Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Case MEDIZORG Ziekenhuis
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
Aanzet tot strategisch denken
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het maken van een PR/Marketingplan
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Commercialisatie Fietsen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Opdracht Strategieontwikkeling
strategie als een proces
2. Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
De kern Marketingstrategische beleidsvorming Core Competence
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Goede tijden, slechte tijden
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
toetsen van waterkwaliteit
Swot analyse
Business Marketing Management
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose Verandermanagement Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose Verandermanagement 3 Externe analyse

Schema omgevingsdiagnose Interne analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Organisatiestructuur Organisatiecultuur Interne processen en innovatief vermogen Financiën Analyse van de marktomgeving Analyse van de algemene omgeving Concurrentieanalyse Marketing Afnemers & Markten Visie Missie Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Analyse van de algemene omgeving Aan de hand van de zogenaamde DESTEP factoren: Demografisch Economisch Sociaal maatschappelijk Technologisch Ecologisch Politiek Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Het bedrijf en de algemene omgeving Concurrentie Aandeelhouders Leveranciers Werknemers Vakbonden Banken Afnemers Overheid Management Demografische ontwikkelingen Sociaal culturele Economische Ecologische Technologische Politieke Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Demografische ontwikkelingen 2004 Bevolkingsomvang neemt nauwelijks toe allochtonen als consument steeds grotere groep; meer allochtonen als ondernemer. Vergrijzing senioren zijn belangrijke consumentengroep. Meer eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners eenpersoonshuishoudens met bijzondere wensen; tweeverdieners met tijdsdruk; toename arbeidsparticipatie vrouwen. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Economische ontwikkelingen 2004 Conjunctuur afname investeringsbereidheid. Transparantie door euro verkoopprijstransparantie; buitenland aantrekkelijker dan Nederland. Druk op arbeidsmarkt neemt iets af afname arbeidsmobiliteit; verbetering arbeidsproductiviteit noodzakelijk. Verdergaande schaalvergroting meer invloed toeleveranciers; toenemende concentratie op waardetoevoeging. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Sociaal-culturele ontwikkelingen 2004 Verdere individualisering en groepsgedrag steeds meer vraaggestuurde markt. Bewuster consumeren is de trend maatschappelijk verantwoord ondernemerschap; consument laat zich moeilijker overhalen. Toename mondialisering en regionalisering toename aantal buitenlandse ondernemingen; kleine ondernemingen blijven in trek; gevoeligheid voor trends uit buitenland. Groei multiculturele samenleving meer aandacht voor ‘allochtone’ elementen. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Technologische ontwikkelingen 2004 Nieuwe markten door automatisering automatisering blijft toenemen; kloof tussen grote en kleine ondernemers wordt kleiner. Koppeling van systemen neemt toe vermindering van administratieve taken; gevaar van ICT: verlies van essentiële bestanden. Communicatie versnelt ICT vergroot interactiemogelijkheden; meer reclame via internet. Overige technologische ontwikkelingen efficiënte bedrijfsvoering van doorslaggevende betekenis. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Politiek-juridische ontwikkelingen 2004 Bevoegdheden EU sterker geregeld Europese regels beïnvloeden beleid. Privatisering sociale zekerheid inzicht nodig in gevolgen privatisering. Toename verschil in gemeentelijke belastingen stijging gemeentelijke leges; lastenverzwaring voorkomen. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Analyse van de marktomgeving Aan de hand van onder andere: De Boston Consulting Group portfolioanalyse De GE / McKinsey portfolioanalyse De concurrentieanalyse van Michael E. Porter Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

De BCG portfolioanalyse (1) Investeren Handhaven Groei Cashflow +/- Ontwikkelen Stoppen Cashflow - Oogsten Verkopen Afbouwen Benutten Casflow +/+ H o g L a Laag Hoog M r k t e i Relatief marktaandeel Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

De BCG portfolioanalyse (2) We onderscheiden vier cellen in de BCG matrix, op basis van de hoeveelheid cashflow, die de producten opleveren of van het bedrijf nodig hebben. We noemen deze question marks, stars, cash-cows en dogs. Indien per productgroep de portfolio wordt ingevuld ontstaat een totaalbeeld inzake de levensvatbaarheid van het productassortiment. De portfolioanalyse vereist één van de volgende drie beslissingen over een product-(groep): afstoten; behouden en investeren; behouden (en ‘uitmelken’). Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

De GE/McKinsey portfolioanalyse (1) De GE / McKinsey matrix is een meer recente en uitgebreide analyse, in drie aspecten: De marktattractiviteit vervangt de marktgroei; er wordt dus een breder scala aan factoren gebruikt. De concurrentiekracht vervangt het marktaandeel. Concurrentiekracht kent ook een bredere range aan factoren die in ogenschouw worden genomen dan alleen het marktaandeel om de concurrentiekracht van een SBU vast te stellen. Tenslotte werkt de GE / McKinsey matrix met een 3x3 grid tegenover de BCG matrix met een 2x2 grid. Dit geeft de mogelijkheid tot meer uitgebreide en genuanceerde analyse. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

De GE/McKinsey portfolioanalyse (2) Hoog Gemiddeld Laag M a r k t n r. h e i d Concurrentiekracht Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

De GE/McKinsey portfolioanalyse (3) Het doel van de portfolio analyse is: het analyseren van de huidige business portfolio en te beslissen welke SBU’s meer of minder investeringsfaciliteiten moeten krijgen; het ontwikkelen van groeistrategieën om nieuwe producten en bedrijven toe te voegen aan de portfolio; te beslissen welke SBU’s of producten niet langer moeten worden gehandhaafd. Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Concurrentieanalyse van Michael E. Porter (1) Onderhande-lingsmacht van kopers van leveranciers Dreiging van toetreders Dreiging van substituten Concurrenten Rivaliteit tussen bestaande ondernemingen Leveranciers Afnemers Substituten Potentiële toetreders Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Concurrentieanalyse van Michael E. Porter (2) De factoren van elk van de vijf concurrentiekrachten worden voor de betrokken onderneming extern onderzocht, beoordeeld en voorzien van een waardering. Het totaal van de waardering geeft een indicatie omtrent de mate van concurrentiedreiging. 1. Toetreding van nieuwe concurrenten reputatie toegang tot afnemers en leveranciers leveringscondities schaalvoordelen benodigd kapitaal toegang tot distributiekanalen Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Concurrentieanalyse van Michael E. Porter (3) 2. Dreiging van substituten 3. Onderhandelingsmacht van kopers concentratie overstapkosten aandeel in de kostprijs dreiging van achterwaartse integratie belang van productkwaliteit voor aanbod van de afnemers informatie van de afnemer Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse

Concurrentieanalyse van Michael E. Porter (4) 4. Onderhandelingsmacht van leveranciers concentratie overstapkosten dreiging van voorwaartse integratie belangrijkheid van de kopers belangrijkheid van het product 5. Rivaliteit tussen bestaande aanbieders marktgroei concentratiegraad in de branche onzekerheid over de strategie van andere aanbieders differentiatie capaciteitsbenutting en vaste kostenaandeel hoogte van uittredingsdrempels strategische motieven Verandermanagement hoofdstuk 3 Externe analyse