Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Industriële Chemie VWO 6
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
techniek, communicatie en didactiek
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Bétapartnersconferentie
Gepersonaliseerd leren
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Onderwijsstandaarden
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Welkom.
A. Heck Startbijeenkomst,  dissemineren van projectresultaten binnen en buiten deelnemende instellingen  verspreiding van ontwikkelde e-learning.
11 Algemene Ledenvergadering 5 april 2012 Jaarplan 2013 Commissie PAS Professional Auditors at Small Audit Shops 25 december 2012.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Projectgroep: Rol van de Belgische universitaire samenwerking ter ondersteuning van basiseducatie en TVET.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Het motiveren van leerlingen in het VO
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennis bijspijkeren via het web
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Blackboard implementatieplan
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Examens met ICT komen er aan
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Examens met ICT komen er aan
Transcript van de presentatie:

Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,

Het kader onderwijsvernieuwingsproject HO samenwerking UU (Julius Instituut) en UvA (AMSTEL Instituut) penvoerder UU van januari 2002 t/m december 2003 project subsidie: SURF Educatie AMSTEL lunchbijeenkomst,

Verwacht resultaat AMSTEL lunchbijeenkomst, geschikte werkvormen ICT omgeving en gereedschappen geschikte werkruimte Nieuwe kennis en ervaring over de complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs:

Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen

Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen UU-team

6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen, Aardwetenschappen, 3e jaar, W.Bouten, Amstel: N.Brouwer Klassieke Natuurkunde Natuur- en sterrenkunde, en WINS dubbele propedeuses, B. van Linden van den Heuvell, F.Linde, Amstel: H.Van Bemmel Fysische Chemie Scheikunde, 1e en 2e jaar, B.Smit, W.J. Buma, Amstel: W.Kaper

6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, Celbiologie I, Biologie, 1e jaar, T.W.J. Gadella, IBL Coördinator: K.Klumpers Methoden en Technieken Bèta-Gamma propedeuse, W.Hoffmann, Amstel: A.Heck Simuleren en modelleren Informatica, AI, WNS, Beta-Gamma, P.M.A. Sloot, Amstel: A.Heck

Werkvormen AMSTEL lunchbijeenkomst, Studio Course model: (J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY); Werkruimte: Studio Classroom onderzoeksgericht bèta onderwijs geïntegreerde werkvormen: - begripsvragen - praktische oefeningen - experimenten en computersimulaties

Didactische ontwikkelingen AMSTEL lunchbijeenkomst, Team:  H. van Bemmel  W. Kaper  N. Brouwer evaluatie Studio course model didactische eindtermen

Studio Course model AMSTEL lunchbijeenkomst, student is actief met de stof bezig Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning vrije verkenning en toepassing reflecteren op het leerproces

ICT omgeving en gereedschappen AMSTEL lunchbijeenkomst, elektronische leeromgeving: Blackboard onderwijs websites computergereedschappen UvA: - toetsprogramma QuestionMark - koppeling met LearnLink diverse computerprogramma’s ( vakinhoudelijk ), o.a. Mathematica standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets (UU)

ICT ondersteuning AMSTEL lunchbijeenkomst, Team:  L. van Gastel  A. Heck  W. Kaper  N. Brouwer  P. Berkhout  D. Slob ontwikkelingen – onderwijs websites implementatie ELO (o.a. Blackboard) implementatie gereedschappen ICT training

Organisatie: het UvA projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, SC ontwikkel- teams met IBL coördinatoren werkgroep onderwijs- websites werkgroep didactische ontwik. werkgroep IBL project- website implementatie en disseminatie ondersteuning en training informatie bron kennis uitwisseling

Werkwijze van het IBL projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, On-line één virtuele werkruimte voor het hele IBL projectteam: BSCW server IBL projectwebsite Persoonlijk contact UvA deelproject werkbesprekingen elke 2 weken interne bijeenkomsten UU – UvA telefonisch contact UU - UvA minisymposia

Stand van zaken AMSTEL lunchbijeenkomst, het eerste rapport is opgestuurd naar SURF standlijnoverzicht:

Conclusies AMSTEL lunchbijeenkomst, ervaring en nieuwe kennis over activerende werkvormen en SC model; kennis en “best practices” over het gebruik van computergereedschappen en ELO; kunnen bijdragen bij de BaMa ontwikkelingen ; kunnen bijdragen bij de beslissingen over de inrichting van de nieuwe zalen. De uitkomsten van IBL project:

Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, de rol van ICT in een studio course André Heck diagnostische toetsing bij Fysische chemie Wolter Kaper

Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, Evaluatie van IBL studio courses Voorbeeld: “ Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” Blackboard omgeving

Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, Evaluatieprotocol evaluatie van de ontwikkelde cursussen: inhoudelijk (of onderwijsdoelen zijn gehaald) beleving (ervaringen van de betrokkenen) deelname (mate van deelname) evaluatie van de ontwikkelde ICT gereedschappen: inhoudelijk (kwaliteit van de inhoud) beleving (gebruikersvriendelijkheid) deelname (mate van gebruik)

Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, “Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” de studenten positief over de inhoud, ze vonden dat er meer eigen activiteit werd gevraagd dan elders, reële opdrachten hoog gewaardeerd, gedeeltelijk tevreden met software tevreden met ELO en voorzieningen - elektronische discussies mislukten