Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Het kader onderwijsvernieuwingsproject HO samenwerking UU (Julius Instituut) en UvA (AMSTEL Instituut) penvoerder UU van januari 2002 t/m december 2003 project subsidie: SURF Educatie AMSTEL lunchbijeenkomst,
Verwacht resultaat AMSTEL lunchbijeenkomst, geschikte werkvormen ICT omgeving en gereedschappen geschikte werkruimte Nieuwe kennis en ervaring over de complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs:
Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen
Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen UU-team
6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen, Aardwetenschappen, 3e jaar, W.Bouten, Amstel: N.Brouwer Klassieke Natuurkunde Natuur- en sterrenkunde, en WINS dubbele propedeuses, B. van Linden van den Heuvell, F.Linde, Amstel: H.Van Bemmel Fysische Chemie Scheikunde, 1e en 2e jaar, B.Smit, W.J. Buma, Amstel: W.Kaper
6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, Celbiologie I, Biologie, 1e jaar, T.W.J. Gadella, IBL Coördinator: K.Klumpers Methoden en Technieken Bèta-Gamma propedeuse, W.Hoffmann, Amstel: A.Heck Simuleren en modelleren Informatica, AI, WNS, Beta-Gamma, P.M.A. Sloot, Amstel: A.Heck
Werkvormen AMSTEL lunchbijeenkomst, Studio Course model: (J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY); Werkruimte: Studio Classroom onderzoeksgericht bèta onderwijs geïntegreerde werkvormen: - begripsvragen - praktische oefeningen - experimenten en computersimulaties
Didactische ontwikkelingen AMSTEL lunchbijeenkomst, Team: H. van Bemmel W. Kaper N. Brouwer evaluatie Studio course model didactische eindtermen
Studio Course model AMSTEL lunchbijeenkomst, student is actief met de stof bezig Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning vrije verkenning en toepassing reflecteren op het leerproces
ICT omgeving en gereedschappen AMSTEL lunchbijeenkomst, elektronische leeromgeving: Blackboard onderwijs websites computergereedschappen UvA: - toetsprogramma QuestionMark - koppeling met LearnLink diverse computerprogramma’s ( vakinhoudelijk ), o.a. Mathematica standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets (UU)
ICT ondersteuning AMSTEL lunchbijeenkomst, Team: L. van Gastel A. Heck W. Kaper N. Brouwer P. Berkhout D. Slob ontwikkelingen – onderwijs websites implementatie ELO (o.a. Blackboard) implementatie gereedschappen ICT training
Organisatie: het UvA projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, SC ontwikkel- teams met IBL coördinatoren werkgroep onderwijs- websites werkgroep didactische ontwik. werkgroep IBL project- website implementatie en disseminatie ondersteuning en training informatie bron kennis uitwisseling
Werkwijze van het IBL projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, On-line één virtuele werkruimte voor het hele IBL projectteam: BSCW server IBL projectwebsite Persoonlijk contact UvA deelproject werkbesprekingen elke 2 weken interne bijeenkomsten UU – UvA telefonisch contact UU - UvA minisymposia
Stand van zaken AMSTEL lunchbijeenkomst, het eerste rapport is opgestuurd naar SURF standlijnoverzicht:
Conclusies AMSTEL lunchbijeenkomst, ervaring en nieuwe kennis over activerende werkvormen en SC model; kennis en “best practices” over het gebruik van computergereedschappen en ELO; kunnen bijdragen bij de BaMa ontwikkelingen ; kunnen bijdragen bij de beslissingen over de inrichting van de nieuwe zalen. De uitkomsten van IBL project:
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, de rol van ICT in een studio course André Heck diagnostische toetsing bij Fysische chemie Wolter Kaper
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, Evaluatie van IBL studio courses Voorbeeld: “ Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” Blackboard omgeving
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, Evaluatieprotocol evaluatie van de ontwikkelde cursussen: inhoudelijk (of onderwijsdoelen zijn gehaald) beleving (ervaringen van de betrokkenen) deelname (mate van deelname) evaluatie van de ontwikkelde ICT gereedschappen: inhoudelijk (kwaliteit van de inhoud) beleving (gebruikersvriendelijkheid) deelname (mate van gebruik)
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, “Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” de studenten positief over de inhoud, ze vonden dat er meer eigen activiteit werd gevraagd dan elders, reële opdrachten hoog gewaardeerd, gedeeltelijk tevreden met software tevreden met ELO en voorzieningen - elektronische discussies mislukten