Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen welke verschillende productdoelen en ‑ strategieën een bedrijf kan kiezen 2.uitleggen hoe bedrijven producten managen tijdens de levenscyclus van een product 3.bespreken hoe door branding een productidentiteit wordt gecreëerd en verschillende soorten brandingstrategieën beschrijven 4.uitleggen welke rol de verpakking en etikettering spelen bij de ontwikkeling van effectieve productstrategieën 5.beschrijven hoe organisaties worden gestructureerd om nieuwe en bestaande producten te managen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Productplanning Productdoelen gebruiken om een productstrategie te bepalen Doelen en strategieën voor afzonderlijke producten Doelen en strategieën voor meerdere producten Productlijnstrategieën Productmixstrategieën Kwaliteit als productdoel Total Quality Management (TQM) kwaliteit aan de marketingmix toevoegen dimensies van productkwaliteit hoe e-commerce productkwaliteit beïnvloedt Ruilrelaties
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing tijdens de levenscyclus van het product Introductiefase Groeifase Volwassenheidsfase Neergangsfase
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Productidentiteit: beslissingen over een merk nemen Wat zegt een naam (of een symbool)? handelsmerken Het belang van branding Brandingstrategieën individuele merken vs. familiemerken nationale merken en huismerken generieke merken licenties verlenen co-branding
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Productidentiteit creëren: beslissingen over verpakking en etikettering Functies van verpakkingen Effectieve verpakkingen ontwerpen Effectief productmanagement organiseren Bestaande producten managen merkmanagers productcategoriemanagers marktmanagers Ontwikkeling van nieuwe producten managen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN