Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Sportproducten.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
De marketing-omgeving
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Bedrijfspresentatie Promavise
Project Bedrijf Presentator
Marketingcommunicatiemix
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Het ondernemingsplan en Meet&Greet 4-FM 27 januari 2011.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Advergames Door: Max van Zeeland, Jeroen Hoebe, Michael Nigbur, Jesse Eikema, Rick Borgeld.
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
VAKBEURS PUBLIEKE EVENEMENTEN. FESTIVAK Vakbeurs voor publieke evenmenten Verschillende seminars over alle aspect Veiligheid, marketing, materialen etc.
Business Marketing Management
Bij wie ben je welkom met vragen over alles wat digitaal is? En hoe zorgen we dat de belangen van digitale consumenten gehoord én behartigd worden? We.
Beleidsplan TVP. Kracht Goede trainingsfaciliteiten voor zwemmen en lopen Jaarlijks evenement (zwemloop) Vaste kern sporters Weinig concurrentie van.
Wet op de handelspraktijken
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Data warehousing theorie & modelling technieken
[Productnaam] Marketingplan
1 Case 4 Virtuele televisiereclame in de sport. 2 Ontstaan en evolutie - USA jaren negentig - Virtuele speltoevoegingen en reclame - Amerikaanse sporten.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Promotie- en doelgroepanalyse
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Marketingplan [Productnaam]
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Bedrijf – adres – postcode – plaats – telefoonnummer – - website
Voeg hier een foto van het product in
Project Bedrijf Presentator
[Productnaam] Marketingplan
Presentatie bedrijfsplan
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Bedrijf – adres – postcode – plaats – telefoonnummer – - website
Bedrijfsnaam Rapport titel.
Titel van wetenschappelijk project
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions

Structuur hoofdstuk 6 Sportsponsoring en verkooppromotie Instrumenten van verkooppromotie Sportsponsoring en winkelcommunicatie Sampling in de sport Merchandising in de sport

Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk: • kun je de verschillende vormen van verkooppromotie in de sport omschrijven en illustreren; • kun je technieken van winkelcommunicatie en persoonlijke verkoop beschrijven op respectievelijk consumenten- en zakelijke markten; • kun je een samplingcampagne in het verlengde van sportsponsoring ontwikkelen; • kun je een overzicht geven van de verschillende aspecten van merchandising.

Technieken van verkooppromotie Prijsacties Tombola’s Loterijen Spaaracties Premiums Cadeaus met bijbetaling Sampling

Point of Sales (POS)-materialen Poster Wobbler Shelfliners Audio-boodschappen Mobiles Floorstickers Inflatables Abri-caddy Radioshopping Urnes (wedstrijden) Rayonhoofden Displays Enz...

Persoonlijke verkooptactiek Differentieer sponsorbedrag Stel een actief mediabeleid voor Wees flexibel in aanbieden sponsortermijnen Bied sectorexclusiviteit aan Leg evaluatiemomenten vast Bied een flexibele betalingsregeling aan Scherp de betrokkenheid van werknemers aan

Schema 6.3

Case sampling: De marketingcommunicatiemix van het sportmerk Aquarius in België

Omgeving waarbinnen Aquarius wordt ‘vermarkt’ Sport in België 58% sport wekelijks populairste sporten Fietsen Wandelen Zwemmen Fitness Lopen Voetbal

Introductie Aquarius Gatorade (VS, jaren zestig) bedreiging voor frisdrankgigant TCCC Begin jaren negentig introductie Gatorade op Belgische markt Tegenzet TCCC: introductie Aquarius in 1994

Evolutie Belgische sportdrankenmarkt Consumptie dranken tijdens en na sporten: Sportdranken 13% Water 33% Ice Teas 20% Andere 34% Conclusie: grootste concurrentie voor Aquarius komt van buiten het marktsegment

Evolutie Belgische sportdrankenmarkt Toch groei sportdrankenmarkt 2000 20,0 milj. liter 1999 16,2 milj. liter 1998 14,7 milj. liter 1997 12,2 milj. liter

Marketingcommunicatiemix Reclame Verpakking Sponsoring Sampling PR

1. Reclame Reclamesaturatie Kleine, ondersteunende rol Product laten zien Instrumenten Televisie Print

2. Verpakking Olympische ringen prominent Identificatie met (top)sport en kwaliteit Mogelijk door sponsoring door TCCC

3. Sponsoring Soorten Sportpersoonlijkheden (Ambassadors) Federaties en verenigingen Sportevenementen (Aquarius Challenge)

4. Sampling: Aquarius Challenge Op basis van sponsoring sportevenementen One-to-one marketing rechtstreeks naar doelgroep Basis voor het grote succes van Aquarius

Aquarius Challenge Vertegenwoordiging op vijf niveaus van sportbeleving Sportfederaties Professionele sportevenementen Professionele sporters Recreatieve sporters Jeugd

Aquarius Challenge: sporten Pilaarsporten Aerobics Atletiek Badminton Judo Lopen Voetbal Zwemmen

Aquarius Challenge Alomtegenwoordigheid 2000: 480 events; 500.000 samplings Enorme impact op doelgroep (sporter) Merkbekendheid + 7% Aankoopintentie +30%

Aquarius-case: De Gordel Grote belangstelling (81.000 deelnemers) 60.000 samplings op vijf locaties Daarnaast grote visibiliteit Banners Vlaggen Inflatables Kledij promoteams Windmasters

Poster

Marktaandeel Aquarius Op slechts vijf jaar tijd bouwde Aquarius een marktaandeel van bijna 60% op. Conclusie: Aquarius heeft een groeiend marktaandeel binnen een groeiende markt Aquarius is een succesproduct

Succesproduct Verschillende succesfactoren Succes sport algemeen en sportdranken specifiek Het bedrijf erachter (TCCC) Marketing Goede geïntegreerde marketingcommunicatiemix met als speerpunt Aquarius Challenge

Merchandising Verkoop van producten die het logo/merknaam van sportmerken vermelden Sterke sportmerken Enorme uitbreiding merchandisinglijnen Internationalisering Emotionele betrokkenheid, identificatie, souvenirfunctie

Gevaren van merchandising Overmerchandising Outsourcing of zelf doen? Namaak

Licenties Merchandising toevertrouwen aan een derde partij via promotionele licenties Voordelen voor de licentieverstrekker en -houder: Bescherming tegen oneigenlijk gebruik logo Betere promotiemogelijkheden Bescherming en controle van merksymbolen

Overzichtsvragen Bezoek de officiële website van Manchester United (www.manutd.com). Hoe wordt het merchandisinggamma gepresenteerd? Beschrijf hoe webhandel aangemoedigd wordt. 2. Beschrijf, aan de hand van voorbeelden, hoe verkooppromotie ingezet wordt om een sportsponsoringprogramma te ontwikkelen. Beschrijf het relatieve belang van promoties, kortingen en wedstrijden.

Overzichtsvragen (vervolg) Geef aanvullende voorbeelden van sponsoringgerelateerde winkelcommunicatie en beurzencommunicatie. Beschrijf je ervaring als consument met sampling in een sportcontext en in een niet-sportcontext.