOM + Programma Hervorming RO r

Programma Hervorming RO Traject uitgetekend in stappenplan (“as is”  “to be”) op korte, middellange en lange termijn Met op te leveren tussentijdse resultaten “To be”: gesystematiseerd op basis van klassieke organisatiecomponenten: Structuur Strategie/Financiën Managementtechnieken/monitoring HRM Materiële middelen ICT Interne audit Change management

Programma Hervorming RO Voorbeelden op te leveren resultaten op zeer korte termijn (structuur): Voorbereiding organisatorische gevolgen hergroepering rechtbanken Voorbereiding implementatie regelgeving familierechtbanken Voorbereiding inrichting/werking steundiensten Voorbereiding KB’s verkiezingen Colleges Voorbeelden op te leveren resultaten op middellange termijn Beschrijving en evaluatie processen toebedeling personele middelen Voorbereiding beheersovereenkomsten

Structuur ad hoc - “gemengd” projectbeheer DIRCOM + Stuurgroep Programmanager Projectgroep Organisatie/ ICT Familierecht-banken KB verkiezingen Colleges Permanent orgaan aangelegenheden Personeels- Subprojectgroep benoeming hoofdgriffiers/ secretarissen Projectgroep Steun-diensten Nog te creëren …

Hervorming van Rechterlijke Organisatie –overige hervormingen Nieuwe loopbaan gerechtspersoneel Mandatensysteem Hoofdgriffiers &Hoofdsecretarissen Jan Bogaert Directeur-generaal Rechterlijke Organisatie

Nieuwe loopbaan gerechtspersoneel 43 Loopbaanhervorming Openbaar ambt uitgebreid naar gerechtspersoneel in griffies en parketsecretariaten vanaf 1 juli 2014

Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Voor de personeelsleden die in dienst zijn op 30 juni 2014 Voor de personeelsleden die vanaf 01/07/2014 : Worden aangeworven Worden bevorderd Veranderen van graad “Nieuwe oude loopbaan “Nieuwe loopbaan”

Oude schaal (aangepast vanaf 1/01/2017) Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Voorbeeld: loopbaan administratief assistent (niveau C) Oude schaal Oude schaal (aangepast vanaf 1/01/2017) (aangepast vanaf 1/01/2017) Overgang na: → 6x voldoet aan de verwachtingen OF → 4x uitzonderlijk + 1e bonific; + bonificatie; → 3x voldoet aan de verwachtingen → 2x uitzonderlijk + 1e bonific; + 1e bonific;

Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014 Bevordering: Beginsel: Inschaling in een nieuwe weddeschaal Die de huidige wedde + een gegarandeerde verhoging waarborgt Naar niveau C = + 500 euro Naar niveau B = + 750 euro Naar niveau A = + 1.500 euro Naar A2, A3, A4 of A5 = + 3.000 euro

Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014: de evaluatie Beschikbaarheid gebruikers Evaluatiecriteria Kwaliteit van de evaluaties Individuele prestatie Compententies Bijdrage aan de teamprestaties

Een nieuw evaluatiesysteem Nieuwe loopbaan voor griffies en parketten vanaf 1 juli 2014: de evaluatie De eindvermeldingen Iedere evaluatiecyclus van minstens 6 maanden, wordt afgesloten met de toekenning van een van de volgende 4 eindvermeldingen: Voldoet aan de verwachting Te verbeteren Uitzonderlijk Onvoldoende

Mandaten voor hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 49 Op wie is het mandatensysteem van toepassing? Op hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen die de leiding hebben over een griffie of parketsecretariaat met meer dan 100 personeelsleden Momenteel 24 plaatsen (17 hoofdgriffiers en 7 hoofdsecretarissen) 5 vijf jaar - hernieuwbaar

Mandaten voor hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen 50 Plaatsen opengesteld vanaf 1 juli 2014 Laureaten van een vergelijkende proef De mandaten zijn open voor vastbenoemde gerechtspersoneel van niveau A, met zes jaar ancienniteit. In afwachting van de weging van de functie ontvangt de mandaathouder de laatste loonschaal van klasse A3 Vastbenoemde hoofdgriffiers/hoofdsecretarissen blijven in functie tot aanwijzing mandaathouder Overgangsmaatregel : hoofdgriffiers en hoofdsecretarissen die houder zijn van plaats van niveau A3 mogen deelnemen

Justitie on tour in de 12 arrondissementen Communicatie over de hervorming @ E-mail Internet Justitie on tour in de 12 arrondissementen Sociaal overleg Documentatie

Contact Vragen : hervorming@just.fgov.be Info : www.hervormingjustitie.be of www.justitie.belgium.be FAQ Wetgeving Documentatie Praktische info : Intranet > DGRO Omzendbrieven Uitvoeringsbesluiten …

Justitie on Tour 2014 HERVORMING RECHTERLIJKE ORGANISATIE Vragen?