Nederlandse School voor Onderwijsmanagement Professioneel leren P. Robert-Jan Simons Nederlandse School voor Onderwijsmanagement & Universiteit Utrecht
Gebaseerd op: Simons, P.R.J., & Ruijters, M.C.P. (in press). The real professional is a learning professional. In S. Billet, C. Harteis & H. Gruber (Eds.), International Handbook on professional and practice based learning. Berlin: Springer 4-4-2017
Professie Professionaliteit Professionalisering Professionele ontwikkeling Professioneel leren
Professie (Thijssen): Beroepsvereniging Gedragscode Body of knowledge Is het docentschap een professie? 4-4-2017
Professionaliteit / professionals Normatief begrip Eisen die je stelt aan beroepsbeoefenaar Gieberts & Bergen: Restricted vs extended professionality Voldoen docenten aan de normatieve eisen die aan professionals worden gesteld? 4-4-2017
Professionele ontwikkeling / professioneel leren Hoe ontwikkelen beroepsbeoefenaren zich tot professional? Hoe leren professionele docenten? Hoe leren docenten / worden ze professionals? 4-4-2017
Connotaties in de loop van de geschiedenis Positief of negatief? Exclusief of inclusief? Hoogstaand of gewoon? Hoge of lage kwaliteit? Eretitel of scheldwoord? Hoog of minder hoog opgeleid? Macht of dienstbaarheid? Autonoom of ingeperkt? 4-4-2017
Leren van de geschiedenis Betekenis verandert afhankelijk van omstandigheden Kennisbasis en integriteit als basis Geen zin om beroepen uit te sluiten Gezag en autonomie moeten verdiend worden 4-4-2017
Uitgaan van Gardner & Shulman (2005) Confronteren met o.a. Schinkel & Noordegraaf (2011) Friedson (1989) Runté (1995) Larson (1978) Kubr (2002) Weggeman (2007) Van Gunsteren (1994) 4-4-2017
Commitment Hebben een commitment om dienstbaar te zijn aan klanten en de samenleving en gerelateerd daaraan een commitment om hun eigen leren en ontwikkeling serieus te nemen 4-4-2017
Integriteit Hebben de wil en het vermogen om dat wat zij niet weten en het onverwachte integer te behandelen en zijn bij implicatie gericht op reflectie op deze ervaringen 4-4-2017
Kennisbasis Hebben een abstracte kennisbasis (body of knowledge), zijn bereid en in staat om deze kennis te vertalen naar de praktijk en staan in verbinding met nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap 4-4-2017
Actietheorie Hebben een gespecialiseerde set van professionele vaardigheden en actietheorieën en hebben de bereidheid en het vermogen om “reflective practitioners” te zijn. 4-4-2017
Expertisegebied Hebben hun eigen expertisegebied (field of expertise) en het verlangen om een rol te spelen in het leren van ervaring, zowel individueel als collectief en dus de praktijk en medepractitioners te helpen zich te ontwikkelen 4-4-2017
Professioneel frame Behoren tot een of meer professionele leerwerkgemeenschappen, hebben een gerichtheid op collectief en over disciplines heen te werken, om zo complexiteit te lijf te kunnen gaan 4-4-2017
Autonomie Hebben een oriëntatie op het actief vorm geven aan de eigen professionaliteit; ze kiezen er bewust voor om een professional te zijn en kiezen er daardoor voor om zelf-gestuurd en autonoom te zijn (als resultaat niet als eis) 4-4-2017
Gezag Hebben een gerichtheid op het actief vorm geven van de professie en het opleiden van mede professionals en nieuwelingen 4-4-2017
Kenmerken van moderne professionals Vereisten Commitment Integriteit Kwaliteiten Kennisbasis Actietheorie Expertisegebied Professioneel frame Voordelen Autonomie Gezag 4-4-2017
4-4-2017
Die kan gelden voor alle soorten beroepen Professionaliteit is een keuze die een beroepsbeoefenaar maakt om op een bepaalde wijze met zijn / haar vak om te gaan. Die kan gelden voor alle soorten beroepen 4-4-2017
Professionaliteit is een keuze om: Je best te doen voor klanten en de samenleving, Op integere wijze te handelen in onzekere en complexe situaties Je actief te verbinden met de nieuwste inzichten in theorieën Kritisch en reflectief te durven kijken naar je eigen praktijk Bij te dragen aan de ontwikkeling van de professie en medeprofessionals. 4-4-2017
Professionele docenten Willen het beste uit al hun leerlingen halen door het beste uit zich zelf te halen 4-4-2017
De lerende professional Kennisbasis: onderzoekend leren Actietheorie: praktiserend leren Expertisegebied: creërend leren Professioneel frame: collectief leren 4-4-2017
Landschap van het leren: samenvatting Eilanden Praktiseren: leren door wat zich voordoet in het primaire proces Onderzoeken: opdoen van nieuwe kennis en inzicht Creëren: maken van hulpmiddelen (producten, handleidingen en dergelijke) Bruggen: Ervaringen/kennis expliciteren, rouleren van kennis Verbinden in taal (expliciteren van kennis/ ervaring om te kunnen delen, of om gerichter een ander eiland op te zoeken) Polders: Co-creatie (combineren van praktijk, onderzoek en creatie) Verbinden in handelen (combineren van twee eilanden)
Kennisbasis Praktiseren 2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken Met de poten in de klei leren van je werk Expliciteren van impliciet geleerde kennis 4-4-2017
Herorganiseren van het werk met het oog op leren (door professional of leiding gevende) Variatie van werk vergroten Verantwoordelijkheden nemen / geven Tijd voor reflectie nemen / geven Betrekken bij visievorming Vernieuwingsprojecten organiseren Feedback uitbreiden Reflectietijd 4-4-2017
Actietheorie Onderzoeken 2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken en onderzoeken en creëren Zelfgestuurd leren Opleidingen Betrokken zijn bij onderzoek Vertalen van onderzoek naar de praktijk Vraagarticulatie mbt onderzoek r
Expertisegebied Creëren 2 bruggen tussen onderzoeken en creëren 2 bruggen tussen praktiseren en creëren Lezingen geven, uitleggen Beleid maken Publiceren Onderzoek naar gaten in ontwerpkennis Ondernemen Pilots doen / experimenteren / innoveren 4-4-2017
Professioneel frame 4 vormen van cocreatie / communities of practice Onderzoekend praktiseren Creërend onderzoeken Creërend praktiseren Pionieren 4-4-2017
Voorbeelden cocreatie Samen praktijkkennis expliciteren Samen onderzoek bestuderen en toepassen in de praktijk of in instrumenten Samen publiceren over praktijkervaringen Samen pilots uitvoeren waarin onderzoek, praktijk en ontwerpen samen komen 4-4-2017
Vereisten en voordelen en leren Commitment Integriteit Autonomie Gezag 4-4-2017
Shulman: a table of learning 4-4-2017
Voor deze 4 kenmerken nodig: Metaleren Reflectie op: Praktiseren Onderzoeken Creëren 4-4-2017
Professional zijn Is een keuze Die veel te maken heeft met leren En opleiden van collegae Integreren van 3 soorten van leren: in de praktijk, uit onderzoek, door ontwerpen Via bruggen en polders Individueel en collectief 4-4-2017