Multicultureel Amerika

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Advertisements

Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Mexico - vs.
Hst 4: De wereld indelen.
Thema 3 Toerisme.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Hoofdstuk 1A  Nederlanders
Landbouw in Europa §2.3 Grondgebruik
Groot-Brittannië en India en Kenia
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Start de voorstelling en klik dan in deze ster
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De pluriforme samenleving
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Multicultureel Amerika
Planning: Cijfers SO herhaling BB klas 2 Doornemen studiewijzer Start
Multicultureel Amerika
Multicultureel Amerika
De toekomst van Nederland
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Aardrijkskunde.
Landbouw in Europa §2.2 Middellandse Zeegebied
P4.3: Klimaat en natuurlijke plantengroei. Neerslag Hoe ontstaat neerslag ? Opstijgende lucht koelt af, condenseert en regent uit! Hoe ontstaat neerslag.
De toekomst van Nederland
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
Latijns Amerika Regio in beeld.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Migratie en de multiculturele samenleving
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Volken, staten & cultuur B121-B124
San Diego + californië Anouk Duinker geel San diego.
De toekomst van Nederland
Westerse wereld.
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Europeanen in Amerika. Wat gaan we doen? Huiswerk De ontdekkers De veroveraars Zwaarden, paarden en ziektekiemen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Ontdekking en verovering 2.4 Europeanen in Amerika
Regenten en vorsten 2.3 Europa en de wereld
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Culturele diversiteit
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Multiculturele Samenleving
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
THEMA 3  Toerisme .
Blok 1 Landen rond de middellandse Zee
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
Ontmoetingen in verre streken
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Transcript van de presentatie:

Multicultureel Amerika Hoofdstuk 1 Multicultureel Amerika

Planning Afspreken PW hst 1 (P1,2,3 en 4) Korte terugblik Nakijken paragraaf 2 (max 15 min) Ik controleer het huiswerk tussendoor Uitleg paragraaf 3 Zelfstandig werken paragraaf 3 Nog vragen tot zover?

Terugblik Koude poollucht – Warme zeelucht Dust storms Orkanen Stroomgebieden Tornado’s

Voor nu: Nakijken paragraaf 2 (max 15 min)

§3. Meltingpot of salad bowl? Herkomstgebieden rond 1800: westerse immigranten en slaven uit Afrika. Tot 1960 “whites”dominant. Daarna komen er nieuwe groepen. 2 van de 3 Amerikanen hebben hun “roots” in Europa. “The Blacks” zijn afstammelingen van slaven. Deze Afro-Amerikanen wonen vooral nog in het Zuiden en in de industriesteden Detroit en Chicago. (N-O)

Hispanics ( Latino’s) zijn Spaans sprekende immigranten uit Latijns-Amerika (grotendeels Mexico). Vooral in het Z-W Aziaten wonen vooral in het Westen. Ook wel “model minority” genoemd

Meltingpot De immigranten gaan op in een soort smeltkroes. Ze leren om trots te zijn op hun land; “the American dream”. Gemeenschappelijke taal Geschiedenis Volkslied/ sport/ nationale feestdagen In het begin was er sprake van assimilatie. Later steeds meer ruimtelijk segregatie en sociale segregatie. Nieuwe groepen behouden hun cultuur zoveel mogelijk. De bevolking is pluriform (veelvormig) en meer een “salad bowl” waarin de verschillende culturen te herkennen zijn

Basisboek B117: Immigratie en emigratie (H) B118: Soorten push- en pullfactoren (H) B120: Allochtonen en autochtonen (H) B124: Multiculturele samenleving (H)

Voor nu: Zelfstandig werken aan paragraaf 3 Huiswerk: opdr 1 t/m 7