Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE Competentiedoelen 1.begrijpen welke rol marketingcommunicatie speelt 2.aangeven uit welke elementen het communicatiemodel bestaat 3.de traditionele elementen van de promotiemix opnoemen en beschrijven 4.uitleggen hoe mond ‑ tot ‑ mondmarketing, buzzmarketing, virale marketing en guerillamarketing mogelijkheden voor effectieve marketingcommunicatie bieden 5.geïntegreerde marketingcommunicatie en de kenmerken ervan beschrijven 6.uitleggen welke belangrijke rol databasemarketing speelt bij geïntegreerde marketingcommunicatie 7.beschrijven uit welke stappen de ontwikkeling van een geïntegreerd marketingcommunicatieplan bestaat
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE Marketingcommunicatie op de klant afstemmen Het communicatiemodel Coderen door de zender (de marketeer) De boodschap Het medium Decoderen door de ontvanger Ruis Feedback
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE Marketingcommunicatiestrategie en de promotiemix Met promotie de massa aanspreken Met promotie de consument persoonlijk aanspreken Promotie via buzz (mond-tot-mondmarketing) buzz, mond-tot-mond en virale marketing guerrillamarketing Gaming
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE Geïntegreerde marketingcommunicatie Kenmerken van geïntegreerde marketingcommunicatie door geïntegreerde marketingcommunicatie spreekt het bedrijf met één stem geïntegreerde marketingcommunicatie neemt de klant als uitgangspunt geïntegreerde marketingcommunicatie probeert relaties met de klant op te bouwen geïntegreerde marketingcommunicatie gaat over tweerichtingscommunicatie geïntegreerde marketingcommunicatie is gericht op de belanghebbende, niet op de klant geïntegreerde marketingcommunicatie genereert een continue stroom communicatie bij geïntegreerde marketingcommunicatie worden resultaten gemeten op basis van feedback
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE Het geïntegreerde marketingcommunicatieplan ontwikkelen Stap 1: doelgroep bepalen Stap 2: marketingcommunicatiedoelstellingen bepalen Stap 3: marketingcommunicatiebudget bepalen en toewijzen totale promotiebudget bepalen push- of pullstrategie kiezen budget aan specifieke promotiemix toewijzen Stap 4: promotiemix ontwerpen en boodschap bepalen soort boodschap structuur van de boodschap Stap 5: mediamix kiezen Stap 6: effectiviteit communicatieprogramma beoordelen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE