Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Overzicht hoofdstuk 3
Leerdoelen hoofdstuk 3 Na bestudering van dit hoofdstuk: • heb je inzicht in de doelen en doelgroepen van ondernemingscommunicatie in de sport; • heb je inzicht in de vormen van public relations ván en dóór sport; • kun je toelichten waarom sportsponsoring een platform is voor relatiemarketing;
Leerdoelen hoofdstuk 3 (vervolg) • kun je het verschil toelichten tussen publiciteit en reclame in de sport; • kun je de inzet van persinstrumenten relateren aan de doelstelling van publiciteit; • kun je de te volgen stappen toelichten in geval van crisiscommunicatie in de sport
Public Relations - Creëren, onderhouden en verbeteren relatie met publieksgroepen - Impressie-, imago- of reputatiemanagement - Interne vs externe PR - Corporate PR vs marketing PR
Stakeholders (= relatiegroepen; = publieksgroepen) - werknemers - pers en opinieleiders - fans in sportomgeving - tv-kijkers - sector- en bedrijfsrelaties - grote publiek - politici
Vormen pr in de sport - Media-pr - Retentiecommunicatie - Wervingscommunicatie - Fusiecommunicatie - Public affairs - Financiële pr - Marketing-pr
Schema 3.4 Selectiecriteria voor corporate sporthospitality
Unieke belevenissen in de sport - Avontuur - Vriendschap/saamhorigheid - Identificatie - Zorg - Gemoedsrust
Unieke sfeer van de sportomgeving - Atleten - Vlucht uit het alledaagse - Catharsis - Sociale integratie en gemeenschapsgevoel - Muziek - Vaste rituelen en ceremonie - Persoonlijke identificatie - Mascotte
Unieke sfeer van de sportomgeving - Esthetisch genot - Ontspannend spektakel - Onzeker resultaat - Architectuur - Sfeer sportstadion - Aanwezigheid van ex-atleten - Het publiek
A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring Unieke kenmerken van een actieve sportbelevenis A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring C) Positieve resultaten
Publiciteit in de sport - Niet-betaalde publicaties - Free publicity free ! - Publiciteit vs reclame - Geen volledige contrôle - publiciteit vs voorlichting
Hier komt schema 3.8
Genereren van positieve publiciteit - Pullbenadering - Pushbenadering
De pushbenadering van publiciteit - Persbericht - Communiqué Persconferentie Sportpersmap
Crisiscommunicatie - Overshooting: zowel in goede als in kwade dagen - Curatief en preventief (pré-crisiscommunicatie)
Preventieve crisiscommunicatie - Anticipeer via ‘what if’ - Bouw goodwill, vertrouwen en merkwaarde - Ontken problemen niet - Communiceer intern - Werk preventief met het gerecht - Wees bereikbaar voor pers
- Vooraf testen procedures Curatieve crisiscommunicatie - Vooraf testen procedures - Aanduiden crisisteam - Aanduiden woordvoerder - Training reacties door rollenspel - Qua verklaringen op één lijn - Parallelle communicatie met intern en externe relatiegroepen - Geen impulsieve beslissingen
Overzichtsvragen hoofdstuk 3 1. Stel dat je de sponsoringverantwoordelijke bent van de shirtsponsor van een voetbalclub uit de eredivisie. Identificeer de diverse relatiegroepen waarmee je op regelmatige basis moet communiceren. 2. Bespreek, aan de hand van voorbeelden, hoe sportsponsoring toegevoegde waarde kan bieden voor hospitality. 3. Waarin onderscheidt relatiemarketing in de sport zich van andere vormen van relatiemarketing?
Overzichtsvragen hoofdstuk 3 4. Situeer de minicase ‘De toegevoegde waarde van doping’ binnen een push- en pullpersbenadering van de sportpers. 5. Situeer de minicase ‘Mijmeringen van Jan Wauters, een begenadigd sportjournalist’ binnen een push- en pullpersbenadering in de sport en tegen de achtergrond van crisiscommunicatie in de sport. 6. Bespreek en vergelijk de preventieve en curatieve regels van crisiscommunicatie in de sport aan de hand van de case Lance Armstrong.