VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) WWW.VAD.BE Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Gedragsproblemen
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt,
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ante Groep 14.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Een bewegingsbeleid op school
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Middelengebruik preventie en hulpverlening
Drugpreventie bij jongeren
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
PERSCONFERENTIE CANNABIS 5 november Cannabisgebruik bij jarigen voorstelling nieuwe cijfers van de leerlingenbevraging Vereniging.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Dossier Empowerment.
De gezonde school en genotmiddelen
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Ouder worden & alcohol.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Welkom ik maak me sterk.
Preventief alcohol en drugbeleid  Aanvaardbaar evenwicht vinden  2 op 3 bedrijven; Bepaalde richtlijnen  1 op 5 bedrijven; Nul tollererantie  1 op.
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
10 Kernboodschappen Beschrijving van de belangrijkste gezondheidsproblemen Stand van zaken Aanbevelingen voor lokaal (gezondheids)beleid Gemeentelijk rapport.
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Het zorgcontinuüm.
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
GO! Campus De Vesten Herentals
Betrokken ouder, tevreden ouder
Begeleiden Les 7.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Specialistische lesplaatsen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Projectoproep: ‘Samen sociale gezondheidsongelijkheid verminderen’
Transcript van de presentatie:

VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs

Een beleid opzetten Middelengebruik heeft een directe invloed op het sociaal, emotioneel, cognitief en fysiek functioneren van de leerling op school Het kan de kansen op een succesvolle schoolloopbaan hypothekeren Middelengebruik houdt risico’s in voor de gezondheid, het welzijn en de veiligheid van de leerling én de schoolomgeving

Beleidsmatige aanpak Drugpreventie vereist een beleidsmatige aanpak Gekaderd binnen het pedagogisch project van de school Werking op verschillende niveaus Drugbeleid op school (DOS) is opgebouwd rond:  Regelgeving  Begeleiding  Educatie  Structurele maatregelen

Anticiperen Een drugbeleid laat toe te anticiperen op mogelijke problemen met drugs of druggebruik VOET – Vakoverschrijdende eindtermen VAD concretiseerde welke combinaties van eindtermen kunnen worden nagestreefd Verfijning of verbreding van het ontwerp op maat van het eigen schoolproject

Regelgeving Zie ‘Juridische handvatten’ De school bepaalt de regels m.b.t. bezit, gebruik, onder invloed zijn, delen en dealen op school Welke situaties en plaatsen vallen binnen de schoolcontext (aan de schoolpoort, activiteiten extra muros,…) Regelgeving alleen is onvoldoende Ook procedures uitwerken met een taakverdeling rond wie en hoe er gereageerd wordt bij (vermoeden van) regelovertreding

Regelgeving De school bepaalt idealiter ook de communicatie met de diverse partners: CLB, ouders, justitie,… Houvast: ‘Juridische handvatten voor het gebruik en misbruik van alcohol en andere drugs op school

Begeleiding Welke stappen moeten worden ondernomen wanneer de school bezorgd is over een leerling die minder goed functioneert Wie neemt welke taak en rol op zich bij het opvolgen en het signaleren van verminderd functioneren, het begeleiden en eventueel doorverwijzen van leerlingen met drugproblemen Belangrijke partner: CLB VAD ontwikkelde de SEM-J (individueel Screeningsinstrument Ervaringen met Middelengebruik – Jongeren) Daarnaast: een vorming ‘Motiverende gespreksvoering’

Educatie Kwaliteitscriteria  Corrigeren van verkeerde beeldvorming: jongeren overschatten systematisch het middelengebruik bij leeftijdsgenoten (‘Social Norms Approach’)  Werken aan persoonlijke en sociale vaardigheden: jongeren komen vaak in situaties waar het niet zozeer gaat om een stellingname voor of tegen drugs maar om een veel gecompliceerdere keuze (zich manifesteren in een bepaalde situatie, respect krijgen van vrienden,…). Omgaan met druk van leeftijdsgenoten, eigen beslissingen nemen, assertiviteit zijn belangrijke vaardigheden  De leefwereld van de jongere centraal stellen (aansluiten bij kennis en het ervaringsniveau en interactief werken)

Didactisch materiaal Enkele voorbeelden  Leefsleutels van De Sleutel  Maat in de shit (Christophe Kino) – cannabis  …

Structurele maatregelen Voorbeelden  Opstarten en ondersteunen van een leerlingenraad  Zorgen voor een aangename infrastructuur  Positieve contacten tussen leerkracht en leerling bevorderen  …

VAD-leerlingenbevraging ‘Audit’ van de situatie van de school m.b.t. de alcohol- en andere drugthematiek (frequentie en hoeveelheid van gebruik, motieven, houding van vrienden, beschikbaarheid van illegale drugs,…) Opgesteld volgens de pijlers van een drugbeleid (regelgeving, begeleiding, educatie, structurele maatregelen) Informatie over elk van deze onderdelen, zodat het beleid kan worden uitgewerkt of bijgestuurd Rapport ‘op maat’ en uitnodiging voor een vorming