Intercultureel Vakmanschap Diversiteit in het mbo 25 mei Studiemiddag AIM
MBO Level 4: middle-management and specialist training Level 3: full proffessional training Level 2: basic vocational training Level 1: assistant training
The VET in the Netherlands Het MBO in Nederland 13 agricultural vocational education and training centres (aoc's) 13 sector specific colleges 8 private institutions 46 regional vocational education & training centres (roc's)
MBO: Feiten en cijfers MBO raad = brancheorganisatie voor beroepsonderwijs, behartigt belangen van de leden en biedt diensten aan http://www.mboraad.nl/?category/4281/Feiten+en+cijfers.aspx Naar site mboraad klikken voor cijfers en grafieken!
Typering van de MBO student BOL=dagopleiding 16- 23 jaar School is bijzaak, veel bijbaantjes Thuisfront: beperkte stimulans voor school of overvraging. Merkbaar verschil tussen de niveau’s, vooral in cognitie, begripsvorming en abstractievermogen Niveau 3: beperkt abstractievermogen, moeite met toepassen van aangeleerde vaardigheden in andere context, leidt op voor assistent functies in Zorg en Welzijn Niveau 4: groter abstractievermogen, leidt op voor zelfstandige functies met zicht op middenkaderfunctie
Het project Korte geschiedenis Subsidie van ZON MW voor Intercultureel Vakmanschap in MBO ! Nog meerdere projecten onder zelfde noemer, bijv van HBO raad, kinderartsen Projectgroep MBO raad: 1 dec 2010 start 1 dec 2011 afsluiting Doorloop tot 14 juni: slotconferentie ZonMw
Aanleiding Onderzoek NJI naar migrantenjeugd Rapport Beekveld/ Terpstra: “Vertrouwen in verbinden zonder verband” : onvoldoende gebruik door migrantenjeugd van diverse voorzieningen zoals kinderopvang, sport, jeugdhulpverlening onvoldoende invloed van beroepskrachten( onderwijs, kinderopvang, hulpverlening) op deze jeugd belemmert volwaardige integratie
Projectgroep 6 leden 5 van ROC’s: Mondriaan, Rijn IJssel, Koning Willem 1, ROC vanTwente, ROC Midden Nederland 1 van Calibris= kenniscentrum voor MBO sectoren zorg en welzijn Projectleider Ook: Beleidsmedewerker mboraad Vz BTG
Rol van de MBO-er bij intercultureel vakmanschap Vinden en verbinden: het zijn de beroepsbeoefenaren die direct met de doelgroep (gaan) werken en tevens zijn ze zelf de doelgroep
Uitdaging voor het MBO De studenten in deze dubbelrol serieus nemen Gebruik maken van hun ervaringsdeskundigheid Professionaliteit versterken: opleiden voor de praktijk in voortdurend veranderende maatschappij
Docenten-student Docent: Doen zoals het hoort ! Student: Wat is de kortste weg met de minste inspanning en toch opbrengst
Ieder vogeltje wil vliegen Wijze les van Willem
Online! Dus voor iedereen in Z&W- onderwijs www.mboraad.nl/intercultureelvakmanschap Online! Dus voor iedereen in Z&W- onderwijs
Vervolg Verbreding naar Zorg: Aansluiting bij “Zorg voor Beter’ HZ/W ( Helpenden Zorg en Welzijn), niveau 2 VZ ( verzorging) niveau 3 VP ( verpleging) niveau 4 Tandartsassistenten, dokterassistenten, apothekersassistenten Aansluiting bij “Zorg voor Beter’ Looptijd: 1 april 2012- 1 oktober 2012
Projectgroep vervolg Calibris 1 projectlid Welzijn als linking pin 2 docenten Zorg projectleider
Toekomst Verankering in kwalificatiedossiers Toetsbaar Meetbaar
Studiemiddag 25 mei Vragen voor vandaag: 1. Hoe kan deze projectgroep van de MBO-raad gebruik maken van de deskundigheid van antropologen/AIM? 2. Tips waarmee wij het servicedocument en lesmateriaal kunnen verbeteren/aanvullen.
Reacties op lesmateriaal Wat hebben jullie bekeken? uitwisseling in 2- tallen Plenair : Reacties?
Vervolg Keuze uit 2 workshops: Info over/oefeningen uit 2 projecten die intercultureel vakmanschap bevorderen: - Together to get there - Vreedzame school 2. Internationalisering in het MBO als middel voor intercultureel vakmanschap: voorbeelden ( stages, uitwisselingprojecten, effecten) Oefening/brainstorm om managers/docenten te overtuigen van nut van internationalisering in MBO
Afronding Antwoorden gekregen op onze vragen? 1. Hoe kan deze projectgroep van de MBO-raad gebruik maken van de deskundigheid van antropologen/AIM? 2. Tips waarmee wij het servicedocument en lesmateriaal kunnen verbeteren/aanvullen.
Afronding na de workshops:Wat heeft het de aanwezigen gebracht? Reacties/conclusies Vragen/ tips welkom bij: jbeuzel@rocvantwente.nl s.wegenwijs@rocmn.nl