Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en het christendom
Het Vroege Christendom - Joodse Wortels Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Joodse Wortels Het Christendom is een sterke afgeleide van het Jodendom. Er waren echter twee fundamentele verschillen. Jezus werd door een kleine minderheid gezien als de Messias Het Christendom was een missionair geloof Paulus a.k.a. Saul maakte het geloof toegankelijk voor niet-Joden, hetgeen enerzijds een verdere verwijdering tussen de twee geloven betekende, maar anderzijds de aantrekkelijkheid enorm vergrootte.
Het Vroege Christendom - Aantrekkingskracht Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Aantrekkingskracht Waardoor was het geloof zo aantrekkelijk God houdt onvoorwaardelijk van je en als je je een beetje gedraagt verdien je de hemel, alwaar alles beter is Een persoonlijke band dus met je God (via Jezus) Voor de Romein en zijn familie waren roem en eer het belangrijkste. Voor de Christen was gelijkheid het hoogste goed. Voor de arme Romein klonk de Christelijke boodschap op een bepaald moment veel beter, wenselijker!
Het Vroege Christendom - Heftige confrontatie met de Romeinse elite Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Heftige confrontatie met de Romeinse elite Waardoor was het geloof zo afstotelijk voor de meer conservatieve Romein Het Romeinse geloof was nogal formeel en zakelijke: “Ik geef opdat jij geeft.”. Geheel in de stijl van de Romeinse samenleving. Een God die onvoorwaardelijk van je houdt, kan natuurlijk niet! De Romeinen waren niet vies van andere geloven. Één voorwaarde: je moest ook hun geloof in het jouwe incorporeren! Dit ging natuurlijk niet bij het monotheïstisch Christelijke geloof (Voor Joden maakten de Romeinen een uitzondering, omdat het hier om een kleine, vreemde maar ook bruikbare (handel) minderheidsgroep ging). Het aantal aanhangers nam razend snel toe. De overheid had geen greep op deze mensen, en vreesde een staat binnen een staat
Het Vroege Christendom - Heftige confrontatie met de Romeinse elite Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Heftige confrontatie met de Romeinse elite Onbegrip en angst voor de groeiende massa Christenen leidde al snel tot haat en de eerste vervolgingen in de eerste eeuw na het begin van de jaartelling
Het Vroege Christendom - Groei en acceptatie Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Groei en acceptatie De Christelijke gemeenschap bleef tegen de onderdrukking in sterk groeien. Tot aan de komst van Constantijn de Grote (280-337 NC) was vervolging een alledaags verschijnsel Gezegd wordt dat Constantijn de avond vooraf aan een belangrijke slag een visioen had waarin hem werd getoond dat hij in het teken van de Christelijke God zou overwinnen. En zo geschiede het! Met ver gaande gevolgen!
Het Vroege Christendom - Groei en acceptatie Artikel XI & X 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het Vroege Christendom - Groei en acceptatie De Christelijke gemeenschap werd vanaf de slag bij de Pons Milvius niet vervolgd! Bij het Edict van Milaan (313) kreeg het Christendom de status van religio licita (geoorloofde godsdienst). Daarbij komt dat hij daarna het Rijk onder bescherming van de Christelijke God stelde. Hij schonk de kerk privileges o.a. belasting vrijstelling eigen rechtspraak opname van de bisschoppen in staatshiërarchie Het keizerschap was nu bij de gratie Gods