Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Leer de namen van de noten 1
Ondernemen in de praktijk
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Naar het Jaareinde toe
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Agenda Inkoopprofessionalisering
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop contentstrategie
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 12 Public relations, sponsoring en regelgeving.
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
detaillistenpromotie
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De gezonde school en genotmiddelen
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Social media presentatie
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Dienstenmarketing Week 4.
Communicatie.
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR

Overzicht hoofdstuk 3

Leerdoelen hoofdstuk 3 Na bestudering van dit hoofdstuk: • heb je inzicht in de doelen en doelgroepen van ondernemingscommunicatie in de sport; • heb je inzicht in de vormen van public relations ván en dóór sport; • kun je toelichten waarom sportsponsoring een platform is voor relatiemarketing;

Leerdoelen hoofdstuk 3 (vervolg) • kun je het verschil toelichten tussen publiciteit en reclame in de sport; • kun je de inzet van persinstrumenten relateren aan de doelstelling van publiciteit; • kun je de te volgen stappen toelichten in geval van crisiscommunicatie in de sport

Public Relations - Creëren, onderhouden en verbeteren relatie met publieksgroepen - Impressie-, imago- of reputatiemanagement - Interne vs externe PR - Corporate PR vs marketing PR

Stakeholders (= relatiegroepen; = publieksgroepen) - werknemers - pers en opinieleiders - fans in sportomgeving - tv-kijkers - sector- en bedrijfsrelaties - grote publiek - politici

Vormen pr in de sport - Media-pr - Retentiecommunicatie - Wervingscommunicatie - Fusiecommunicatie - Public affairs - Financiële pr - Marketing-pr

Schema 3.4 Selectiecriteria voor corporate sporthospitality

Unieke belevenissen in de sport - Avontuur - Vriendschap/saamhorigheid - Identificatie - Zorg - Gemoedsrust

Unieke sfeer van de sportomgeving - Atleten - Vlucht uit het alledaagse - Catharsis - Sociale integratie en gemeenschapsgevoel - Muziek - Vaste rituelen en ceremonie - Persoonlijke identificatie - Mascotte

Unieke sfeer van de sportomgeving - Esthetisch genot - Ontspannend spektakel - Onzeker resultaat - Architectuur - Sfeer sportstadion - Aanwezigheid van ex-atleten - Het publiek

A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring Unieke kenmerken van een actieve sportbelevenis A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring C) Positieve resultaten

Publiciteit in de sport - Niet-betaalde publicaties - Free publicity  free ! - Publiciteit vs reclame - Geen volledige contrôle - publiciteit vs voorlichting

Hier komt schema 3.8

Genereren van positieve publiciteit - Pullbenadering - Pushbenadering

De pushbenadering van publiciteit - Persbericht - Communiqué Persconferentie Sportpersmap

Crisiscommunicatie - Overshooting: zowel in goede als in kwade dagen - Curatief en preventief (pré-crisiscommunicatie)

Preventieve crisiscommunicatie - Anticipeer via ‘what if’ - Bouw goodwill, vertrouwen en merkwaarde - Ontken problemen niet - Communiceer intern - Werk preventief met het gerecht - Wees bereikbaar voor pers

- Vooraf testen procedures Curatieve crisiscommunicatie - Vooraf testen procedures - Aanduiden crisisteam - Aanduiden woordvoerder - Training reacties door rollenspel - Qua verklaringen op één lijn - Parallelle communicatie met intern en externe relatiegroepen - Geen impulsieve beslissingen

Overzichtsvragen hoofdstuk 3 1. Stel dat je de sponsoringverantwoordelijke bent van de shirtsponsor van een voetbalclub uit de eredivisie. Identificeer de diverse relatiegroepen waarmee je op regelmatige basis moet communiceren. 2. Bespreek, aan de hand van voorbeelden, hoe sportsponsoring toegevoegde waarde kan bieden voor hospitality. 3. Waarin onderscheidt relatiemarketing in de sport zich van andere vormen van relatiemarketing?

Overzichtsvragen hoofdstuk 3 4. Situeer de minicase ‘De toegevoegde waarde van doping’ binnen een push- en pullpersbenadering van de sportpers. 5. Situeer de minicase ‘Mijmeringen van Jan Wauters, een begenadigd sportjournalist’ binnen een push- en pullpersbenadering in de sport en tegen de achtergrond van crisiscommunicatie in de sport. 6. Bespreek en vergelijk de preventieve en curatieve regels van crisiscommunicatie in de sport aan de hand van de case Lance Armstrong.