EVC en LevenLang Leren op een HOger plan in de regio Eindhoven, 12 februari 2009 Alice Gorissen Programmamanager Hogeschool Zuyd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Verder met de persoonlijke aanpak
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Visie Mensontwikkeling WSD
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
OR-platform 15 november.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Lunchbijeenkomst SCLLLL Agenda 1.Terugblik 2.Regionale ontwikkelingen en inbedding 3.Doelgroep en afbakening van activiteiten en dienstverlening.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Binden en boeien door een goede loopbaanoriëntatie en begeleiding Beroepenoriëntatie als middel tegen schooluitval Mérie Michels Regiocoördinator samenwerkende.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Slagkracht met kwaliteit
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
Zorgacademie Parkstad Limburg Publiek Private Ontmoeting 12 nov 2009 Toon van Baal/Ria Thomas/Mark Liedekerken.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Presentatie Mobiliteitscentrum West Brabant
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Regionaal perspectief
Samen werken in Greenport Venlo Regio
De kracht van de samenwerking in de regio
Schakel tussen mens en werk 21 juni 2007 P. Ewalts.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
1 Activiteiten SFRecreatie Bijeenkomst Recreatie ondernemers RECRON 4 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Zorgacademie Parkstad Limburg 1 November 2012 SER-BzK.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

EVC en LevenLang Leren op een HOger plan in de regio Eindhoven, 12 februari 2009 Alice Gorissen Programmamanager Hogeschool Zuyd

Punten van aandacht:  Provincie Limburg en Gemeenten  Hogeschool Zuyd  Innovatie als strategisch proces  Samenwerken in de regio  Ervaringen  Opbrengsten  Valkuilen

Provincie Limburg De ‘Versnellingsagenda’ met als speerpunten:  Chemie & Materialen  High Tech Systems  Health Care & Cure  Nieuwe Energie  Agro, Food en Nutrition

Gemeenten in Zuid-Limburg Sectorplannen met o.a. als speerpunten:  Procestechniek (Licence to Operate)  Zorg (Zorg Academie)  Nieuwe Energie LEERWERKLOKETTEN & MOBILITEITSCENTRA Werkgevers voorzien van competente medewerkers

Voorbeeld opzet sectorplan Parkstad Zorg, onderwijs & arbeidsmarkt met 5 pilots:  INSTROOM uit onderwijs (vmbo-mbo-hbo)  INSTROOM volwassenen (nieuw potentieel)  DOORSTROOM, binden en boeien van personeel  EVC Centrum ZORG inrichten  PR en IMAGO

Hogeschool ZUYD in CO-CREATIE Deelname aan activiteiten/projecten: Duurzaam doorwerken (HRM dienstverlening) Sectorplan Procestechniek Sectorplan Zorg  Zorg Academy Limburg Leisure  Leisure Academy De wijk van morgen (energiezuinig bouwen) Etc…… etc.

EVC Erkennen Verworven Competenties Komt in elke ACTIVITEIT / PROJECT voor EBC Erkennen Benodigde Competenties speelt als vraagsturing vanuit de sectoren ook steeds een rol

Belang EVC  Honoreren van leerwegonafhankelijk leren  Het ErVaringsCertificaat als officiële erkenning  Bewustwording bij onderwijs rondom HRM  Koppelen opleiden aan HRM van organisaties  Schakelen tussen vraag en geboden diensten  Leveren van maatwerk  Bevorderen van leren op de werkplek (MWL)

Doorgroei van HsZuyd van  Opleider Richting PARTNER in  Loopbaanontwikkeling van het individu  Personeels- en organisatieontwikkeling

Business innovatie als strategisch proces Core business (Horizon 1) Reguliere onderwijs/bachelor markt Opkomende businessactiviteiten (Horizon 2) Fase van innovatie op basis van businesscases. Lectoraten, onderzoek, masters, EVC Waardevolle ideeën omzetten (Horizon 3) Prototypes, pilots, met oog op verbreding producten-/dienstenportfolio op de langere termijn

