Hoofdstuk 8 Dienstprocessen ontwerpen en managen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Menno Karres Lead Auditor
Taak 3: Een marketingcampagne plannen in MS Dynamics
Careport Een nieuw zorg en gezondheidsconcept.
Marktonderzoek als proces
De drie stappen van systeemontwikkeling
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Joan Meeder, cardioloog, opleider
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Inleiding tot management en organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 9 Het afstemmen van vraag en aanbod
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Inleiding tot marktonderzoek
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
Figuur 8.2 Stappen in het ontwikkelen van een simulatiemodel
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
De evaluatie van een project
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
voor iedere ondernemer
Producten & Werkprocessen
Goederenverwerking H18 Kwaliteitszorg Manager Handel.
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Goederenverwerking H25 Relaties Manager Handel.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
I4Action – keeps an eye on your business Werknemers tevredenheid Werknemers tevredenheid Resultaten Productiviteit Duurzaamheid relatie Duurzaamheid relatie.
Dienstenmarketing Week 4.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
SHEQ SHQ.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
Cursus Interne auditor
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Dienstprocessen ontwerpen en managen

1 Hoe kunnen we blauwdrukken van diensten gebruiken om een dienst te ontwerpen en een adequate ervaring voor de klant te creëren? 2 Wat kunnen we doen om de kans op een mislukte dienstverlening te verkleinen? 3 Hoe kan het herontwerpen van diensten zowel de kwaliteit als de productiviteit verbeteren? 4 Onder welke omstandigheden zouden klanten als medeproducenten van de dienst moeten worden gezien, en wat zijn de gevolgen hiervan? 5 Wat moeten managers doen om lastige klanten te helpen?

De kernelementen van de blauwdruk, van boven naar beneden, zijn: 1 Definiëren van stappen (in dit geval hebben we slechts enkele voorbeelden gegeven). 2 Fysieke en andere aanwijzingen voor frontstage- activiteiten (voor alle stappen gedefinieerd). 3 Voornaamste handelingen van de klant (uitgebeeld door de illustraties). 4 Interactielijn. 5 Frontstage-handelingen van het contactpersoneel. 6 Zichtbaarheidslijn. 7 Backstage-activiteiten door het contactpersoneel. 8 Ondersteunende processen, uitgevoerd door ander dienstverlenend personeel. 9 Ondersteunende processen, informatietechnologie omvattend.

Vervolg Tabel 8.1 Vijf typen herontwerp van diensten