Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

geen fossiele brandstoffen In 2020 al? Kan dat???
Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Klankbordgroep ‘t Palet en Kruisgebouw 9 maart 2010.
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
René Scherpenisse interviewt Pieter Hooimeijer
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
Bewoners Collectief Nieuwegein Welkom.
De toekomst van Nederland
De toekomst van Nederland
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
De toekomst van Nederland
Hst 3.2 : Congestievraagstukken.  Bredere/meer snelwegen ◦ Korte/ middellange termijn oplossing  Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Welkom!.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Brugklas hoofdstuk 4.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
§ 20: Verkeer en inrichting
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Over steden en verstedelijking
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Klankbordgroep Woelige Hoek etc. 10 maart Ruimtelijke structuur Leusden Zuid.
Migratie in Nederland Migratie.
Verschillende wijken en hun evolutie
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Een wereld van verschil
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Stedelijk en landelijk gebied
Gouda Titel Water zijn nieuwe plek geven en investeren in veerkracht Kernboodschap 1.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Herontwikkeling Jan Verswollezone Peter Vuijk, projectleider 22 oktober 2008.
§8: Noord-Amerikaanse en Europese steden vergeleken Krijgen we in Europa nu ook getto’s, net als in Amerika?
Gezondheid & de Omgevingswet
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Thema 5 “De Stad”.
IWP Beweegvriendelijke Inrichting Openbare Ruimte (BIOR)
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Duurzame verstedelijking
De kracht van de Fietsersbond
Voorbeeldwijken in Uden
Transcript van de presentatie:

Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden

Oplossing voor de files?!? Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!

Oplossing voor de files?!? Spitsstroken Korte termijn oplossing Bottleneck (vb: 3baans  2baans)

Oplossing voor de files?!? File informatie Korte termijn oplossing

Oplossing voor de files?!? Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie zometeen volgende dia’s) [De dia’s kun je eventueel koppelen aan RO (zie zometeen)]

Oplossing voor de files?!? Rekeningrijden Lange termijn oplossing

Oplossing voor de files?!? Beter OV Lange termijn oplossing

Oplossingen files?!? File informatie Bredere/meer snelwegen Korte termijn oplossing Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!! Spitsstroken Bottleneck (vb: 3baans  2baans) Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie volgende dia’s) Rekeningrijden Beter OV

Waar staat Nederland om bekend? Vaak denken buitenlanders aan onderstaande stereotypen maar Nederland staat ook bekend om zijn bebouwing  Grachten, rijtjeshuizen, organisatie  KORTOM; Ruimtelijke Ordening!

Nota Ruimtelijke ordening 1e RO 1960 2e RO 1966 3e RO 1974 4e Nota RO 1988 (regio’s op eigen kracht) Vierde Nota RO extra (VINEX) 1992 (gericht op woningbeleid etc.) 5e Nota RO in onderhandeling!

Breda

Jaren 30 woningen (nu veel gekopieerd!)

Jaren 50 en 60: portiekflats: woningnood vlak na de WO2 en babyboom

Jaren 60 70: galerijflats: Om woningnood te bestrijden en ruimte te besparen

Bloemkoolwijken (jaren 80) Verkeers-luwe wijken, aan de rand van de stad, relatief in het groen, gericht op fietsers. (kleine dorpen ansich).

Vinex Teteringen (jaren 90) Wijken in het groen (kleine dorpen) in de buurt van grote stad. Doel: Mensen economisch betrokken houden tot grote stad! Zonder (teveel) nieuwe voorzieningen aan te leggen Andere vb: Leidsche rijn Momenteel 25.000 inwoners, bedoeling 100.000 inwoners

Vinex: VB Reeshof (Tilburg) Voltooid: 50.000 inwoners! Probleem- wijken van de toekomst?

NU: Compacte stad beleid