‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Levensecht leren is dialogisch leren
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Leren, loopbaan en burgerschap
Professionalisering LOB
Erkennen: ja, tenzij … Vanaf 1 april 2007 Ramon van den Berg GDW Kennisdeling MBO Raad 8 februari 2007.
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio Praktijkonderwijs
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Portfolio.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Kenniscoaches kennis + coaching Gert Dekker, Stichting RIONED.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Onderwijs op maat.
Resultaten BPV-evaluatie
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Ouderavond mavo 4 Mia Memelink decaan mavo/havo 21 september 2015.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
LOB in het PTA van het VMBO
Coaching in regioleren
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Uitstroom Vervolgonderwijs MBO
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht ‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht!’ 3e GDW Kennisdelingsbijeenkomst 12 april 2007 Dr. Frans Meijers

De loopbaan centraal: waarom? Kwalificatiewinst én betere motivatie (LOB als vangnet en trampoline) Flexibilisering van arbeidsrelaties: van werknemer tot werkondernemer (employability) Burgerschap in een geïndividualiseerde samenleving: zelfsturing

Hoe loopbaanzelfsturing te bevorderen? Loopbaanzelfsturing is geen louter rationeel proces. Loopbaanzelfsturing: ‘Wat brengt mij in beweging?’ ‘Waarvoor wil ik in beweging komen?’

Kenmerken van een krachtige loopbaanleeromgeving Essentieel is combinatie van probleem- en vraagsturing Vraagsturing is niet:’de leerling is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces’ (laissez-faire à la Studiehuis) Vraagsturing is wel: met de leerling een loopbaangerichte dialoog voeren - op basis van concrete ervaringen - over zowel de inhoud, de voortgang als de afsluiting van zijn leerproces (o.a. weloverwogen keuzemogelijkheden)

Loopbaangericht leeromgeving 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 OO LD VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5)

COLO-onderzoek: resultaten vragenlijst BPV-plaats schiet tekort wat betreft Coaching Reflectiviteit leerdoelen verhelderen nadenken en spreken over werkervaringen

COLO-onderzoek: resultaten interviews  Er zijn wel warme relaties maar die zijn gericht op   ·        het oefenen van vaardigheden ·        socialisatie op de werkplek ·        resultaat: (ongeplande en dus onvoorspelbare) beroepsvolwassenheid  2. Geen ruimte voor reflectie ·        vertraagde tijd ontbreekt ·        praktijkopleiders/begeleiders hebben slechts oog voor reproductief leren 3 Het contact tussen ROC en bedrijf over de leerling is vooral procedureel ·        niet gericht op ervaringen van de cursist in het bedrijf ·        niet gericht op het leerproces, slechts op de uitkomsten ervan ·   niet gericht op het produceren van een leervraag

Integrale loopbaanbegeleiding Intakegesprek Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Instroom- assessment POP-gesprekken Doorstroom- assessment Reflectie- verslagen Portfolio Uitstroom- assessment Praktijk-evaluaties Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie)

Oplossingen · Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ · Work shadowing ·        Mentoring ·        Werken met beroepsdilemma’s

Voor nuancering en detaillering www.frans-meijers.nl