Sponsorwerving en –benadering door Tennisclub Opslag. Een verhaal met garantie op succes
7 stappen: Vertrekken van de missie Informeren van de leden Waarom TCO sponsoren? Uitrekken van het sponsoraanbod Het selecteren van sponsors Het benaderen van potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen Het koesteren van de sponsors
1. Vertrekken van de missie toonaangevend en vernieuwend recreatief en competitief tennisprogramma’s op maat begeleiding, training, ontspanning jeugdwerking en doorstroming
Speel-op-voordeel Op-slag-plezier 1. Vertrekken van de missie Speel-op-voordeel Op-slag-plezier
2. Informeren van de leden om weerstand te voorkomen valorisatie door betrokkenheid van leden en bestuur concreet via infoavond, oprichting sponsorcel, ideeënbus
3. Waarom TCO sponsoren? voortreffelijke managementkwaliteiten tevredenheid van de leden (via # punten) bestaande sponsors worden op hun wenken bediend “Van nieuwe contacten tot nieuwe contracten !”
4. Uitrekken van het sponsoraanbod op zoek naar structurele sponsoring: ‘nieuwe partners’ sponsors communicatievoordelen geven hiërarchie der sponsors naamgeving op basis van inbreng
4. Uitrekken van het sponsoraanbod verschillende sponsoringtypes ook evenementen of stages sponsoren dan opstellen communicatiedragers boarding op de velden en display’s of sponsorborden aankondigingaffiches lidkaarten, briefpapier, … sporttassen van de leden polo’s en trainingspakken advertenties in lokale media klassieke return verrassende return
5. Het selecteren van sponsors Doorlichting huidige sponsorbestand Doorlichting van het kennissennetwerk Doorlichting van het concurrentieveld in lokale omgeving
6. Het benaderen van potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen hoe de geselecteerde sponsors benaderen? goed en doordacht sponsoringvoorstel !!! sponsoringvoorstel via aantal stappen Inventariseren Verzamelen Noteren Schrijven Bellen Presenteren Sturen
6. Het benaderen van potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen De brief: wat moet erin staan? Het sponsoringvoorstel: wat moet erin staan? Het mondelinge verkoopgesprek: anticipeer en ontmijn mogelijke bezwaren Het contract
7. Het koesteren van de sponsors sponsoring is arbeidsintensief en dynamisch proces behalen van rendement probeer (meer) te doen wat (dan) je beloofde resultaten meten en vastleggen, zichtbaarheid bijhouden en aandacht van media stimuleren werk maken van partnership na tekenen van contracten: huidige sponsors koesteren ! opstellen actieplan
Vragen ter discussie Wie is TCO en waar staat de club voor? Waar streeft TCO naar? Hoe denkt TCO dat te bereiken? Moet TCO zichzelf anders profileren? Doet het bestuur van TCO er goed aan om voor sponsorwerving te kiezen of moeten ze andere paden bewandelen? Welke troeven van TCO zou je meer, of anders, uitspelen in de communicatie? Werk een voorstel uit om de multisponsorgroep binnen TCO anders te structureren. Via welke instrumenten zou je de match-, set- en gamesponsor van TCO koesteren?