H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Competentiedoelen de algemene kenmerken van business-to-businessmarkten beschrijven de unieke kenmerken van de zakelijke vraag uitleggen beschrijven hoe de zakelijke markt in categorieën wordt ingedeeld de koopsituatie op de zakelijke markt uitleggen en de kopers op die markt beschrijven de rollen van het inkoopcentrum op de zakelijke markt uitleggen de fasen in het koopbeslissingsproces van bedrijven beschrijven de steeds belangrijker wordende rol van B2B e-commerce begrijpen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN De zakelijke markt Kenmerken die het verschil maken op de zakelijke markt Meerdere kopers Aantal klanten Omvang van de aankopen Geografische concentratie Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Business-to-businessvraag Afgeleide vraag Inelastische vraag Fluctuerende vraag Gekoppelde vraag Soorten business-to-businessmarkten Producenten Wederverkopers Organisaties Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN De aard van het kopen op de zakelijke markt De koopsituatie routinematige heraankoop gewijzigde heraankoop nieuwe aankoop Beroepsinkoper Inkoopcentrum (DMU) Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Koopbeslissingsproces van bedrijven stap 1: probleem onderkennen stap 2: informatie zoeken stap 3: alternatieven beoordelen stap 4: product en leverancier kiezen stap 5: aankoop evalueren Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Business-to-business e-commerce Intranet, internet en private exchanges Bedreigingen van de veiligheid firewalls versleutelen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux