Intercultureel Vakmanschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Advertisements

26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Welkom.
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
WELKOM OP HET Elde College
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ouderavond klas 2 en klas 1 Determinatie
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Valorisatie Programma Rotterdam
Tweede startbijeenkomst
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
WELKOM OP HET Elde College
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Lid projectgroep Examenprofiel
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Van Kroon naar ViP.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Eindexamen mei eindexamenkandidaten 81 leerlingen geslaagd = 97,6 % Van de geslaagde leerlingen: 71 leerlingen → MBO = 87,7 % 10 leerlingen → HAVO.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Werkveldconferentie 23 april 2014
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Experiment ‘Vanuit chaos naar yes!’
Ouderavond Groepsorganisatie
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Meer aandacht voor zorg van studenten? Wij zijn er al mee begonnen! Online platformdag passend onderwijs, 22 mei 2014 Lilian Zuiderwijk.
Informatieavond Kader & Basis 20 november 2014
Meer innovatieve professionals
Informatieavond MAVO 4 14 november 2013
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Research Centre for Education and the Labour Market
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
LOB 4 MAVO Schooljaar
Pedagogisch werk KD 2016.
Workshop experimenten in het mbo
Welkom op deze voorlichtingsavond
Competentie gericht onderwijs
Research Centre for Education and the Labour Market
LOB 4 MAVO Schooljaar
Research Centre for Education and the Labour Market
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Transcript van de presentatie:

Intercultureel Vakmanschap Diversiteit in het mbo 25 mei Studiemiddag AIM

MBO Level 4: middle-management and specialist training Level 3: full proffessional training Level 2: basic vocational training Level 1: assistant training

The VET in the Netherlands Het MBO in Nederland 13 agricultural vocational education and training centres (aoc's) 13 sector specific colleges 8 private institutions 46 regional vocational education & training centres (roc's)

MBO: Feiten en cijfers MBO raad = brancheorganisatie voor beroepsonderwijs, behartigt belangen van de leden en biedt diensten aan http://www.mboraad.nl/?category/4281/Feiten+en+cijfers.aspx Naar site mboraad klikken voor cijfers en grafieken!

Typering van de MBO student BOL=dagopleiding 16- 23 jaar School is bijzaak, veel bijbaantjes Thuisfront: beperkte stimulans voor school of overvraging. Merkbaar verschil tussen de niveau’s, vooral in cognitie, begripsvorming en abstractievermogen Niveau 3: beperkt abstractievermogen, moeite met toepassen van aangeleerde vaardigheden in andere context, leidt op voor assistent functies in Zorg en Welzijn Niveau 4: groter abstractievermogen, leidt op voor zelfstandige functies met zicht op middenkaderfunctie

Het project Korte geschiedenis Subsidie van ZON MW voor Intercultureel Vakmanschap in MBO ! Nog meerdere projecten onder zelfde noemer, bijv van HBO raad, kinderartsen Projectgroep MBO raad: 1 dec 2010 start 1 dec 2011 afsluiting Doorloop tot 14 juni: slotconferentie ZonMw

Aanleiding Onderzoek NJI naar migrantenjeugd Rapport Beekveld/ Terpstra: “Vertrouwen in verbinden zonder verband” : onvoldoende gebruik door migrantenjeugd van diverse voorzieningen zoals kinderopvang, sport, jeugdhulpverlening onvoldoende invloed van beroepskrachten( onderwijs, kinderopvang, hulpverlening) op deze jeugd belemmert volwaardige integratie

Projectgroep 6 leden 5 van ROC’s: Mondriaan, Rijn IJssel, Koning Willem 1, ROC vanTwente, ROC Midden Nederland 1 van Calibris= kenniscentrum voor MBO sectoren zorg en welzijn Projectleider Ook: Beleidsmedewerker mboraad Vz BTG

Rol van de MBO-er bij intercultureel vakmanschap Vinden en verbinden: het zijn de beroepsbeoefenaren die direct met de doelgroep (gaan) werken en tevens zijn ze zelf de doelgroep

Uitdaging voor het MBO De studenten in deze dubbelrol serieus nemen Gebruik maken van hun ervaringsdeskundigheid Professionaliteit versterken: opleiden voor de praktijk in voortdurend veranderende maatschappij

Docenten-student Docent: Doen zoals het hoort ! Student: Wat is de kortste weg met de minste inspanning en toch opbrengst

Ieder vogeltje wil vliegen Wijze les van Willem

Online! Dus voor iedereen in Z&W- onderwijs www.mboraad.nl/intercultureelvakmanschap Online! Dus voor iedereen in Z&W- onderwijs

Vervolg Verbreding naar Zorg: Aansluiting bij “Zorg voor Beter’ HZ/W ( Helpenden Zorg en Welzijn), niveau 2 VZ ( verzorging) niveau 3 VP ( verpleging) niveau 4 Tandartsassistenten, dokterassistenten, apothekersassistenten Aansluiting bij “Zorg voor Beter’ Looptijd: 1 april 2012- 1 oktober 2012

Projectgroep vervolg Calibris 1 projectlid Welzijn als linking pin 2 docenten Zorg projectleider

Toekomst Verankering in kwalificatiedossiers Toetsbaar Meetbaar

Studiemiddag 25 mei Vragen voor vandaag: 1. Hoe kan deze projectgroep van de MBO-raad gebruik maken van de deskundigheid van antropologen/AIM? 2. Tips waarmee wij het servicedocument en lesmateriaal kunnen verbeteren/aanvullen.

Reacties op lesmateriaal Wat hebben jullie bekeken?  uitwisseling in 2- tallen Plenair : Reacties?

Vervolg Keuze uit 2 workshops: Info over/oefeningen uit 2 projecten die intercultureel vakmanschap bevorderen: - Together to get there - Vreedzame school 2. Internationalisering in het MBO als middel voor intercultureel vakmanschap: voorbeelden ( stages, uitwisselingprojecten, effecten) Oefening/brainstorm om managers/docenten te overtuigen van nut van internationalisering in MBO

Afronding Antwoorden gekregen op onze vragen? 1. Hoe kan deze projectgroep van de MBO-raad gebruik maken van de deskundigheid van antropologen/AIM? 2. Tips waarmee wij het servicedocument en lesmateriaal kunnen verbeteren/aanvullen.

Afronding na de workshops:Wat heeft het de aanwezigen gebracht? Reacties/conclusies Vragen/ tips welkom bij: jbeuzel@rocvantwente.nl s.wegenwijs@rocmn.nl