Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Gymzaal van de Toekomst WELKOM
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
een didactiek voor opleiden op school
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Arbonieuws voor uw bedrijf * Arbocatalogus op internet • Digitale RIE is geactualiseerd en aangepast aan nieuwe wet- en regelgeving. De RIE sluit goed.
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Waar ben jij heel goed in?
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
HAN Centrum voor Ondernemerschap
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
WELKOM BIJ HET RACKETLON EVENT VOOR 55-PLUSSERS. WAT GAAN WE DOEN? Presentatie Wie zijn wij? Wat is ons doel? Geschiedenis Wat is racketlon? Waarom racketlon?
Professionele ontwikkeling
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Symposium 4C-ID: IV 14 april 2011, Utrecht Dr. Bert Hoogveld, Open Universiteit Prof. Dr. Jeroen van.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Programma voormiddag 9.30Welkomstwoord door Prof.dr. Luc De Schepper, Rector Universiteit Hasselt Inleiding en dagopbouw door Leon Vliegen en Roland Vermeylen.
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Godsdienst.
Godsdienst.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Symposium 27/11/2013 Zuurstof voor het vak Natuurwetenschappen.
Hoe risicobewust bent u?
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Conferentie Opbrengstgericht werken
Tussen techniek en gedrag. Wie zijn wij Pioniers van het autodelen Nu al in 100 Nederlandse en Duitse steden Rotterdams bedrijf dat tot de top-3 wereldwijd.
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Martine de Mooij en Remco Kaashoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Godsdienst. Jezus is 12 jaar Een gewone jongen? Zijn jouw ouders wel eens bezorgd geweest?
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Prestatieverhoging door gedragsverandering
MUDRUNFUN AMERSFOORT 1 April Wat is een MudRunFun? Filmpjes over de Mudfunrun:
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Geschiedenis van de Film Mistic Swing (22 sec)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22 mei 2013 Open Universiteit Heerlen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 2 Welkom en inleidend: in deze bijdrage stel ik voor samen na te denken over: 1.wat onderwijskundigen met u samen kunnen doen om de crisis te boven te komen 2.kijken naar beroepsvervreemding en wat daaraan te doen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 3 Thema 'crisis': bij wie van u vernieuwingen gecancelled?

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 4 Thema 'crisis': vernieuwen van onderwijs: stopzetten of doorgaan?

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 5 vernieuwen in crisistijd

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 6 Wat is onderwijsvernieuwing? Onderwijsinnovatie is, gebruikmakend van kennis en inzichten uit wetenschap en praktijk, een voortdurend zoeken naar (nog) betere inhouden en werkwijzen om leerlingen voor te bereiden op persoonlijk, maatschappelijk en economisch functioneren, het vertalen van deze inhouden en werkwijzen naar de eigen school en het implementeren ervan, waarbij systematisch wordt nagegaan of de beoogde doelstellingen worden bereikt en waarbij (van begin tot het einde van het proces) expliciet wordt gewerkt aan een inbedding van de inhouden en werkwijzen in de schoolorganisatie en in het gedrag van medewerkers en leerlingen. (uit: 'Ritsen vanaf hier')

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 7 Wat is onderwijsvernieuwing? Waarover gingen of gaan die vernieuwingen?

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 8 Onderwijskundige en vernieuwing talloze vragen uit het onderwijs over ervaren problemen onderwijskundige vraagverheldering helpen oplossen onderwijsproblemen met set wetenschappelijke methodieken en denkwijzen bewezen oplossingen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 9 Onderwijskundige en vernieuwing talloze vragen uit het onderwijs over ervaren problemen onderwijskundige vraagverheldering helpen oplossen onderwijsproblemen met set wetenschappelijke methodieken en denkwijzen bewezen oplossingen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 10 Bewezen methodieken en oplossingen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 11 Bewezen methodieken en oplossingen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 12 Crisisgebonden problemen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 13 Crisisgebonden problemen: voorbeelden =player_embedded&v=264NE1vG1n0

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 14 Oplossingen

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 15 Ter afsluiting: moratio morum

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 16 Ter afsluiting: moratio morum Opdracht: per tafeltje napraten: binnen 7 minuten één discussiepunt of grotere vraag

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 17 Dank voor uw bijdrage ! powerpoints sprekers binnenkort op: