Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opvoeden in de stad en in een dorp
Advertisements

5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
1.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Kies KLEUR in groen.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
17 stadsgewesten in België
P4.2 Het grotestedenbeleid
P4.3 Het grotestedenbeleid
Hst 3: De wereld van de stad
Landbouw in Oostenrijk en NL
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Planning: Terugblik paragraaf 3.4 Uitleg paragraaf 3.5.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Indonesië.
P3.6 Het grotestedenbeleid
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Brugklas hoofdstuk 4.
De Amerikaanse stad..
‘Van wijken en wanten weten’ Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht Den Haag,
§ 20: Verkeer en inrichting
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
De toekomst maak je zelf
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Verschillende wijken en hun evolutie
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Leerplan BSc 6 Real Estate & Housing Chrissy Brom, Jolanda de Schiffart De Poptahof, Delft.
Stedelijk en landelijk gebied
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Dordrecht: Een Eiland om trots op te zijn. “Hoofdstad van de Delta”
De leefbaarheid van het moderne platteland
Heechterp/Schieringen
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Waarom worden mensen crimineel
Over steden en verstedelijking
Geschiedenis M3.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Globale ontwikkeling steden
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Transcript van de presentatie:

Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht Hoogbouw Samenstelling steden Gentrification Probleemwijk: Kanaleneiland Verwerkingsopdracht (Maken opdrachten werkboek)

Startopdracht Deze paragraaf is als volgt genoemd: Sociaal-culturele vraagstukken in de grote en middelgrote steden. Maar wat betekent nu eigenlijk ‘sociaal-cultureel?’ Wat vind jij van hoogbouw? Gentrification, wat is dat nu eigenlijk? Deze paragraaf gaat het ook over ‘goede’ en ‘slechte’ woonwijken. Wat maakt iets een goede of slechte woonwijk?

Maar wat betekent nu eigenlijk ‘sociaal- cultureel?’

Paragraaf 3.4 Sociaal-culturele vraagstukken in de grote en middelgrote steden Sociaal-culturele vraagstukken (=dagelijkse leven). Hoe kijken mensen aan tegen: Veranderingen in het centrum Integratie- en welvaartsverschillen Houding ten opzichte van hoogbouw Hoe kijken mensen aan tegen hoogbouw? Wat vind jij van hoogbouw? Hoe kijkt de politiek hierna?

Hoogbouw: Zuidas Amsterdam

Zuidas Amsterdam

Zuidas Amsterdam ZuidasDok Circa 1200 meter van de Ringweg A10 en alle sporen zullen ondergronds verdwijnen. Aanleg autotunnelsautotunnels aangelegd. Boven op de autotunnels komt geen bebouwing  explosiegevaar Afrgraven huidige A10 Aanleg metro - en treintunnels aangelegd. De hoogste bebouwing – tot 105 meter vanwege het nabije Schiphol  – komt te staan op de garagekelders.

Zuidas Amsterdam ZuidasDok A 10 & spoorlijn Hoe kijkt de politiek tegen deze ontwikkelingen aan?

Zuidas Amsterdam Zuidas: 'gouden mijl' of 'magic mile' Ligging nabij Schiphol ontwikkeling van kantoren en woningen aan de Zuidas Investering van 15 miljard (veertig jaar) euro kosten. Overheid: 25% Privaat (bedrijven en beleggers): 75%

Zuidas Amsterdam Zuidas wordt een stad in een stad, met als kenmerk:  een compleetheid aan bebouwing en voorzieningen. Woningen (ca. 10.000, 22.000 inwoners) Werkgelegenheid: 25.000 nu 50.000 – 60.000 straks Kantoren Onderwijs Winkelvoorzieningen Designmuseum Ziekenhuis Theater Horeca Groenvoorzieningen

Zuidas Amsterdam

Samenstelling van de bevolking Steden trekken bepaalde groepen mensen aan: Je ziet in de steden vaak veel jongeren en allochtonen. ‘Oudere’ autochtonen vertrekken vaak naar de suburbs of platteland. ‘Rijkere’ allochtonen doen dit ook. Daardoor hebben niet alle steden eenzelfde bevolkingssamenstelling. Vaak zijn in de steden veel etniciteiten, dit noem je multiculturele steden.

Rotterdam  Den Haag

Gelijke monniken.. Verklaar waarom Marokkaanse en Turkse jongeren vaker in de bijstand terechtkomen dan autochtonen jongeren? Spreken slecht de taal Presteren daardoor vaak slechter op school Gaan vaker het criminele pad op/ of halen minder hoog diploma Waardoor hun kinderen weer minder kansen hebben (laag opgeleiden die zelf slecht de taal spreken, dragen dit vaak over). Vaak speelt afwijzend gedrag ook een grote rol in de problematiek van allochtonen jongeren. (En uiteraard: omgeving)

Gentrification, wat is dat nu eigenlijk?

Gentrification (gentrificatie) Na 1970 opnieuw belangstelling voor de stad. (goedkope huizen, dicht bij het werk, met hoog voorzieningenniveau). Vooral aantrekkelijk voor alleenstaande, studenten en kunstenaars. Gentrification: “De invasie van oudere, centraal gelegen arbeiderswijken, door huishoudens met hogere inkomens die afkomen op het karakteristieke en aangename van de minder dure en goed gelegen woningen.” (Upgrading van de wijk zonder inmenging van de overheid)

Greenwich Village, New York Gentrification: “De invasie van oudere, centraal gelegen arbeiderswijken, door huishoudens met hogere inkomens die afkomen op het karakteristieke en aangename van de minder dure en goed gelegen woningen.”

Greenwich Village, New York

Soho, New York

Gentrification Berlijn Oranienburg strasse Berlin

Gentrficatie in Nederland Jordaan, Amterdam

Bloemengracht en Brouwersgracht, Amsterdam

Gentrification in NL (Gaande) De Pijp: ligging

De Pijp: fysieke woonomgeving

De Pijp

De Pijp

Deze paragraaf gaat het ook over ‘goede’ en ‘slechte’ woonwijken Deze paragraaf gaat het ook over ‘goede’ en ‘slechte’ woonwijken. Wat maakt iets een goede of slechte woonwijk?

Probleemwijken?!? Probleemgroep: ? Allochtonen en starters Vaak in goedkope naoorlogse hoogbouw.