Business innovatie als strategisch proces Horizon 3 Ideeën omzetten in levenskrachtige opties Opmerkingen: Innovatieve activiteiten zijn: Niet planmatig aan te sturen (businesscase) Moeilijk te ramen qua kosten en opbrengsten Faciliteren in plaats van aansturen

´Nieuwe Aanpak Doelgroepen Zuyd´ Met 4 programmalijnen  1. Vermarkten van diensten & producten  2. Onderwijs in co-creatie  3. Organisatie Ontwikkeling  4. Interregio- en Euregionalisering Continue aandacht voor  Communicatie en verspreiding, extern en intern  Professionalisering, leernetwerk en onderzoek  Cultuurverandering

´Nieuwe Aanpak Doelgroepen Zuyd´ Samenwerking en co-creatie met bedrijfsleven  HO rondom EVC/MWL (DaZZ)  Regionale onderwijsinstellingen (LLL Limburg)  Euregionale onderwijsinstellingen (GOLEWE)  Participatie in de leerwerkloketten  Participatie in de mobiliteitscentra

´Nieuwe Aanpak Doelgroepen Zuyd´ IMPACT op  Benadering doelgroepen HsZuyd  Producten-/dienstenportfolio  Bedrijfsvoering en inrichting (Organisatie Ontwikkeling)  Competenties medewerkers  Intensieve samenwerking met externen  Afstemming en intensieve samenwerking intern

Casus ´LevenLang Leren Limburg´ Krachtenbundeling van onderwijsinstellingen richting (Limburgse) markt Samenwerking met  Gemeenten, UWV-CWI  Kenniscentra/COLO  Organisaties  Projecten, die werken met EVC en sectoren

Casus ´LevenLang Leren Limburg´ Resultaten  1. Servicecentrum EVC & EBC & ePortfolio  2. Afgestemd en transparant EVC instrumentarium  3. Transparant en afgestemde doorlopende leerlijnen  4. Uitwisselbaar ePortfolio  5. Loopbaanontwikkeling  6. Onderzoek en structurele kennisuitwisseling

Casus ´Leisure Academy´ Samenwerking met  9 scholen (vmbo-hbo) en 9 bedrijven uit de leisure  Kenniscentra Kenwerk Resultaten  1. Centrum voor loopbaanconstructie (instroom)  2. Individueel en integraal loopbaanleren (doorstroom)  3. Centrum voor toetsing en beoordeling (uitstroom)  4. Onderzoek maakt deel uit van het project

Ervaringen  Vraagt veel voorinvestering en lange adem  Er is geen traditie in samenwerken  Samenwerken wordt als zeer waardevol ervaren  Relevant = sturen op snelheid, doorlooptijd, taal, belangen  Weinig tot geen HRM/HRD beleid  Krapte-overschot aan medewerkers ad hoc op de agenda  Werkgevers vaak korte termijn belang/handelen  Belangrijk is een win/win situatie creëren  Subsidie is vaak een belangrijke randvoorwaarden

Opbrengsten  Structureel contact tussen uitvoerders  afnemers  (Stuur)groep richting arbeidsmarkt (initiëren en stimuleren)  Leerwerkloket kan uitgroeien tot regionale ontmoetingsplek  Afstemming op een breed gebied (van acquisitie t/m …..)  Transparante eenduidige aanpak  Bouwen aan een duurzame hr-infrastructuur  Meedoen = kennis verwerven  Bezinning over je rol als HBO binnen de regio!

Valkuil en  Oog voor KOSTEN  BATEN  HBO opbrengsten streng bewaken HBO = luxe probleem  Baten zijn niet alleen financiële opbrengsten Mee blijven groeien:  Steeds weer opnieuw je bezinnen op je inbreng  Steeds alert zijn op het creëren van meerwaarde