‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
KWALITEITSZORG november 2012
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
VTB Technasium Vakcollege
Levensecht leren is dialogisch leren
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Professionalisering LOB
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Onderwijs op maat.
Vernieuwend vakmanschap
Resultaten BPV-evaluatie
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Servicecentrum Studie en Beroep
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Rollen binnen het werkplekleren
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Welkom op het Saenredam College
Doorstroom van ISK naar MBO
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Persoonlijke begeleiding
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht ‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht!’ Projectgroep RXH 28 oktober 2008 Dr. Frans Meijers

De loopbaan centraal: waarom? Kwalificatiewinst én betere motivatie (LOB/SLB als vangnet en trampoline) Opkomst kennis/diensteneconomie: noodzaak om hoofd, hand én hart te ontwikkelen (incl. zelfsturing) Burgerschap in een geïndividualiseerde samenleving: zelfsturing

Hoe loopbaanzelfsturing te bevorderen? Loopbaanzelfsturing is geen louter cognitief-rationeel proces. Loopbaanzelfsturing: ‘Wat brengt mij in beweging?’ ‘Waarvoor wil ik in beweging komen?’

Onderzoeksbevindingen 1990-2008 1. Onderzoek naar krachtige leeromgevingen (o.a. Lodewijks): méér motivatie en betere transfer van theorie naar praktijk naarmate de leersituatie levensechter is 2. Onderzoek naar leren (o.a. Simons): leren is sociaal-constructivistisch proces. Aan kennis moet betekenis worden gegeven (‘betekenisgericht leren’) 3. Onderzoek naar schoolsucces van minderheden (o.a. Tinto): essentieel is het leren in groepen plus het gevoel tot een gemeenschap te behoren

Kenmerken van een krachtige loopbaanleeromgeving (v)mbo Essentieel is combinatie van probleem- en vraagsturing Probleemsturing is: levensechte problemen centraal met levensechte probleemeigenaren Vraagsturing is niet:’de leerling is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces’ (laissez-faire à la Studiehuis) Vraagsturing is wel: met de leerling een loopbaangerichte dialoog voeren op basis van concrete ervaringen

Loopbaangerichte leeromgeving (v)mbo 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 OO LD VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5)

Communicatie met leerlingen in 24 bpv-gesprekken OVER TEGEN MET ONDUIDELIJK Economie 21% 67% 4% 8% G & W 14% 73% 13% 0% ICT 41% 38% 15% 6% Techniek 14% 75% 8% 3% Totaal 21% 65% 9% 5%

Studieloopbaanbegeleiding hbo Studenten spreken over hun loopbaan vooral met klasgenoten Met slb-er 1-4 maal per jaar contact. Slb-er bepaalt de inhoud van het gesprek, aldus 50% van de respondenten Met begeleider uit praktijk worden zelden tot nooit over loopbaan gesproken

Inhoud slb-gesprekken in hbo Opleiding Studie- Zelf-/toekomst- Werk/loop- voortgang beelden baanactie Zorg 2,9 2,4 2,3 Techniek 2,7 2,1 2,1 Economie 2,7 2,1 2,1 Onderwijs 2,9 2,4 2,3 Agrarisch 2,8 2,3 2,4 Totaal 2,8 2,2 2,2 Over studievoortgang wordt het meeste gesproken (maar ook niet veel); over zelf- en toekomstbeeld en over acties met betrekking tot werk en loopbaan wordt slechts sporadisch gesproken

Loopbaancompetenties Competenties HBO (V)MBO Loopbaanreflectie 2,57 2,7 Werkexploratie 2,43 Loopbaansturing 2,24 2,4 Netwerken 2,38 2,4

COLO-onderzoek: resultaten vragenlijst BPV-plaats schiet tekort wat betreft Coaching Reflectiviteit leerdoelen verhelderen nadenken en spreken over werkervaringen

COLO-onderzoek: resultaten interviews  Er zijn wel warme relaties maar die zijn gericht op   ·        het oefenen van vaardigheden ·        socialisatie op de werkplek ·        resultaat: (ongeplande en dus onvoorspelbare) beroepsvolwassenheid  2. Geen ruimte voor reflectie ·        vertraagde tijd ontbreekt ·        praktijkopleiders/begeleiders hebben slechts oog voor reproductief leren 3 Het contact tussen ROC en bedrijf over de leerling is vooral procedureel ·        niet gericht op ervaringen van de cursist in het bedrijf ·        niet gericht op het leerproces, slechts op de uitkomsten ervan ·   niet gericht op het produceren van een leervraag

Integrale loopbaanbegeleiding Intakegesprek Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Instroom- assessment POP-gesprekken Doorstroom- assessment Reflectie- verslagen Portfolio Uitstroom- assessment Praktijk-evaluaties Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie)

De structuur van een dialogische school Praktijkgericht onderwijs * probleemgestuurd * praktijkgericht * praktijkgestuurd Samenwerking met het regionale bedrijfsleven * verdeelde verantwoordelijkheid * samen afspraken maken over begeleiding * samen ontwerpen van leersituaties * samen innoveren

Oplossing: trialoog Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ over vakbekwaamheid: ontwikkelingen in de markt en de technologie beroepsdilemma’s keuzemogelijkheden goede leeromgeving sterke kanten van de leerling

Voor nuancering en detaillering www.frans-meijers.nl