leerplan wiskunde tweede graad ASO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Edushock leerfestival
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Fysica van elementair belang
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Plan van Aanpak Onderzoek naar een duurzame school. Door Arjan de Groot Bas van der Vliet.
Thema 2 Is het wiskundeonderwijs te abstract?.
Start.
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Management en Organisatie
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Actualisering leerplan Eerste Graad
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Onderwijsconferentie
The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Les 2 Elektrische velden
Elektriciteit 1 Basisteksten
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Tweedegraadsfuncties
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De 10e editie havo-vwo OB.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Wiskunde in de eerste graad A en de consequenties in de tweede graad
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Wiskunde in de bovenbouw havo
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Welke “wiskundes” zijn er?
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Transcript van de presentatie:

leerplan wiskunde tweede graad ASO Herman Rabaey Walter De Volder Luc Gheysens Vakbegeleiding wiskunde leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Leerweg 4 Economie (*complementair uur) Grieks-Latijn Humane wetenschappen *complementair uur: vrijheid van de school leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Leerweg 5 Grieks Latijn Wetenschappen leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad De beginsituatie (pg.6) Getallenleer Meetkunde Vaardigheden en attitudes leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Twee leerwegen Accenten leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Twee leerwegen Deze eerste opsplitsing van de leerlingengroep tweede graad op basis van het aantal lestijden zal grotendeels samenvallen met een keuze op basis van de intrinsieke mogelijkheden voor wiskunde. Daardoor mag verwacht worden dat de klasgroepen homogener worden en dus dat te grote verschilen vermeden worden. Hierdoor wordt in elke groep de interne differentiatie beter beheersbaar en kan die betere resultaten afwerpen. Zo kan de leraar binnen elke leerweg voldoende tijd uitrekken om wiskundig-zwakke leerlingen adequaat op te vangen en toch ook ruimte maken voor de ontwikkeling van wiskundig-sterke leerlingen leerplan wiskunde ASO tweede graad

Twee leerwegen: accenten Het mathematiseringsproces Wiskunde laten functioneren bij het effectief uitwerken van een oplossing De ordening, de samenhang in de wiskunde, de organisatie van de kennis Het gebruik van een goede wiskundetaal leerplan wiskunde ASO tweede graad

Doelstellingen en vaardigheden Aandacht voor de eerste bladzijden leerplan wiskunde ASO tweede graad

Algemene doelstellingen (pg.8) Wiskunde en wiskundevorming Algemene doelstellingen voor wiskunde in de tweede graad * kennis en inzicht * vaardigheden * attitudes De realisatie hiervan hangt af van de aangeboden leerweg. leerplan wiskunde ASO tweede graad

Algemene pedagogisch-didactische wenken (pg.10) Kennis en inzicht Vaardigheden Attitudevorming Actieve werkvormen (actieve wiskundelessen, actief leerproces,zelfstandig leren en werken) Informatica en wiskunde leerplan wiskunde ASO tweede graad

Informatica en wiskunde (PC en grafisch rekentoestel) Routine rekenwerk, algebraïsch rekenwerk, verwerken van gegevens, didactische hulp-middelen ICT-hulpmiddelen moeten minimaal 20% van de lestijden ter beschikking staan van de leerkracht. leerplan wiskunde ASO tweede graad

Informatica en wiskunde: hulpmiddelen “In de huidige tijd is het leren organiseren, gebruiken en interpreteren van informatie belangrijker dan het onthouden van de zoveelste formule. Naast het eigen geheugen worden elektronische geheugens, formularia, tabellen, … gebruikt. Het wiskunde-onderwijs kan hieraan niet voorbij. Het kan nodig zijn de tijd te nemen om in eenvoudige gevallen inzicht in berekeningen, regels en formules te verwerven, maar het indrillen en het berekenen met ingewikkelder getallen moet gerelativeerd worden. De ingewonnen tijd kan besteed worden aan het oplossen van een probleem, een vraagstuk meer.” leerplan wiskunde ASO tweede graad

