Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

van verdragsbepalingen
Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Risico’s en gevaren van techniek
1 De wijzigingen in de Regeling Beleggen en Belenen per 1 januari 2010 Presentatie 18 en 19 november 2010 voor KBO/KBVO.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Regeling De dienstenrichtlijn
Nederlandse wapenexport en doorvoer
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
3.4 Hoe woon je? Als je gaat verhuizen kun je een huis kopen of huren.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
De Europese eenwording
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Juridische aspecten van een webshop
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Overdrachtsbelasting en reorganisaties
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer

(2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag: Lid 1: In het kader van de bepalingen van dit hoofdstuk zijn alle beperkingen van het kapitaalverkeer tussen lidstaten onderling en tussen lidstaten en derde landen verboden. Lid 2: In het kader van de bepalingen van dit hoofdstuk zijn alle beperkingen van het betalingsverkeer tussen lidstaten onderling en tussen lidstaten en derde landen verboden.

Onderscheid tussen kapitaalverkeer en betalingsverkeer is van weinig praktisch belang: Kapitaalverkeer: Financiële operaties die op belegging of investering van het betrokken bedrag zijn gericht. Betalingsverkeer: Lopende betalingen, dat wil zeggen de overmaking van geld als tegenprestatie voor een bepaalde transactie (zoals de levering van goederen of diensten). Hierna zal onder kapitaalverkeer tevens betalingsverkeer worden begrepen. (3/14)

Het verbod om het vrije kapitaalverkeer te hinderen omvat: I. Belemmeringen als gevolg van maatregelen met onderscheid. Voorbeeld: Franse maatregel die een vergunning voorschrijft voor investeringen vanuit het buitenland die de openbare orde of de openbare veiligheid in gevaar kunnen brengen. II. Belemmeringen als gevolg van maatregelen zonder onderscheid. Voorbeeld: Portugese wetgeving die – ook voor Portugezen – een vergunning voorschrijft voor het verkrijgen van een groot aandelenpakket in te privatiseren ondernemingen. (4/14)

Wie moeten het vrije kapitaalverkeer te respecteren? Lidstaten De Italiaanse wet mag niet het vrije kapitaalverkeer belemmeren door in Duitsland gevestigde personen te verbieden investeringen in Italië te doen. Particuliere organisaties en verenigingen Een organisatie van banken mag geen regels opstellen die voor klanten afschrikwekkend zijn om in andere lidstaten investeringen te doen. (5/14)

Wie ontlenen rechten aan het vrije kapitaalverkeer? Personen (natuurlijke personen en rechtspersonen), afkomstig uit lidstaat A, die willen investeren en/of betalen in een ander land (ook wanneer dat land geen lidstaat is). (6/14)

Welke rechten kunnen worden ontleend aan het vrije kapitaalverkeer? Het recht om betalingen te ontvangen (en te doen) in verband met (ver)koop van goederen en/of diensten. Het recht investeringen te doen, met name: - investeringen die ten doel hebben een vestiging in een andere lidstaat mogelijk te maken. - investeringen die belegging ten doel hebben door middel van aankoop van aandelen, obligaties of onroerend goed. (7/14)

Uitzonderingen op het vrije kapitaalverkeer: Uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen in het Verdrag (artikel 58, lid 1). Uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen binnen de rule of reason. (8/14)

Voorwaarden voor uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen in het Verdrag (artikel 58, lid 1): A. De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in het Verdrag (in dit geval artikel 58, lid 1). B. De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie. I. Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil. II. Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel. III. De maatregel is geschikt voor het gestelde doel. IV. De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken. (9/14)

Voorwaarde A De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in het Verdrag (in dit geval artikel 58, lid 1): Deze doelstellingen zijn: Bestrijding van illegale activiteiten Bestrijding van witwassen van geld Bestrijding van handel in verdovende middelen Bestrijding van terrorisme Openbare orde Openbare veiligheid (10/14)

Voorwaarde I Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil: In Portugal is een vergunning vereist voor het verkrijgen van een groot aandelenpakket in ondernemingen die geprivatiseerd worden. Voldoet deze maatregel aan het vereiste dat geen economische motieven mogen schuil gaan achter het gestelde doel? Doel van het Portugese verbod is: - versterking van de mededingingsstructuur van de betrokken markt - modernisering en versterking van de doeltreffendheid van de productiemiddelen Deze doelstellingen hebben een economische achtergrond en kunnen daarom geen uitzondering rechtvaardigen. (11/14)

Voorwaarden voor uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen binnen de rule of reason: A. De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang. I. Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil. II. Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel. III. De maatregel is geschikt voor het gestelde doel. IV. De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken. (12/14)

Voorwaarde A De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang: Zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld: Waarborgen van pluriforme en niet-commerciële televisieprogramma’s. Beschermen van zekerheid en doorzichtigheid van hypotheken. Handhaven van eisen van ruimtelijke ordening (bijvoorbeeld gericht op het handhaven van een permanente bevolking in een regio). Beschermen van kleinschalige landbouwbedrijven. Enzovoort. (13/14)

Voorwaarde IV De maatregel levert het minst belemmerende alternatief op om het gestelde doel te bereiken: In Oostenrijk is in bepaalde regio’s een vergunning vereist om eigenaar te kunnen worden van een bouwterrein. Voldoet deze Oostenrijkse maatregel aan de eis dat geen minder belemmerend alternatief voor handen is? Het doel van de Oostenrijkse maatregel is om permanente bewoning in de betreffende regio’s te stimuleren. Er is niet gekozen voor het minst belemmerende alternatief: het gestelde doel kan worden bereikt door kopers te laten verklaren dat zij de woning niet als tweede woning zullen gebruiken. Naleving van de verklaring kan worden afgedwongen via een verbod om een tweede woning te hebben. (14/14)