Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Kiezen in mavo 3 26 september 2013.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Workshop Interculturele Communicatie
Drieslag functioneel rekenen
PEAM – het nieuwe studieadvies Rapport ? Wolter kaper, SIS-LFB van de FNWI.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
tutoruur De Gibbs-vrije energie
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Welkom !.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Arthur van Dam, Guus Stelling, Herman Kernkamp, Sander van der Pijl
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
Welkom op de voorlichtingsmiddag
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
 Goede communicatieve vaardigheden hebben.  Als goede ICT-Beheerder moet je de Nederlandse en Engelse taal kunnen beheersen.  Kunnen functioneren in.
Amsterdam Bachelor of Chemistry
Mijn werkstuk over Sims
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
havo wiskunde A Tom Eitjes
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
NLT HAVO.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde 1 Elementaire Kinetische Theorie Electrodynamica (Maxwell theorie) Eerste en tweede jaar Klassieke.
Met de Kennisbasis in zee!
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
MAVO VMBO OP DE RGO.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Wat we beleven in groep 7!.
het opzetten van een onderzoek
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Serious soaps Opleiden naar wendbaarheid
Wat wacht Groep 8?.
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Onderzoekend experimenteren met Coach
<naam bedrijf> & <naam school>
Merkwaardig product: kwadraat van een tweeterm
Profielkeuze-avond leerjaar 2
Transcript van de presentatie:

Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA

Mathematica bij Scheikunde 1. Wiskunde 1 voor chemici 3 dagen intro Mathematica apart computerpracticum  werkstuk 2. Energie, entropie en evenwicht geintegreerd pen-en-papier + computer werkcollege  werkstuk 3. Structuur der Materie 1 (fysica) animaties bij pen-en-papier opgaven

Waarom werkstukken…? Niet alleen rekenen, maar ook: een berekening kunnen plannen de gekozen werkwijze toelichten het resultaat interpreteren Nadruk niet op “algemene vaardigheden” maar op de inhoud (vb. thermodynamica).

Waarom Mathematica…? Voor gemiddelde scheikundige is het kunnen omgaan met symbolische algebra software NIET belangrijk als beroepskwalificatie ! We zien Mathematica als hulpmiddel om het vakonderwijs (kinetiek, thermo) creatiever, wetenschappelijker te maken.

Werkstukken… hoe voorbereid? Studio Course Model: Orientatie Geleide verkenning gestructureerde notebooks Vrije verkenning werkstuk maken Integratie

Computer / pen-en-papier Als je iets niet snapt: pak pen en papier Als je iets al kunt: de computer doet het sneller