Wiskunde voor elke leerling In de tweede graad wordt wiskunde aangeboden met een verschillend aantal lestijden. Er mag verwacht worden dat de leerlingengroepen meer homogeen zijn samengesteld dan in de eerste graad. Toch moet er voldoende aandacht besteed worden aan een gedifferentieerde aanpak van de leerlingen. Dit kan betekenen dat bepaalde onderdelen en doelstellingen gedifferentieerd aangeboden worden. Dit impliceert dat zowel bijzondere aandacht moet gaan naar de wiskundig minder begaafde leerling, als naar de leerling met meer wiskundige mogelijkheden. leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Oriëntering Op het einde van de tweede graad staan de leerlingen opnieuw voor een keuze in hun studieloopbaan. Ook het aantal wekelijkse lestijden wiskunde speelt daarin een rol. Vooral in het tweede jaar is het belangrijk de oriëntering voor te bereiden. Daartoe zal getracht worden de keuzerijpheid bij de leerlingen zelf te bevorderen. De verwerking van de leerinhouden (basis en/of uitbreiding) moet verschillende aspecten van wiskunde omvatten en voldoende uitdagingen bevatten, opdat de leerlingen zich een reëel beeld kunnen vormen van hun mogelijkheden en van de consequenties van hun keuze. leerplan wiskunde ASO tweede graad

De presentatie van de leerplandoelstellingen   De presentatie van de leerplandoelstellingen       4 5 Leerplandoelstellingen en leerinhouden Et       4 & 5 Pedagogisch-didactische wenken     4 Pedagogisch-didactische wenken     5 Pedagogisch-didactische wenken     leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Vaardigheden (pg.18) Rekenvaardigheid Meet- en tekenvaardigheden Wiskundige taalvaardigheid Denk- en redeneervaardigheden Probleemoplossende vaardig-heden leervaardigheid leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad attitudes Zin voor nauwkeurigheid en orde Zin voor helderheid, bondigheid, volledigheid, eenvoud en doelmatigheid van de gebruikte wiskundetaal Kritische zin Zelfvertrouwen, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en doelmatigheid bij het aanpakken van problemen en opdrachten Zelfregulatie Zin voor samenwerking en overleg Waardering voor wiskunde door inzicht in de bijdrage ervan in de culturele, historische en wetenschappelijke ontwikkeling. leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Eerste leerjaar leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad meetkunde   lw 4 lw 5 gelijkvormigheid, Thales 15 16 samenhang congruentie, gelijkvormigheid en transformaties 5 stelling van Pythagoras en de driehoeksmeting van een rechthoekige driehoek 13 14 ruimtemeetkunde 7 8 totaal 35 43   leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad getallenleer   lw 4 lw 5 uitbreiding getalbegrip 6 5 toepassingen op bewerkingen met reële getallen 20 18 26 23 leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Reële functies   lw 4 lw 5 inleiding op reële functies 6 5 functies van de eerste graad 17 16 23 21 leerplan wiskunde ASO tweede graad

Analytische meetkunde   lw 4 lw 5 algemene vergelijking en stelsels 11 10 problemen analytisch oplossen 4 7 vectoren 6 15 23 leerplan wiskunde ASO tweede graad

Beschrijvende statistiek   lw 4 lw 5 beschrijvende statistiek - 15   leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Tweede leerjaar leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Meetkunde   lw 4 lw 5 De cirkel 12 15 Driehoeksmeting Ruimtemeetkunde 14 16 38 43   leerplan wiskunde ASO tweede graad   l

Analytische meetkunde   lw 4 lw 5 Loodrechte stand 10 de cirkel 3 6 problemen analytisch oplossen 4 20 leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Reële functies   lw 4 lw5 functies van de tweede graad in één veranderlijke 25 22 elementaire begrippen in verband met functies 8 12 33 34 leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Algebraïsch rekenen   lw 4 lw 5 algebraïsch rekenen 8 leerplan wiskunde ASO tweede graad

Beschrijvende statistiek   lw 4 lw 5 beschrijvende statistiek 15 leerplan wiskunde ASO tweede graad

Rijen, telproblemen, rekenen met kansen   lw 4 lw 5 rijen 10 telproblemen en rekenen met kansen 20 leerplan wiskunde ASO tweede graad

Waar zitten nu de verschillen? Opgelet: Eindtermen en leerplannen zijn verschillend De verschillen tussen de vorige en de nieuwe leerplannen zijn beperkt De grootste overgang zal ervaren worden bij de overgang van drie (met beperkende voorstellen) naar vier leerplan wiskunde ASO tweede graad

leerplan wiskunde ASO tweede graad Nieuwe klemtonen Probleemoplossende vaardigheden Binding met de kunst Ruimtemeetkundig inzicht Meer aandacht voor het verwoorden van wiskunde Meer ICT-gebruik (PC en grafisch rekentoestel) leerplan wiskunde ASO tweede graad

Wat vraagt de onderwijsinspectie en de vakbegeleiding? Aandacht voor de didactische aanbevelingen Meer aandacht voor de wiskundige verwoording door de leerlingen Aandacht voor de theoretische onderbouw van de wiskunde Het stimuleren van leerlingen tot meer persoonlijk werk leerplan wiskunde ASO tweede graad