Nederlandse School voor Onderwijsmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamelijke budgetopmaak Strategie en budget
Advertisements

Leercompetenties over de levensloop
Winterkoudeopvang in de G4
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Onprofessionele Professionalisering
We gaan weer geschiedenis schrijven! Ir. Fred de Bruijn 10 januari
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Universiteit van Tilburg
academisch erfgoed 15 mei 2014
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Warmtebronnen Als je iets wil verwarmen heb je een warmtebron nodig.
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Identificeren van kwetsbare functies
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
EBIB Rondleiding
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Competentiegericht leren vmbo
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
Keuzebegeleiding havo 3
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
Naar indicatoren voor regionale samenhang
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
25/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Russia Reignites The Proxy War: Putin Offers "Complete Support" To Iraq.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
Leren van lastige kwesties
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB: ervaringen organiseren
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

Nederlandse School voor Onderwijsmanagement Professioneel leren P. Robert-Jan Simons Nederlandse School voor Onderwijsmanagement & Universiteit Utrecht

Gebaseerd op: Simons, P.R.J., & Ruijters, M.C.P. (in press). The real professional is a learning professional. In S. Billet, C. Harteis & H. Gruber (Eds.), International Handbook on professional and practice based learning. Berlin: Springer 4-4-2017

Professie Professionaliteit Professionalisering Professionele ontwikkeling Professioneel leren

Professie (Thijssen): Beroepsvereniging Gedragscode Body of knowledge Is het docentschap een professie? 4-4-2017

Professionaliteit / professionals Normatief begrip Eisen die je stelt aan beroepsbeoefenaar Gieberts & Bergen: Restricted vs extended professionality Voldoen docenten aan de normatieve eisen die aan professionals worden gesteld? 4-4-2017

Professionele ontwikkeling / professioneel leren Hoe ontwikkelen beroepsbeoefenaren zich tot professional? Hoe leren professionele docenten? Hoe leren docenten / worden ze professionals? 4-4-2017

Connotaties in de loop van de geschiedenis Positief of negatief? Exclusief of inclusief? Hoogstaand of gewoon? Hoge of lage kwaliteit? Eretitel of scheldwoord? Hoog of minder hoog opgeleid? Macht of dienstbaarheid? Autonoom of ingeperkt? 4-4-2017

Leren van de geschiedenis Betekenis verandert afhankelijk van omstandigheden Kennisbasis en integriteit als basis Geen zin om beroepen uit te sluiten Gezag en autonomie moeten verdiend worden 4-4-2017

Uitgaan van Gardner & Shulman (2005) Confronteren met o.a. Schinkel & Noordegraaf (2011) Friedson (1989) Runté (1995) Larson (1978) Kubr (2002) Weggeman (2007) Van Gunsteren (1994) 4-4-2017

Commitment Hebben een commitment om dienstbaar te zijn aan klanten en de samenleving en gerelateerd daaraan een commitment om hun eigen leren en ontwikkeling serieus te nemen 4-4-2017

Integriteit Hebben de wil en het vermogen om dat wat zij niet weten en het onverwachte integer te behandelen en zijn bij implicatie gericht op reflectie op deze ervaringen 4-4-2017

Kennisbasis Hebben een abstracte kennisbasis (body of knowledge), zijn bereid en in staat om deze kennis te vertalen naar de praktijk en staan in verbinding met nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap 4-4-2017

Actietheorie Hebben een gespecialiseerde set van professionele vaardigheden en actietheorieën en hebben de bereidheid en het vermogen om “reflective practitioners” te zijn. 4-4-2017

Expertisegebied Hebben hun eigen expertisegebied (field of expertise) en het verlangen om een rol te spelen in het leren van ervaring, zowel individueel als collectief en dus de praktijk en medepractitioners te helpen zich te ontwikkelen 4-4-2017

Professioneel frame Behoren tot een of meer professionele leerwerkgemeenschappen, hebben een gerichtheid op collectief en over disciplines heen te werken, om zo complexiteit te lijf te kunnen gaan 4-4-2017

Autonomie Hebben een oriëntatie op het actief vorm geven aan de eigen professionaliteit; ze kiezen er bewust voor om een professional te zijn en kiezen er daardoor voor om zelf-gestuurd en autonoom te zijn (als resultaat niet als eis) 4-4-2017

Gezag Hebben een gerichtheid op het actief vorm geven van de professie en het opleiden van mede professionals en nieuwelingen   4-4-2017

Kenmerken van moderne professionals Vereisten Commitment Integriteit Kwaliteiten Kennisbasis Actietheorie Expertisegebied Professioneel frame Voordelen Autonomie Gezag 4-4-2017

4-4-2017

Die kan gelden voor alle soorten beroepen Professionaliteit is een keuze die een beroepsbeoefenaar maakt om op een bepaalde wijze met zijn / haar vak om te gaan. Die kan gelden voor alle soorten beroepen 4-4-2017

Professionaliteit is een keuze om: Je best te doen voor klanten en de samenleving, Op integere wijze te handelen in onzekere en complexe situaties Je actief te verbinden met de nieuwste inzichten in theorieën Kritisch en reflectief te durven kijken naar je eigen praktijk Bij te dragen aan de ontwikkeling van de professie en medeprofessionals. 4-4-2017

Professionele docenten Willen het beste uit al hun leerlingen halen door het beste uit zich zelf te halen 4-4-2017

De lerende professional Kennisbasis: onderzoekend leren Actietheorie: praktiserend leren Expertisegebied: creërend leren Professioneel frame: collectief leren 4-4-2017

Landschap van het leren: samenvatting Eilanden Praktiseren: leren door wat zich voordoet in het primaire proces Onderzoeken: opdoen van nieuwe kennis en inzicht Creëren: maken van hulpmiddelen (producten, handleidingen en dergelijke) Bruggen: Ervaringen/kennis expliciteren, rouleren van kennis Verbinden in taal (expliciteren van kennis/ ervaring om te kunnen delen, of om gerichter een ander eiland op te zoeken) Polders: Co-creatie (combineren van praktijk, onderzoek en creatie) Verbinden in handelen (combineren van twee eilanden)

Kennisbasis Praktiseren 2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken Met de poten in de klei leren van je werk Expliciteren van impliciet geleerde kennis 4-4-2017

Herorganiseren van het werk met het oog op leren (door professional of leiding gevende) Variatie van werk vergroten Verantwoordelijkheden nemen / geven Tijd voor reflectie nemen / geven Betrekken bij visievorming Vernieuwingsprojecten organiseren Feedback uitbreiden Reflectietijd 4-4-2017

Actietheorie Onderzoeken 2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken en onderzoeken en creëren Zelfgestuurd leren Opleidingen Betrokken zijn bij onderzoek Vertalen van onderzoek naar de praktijk Vraagarticulatie mbt onderzoek r

Expertisegebied Creëren 2 bruggen tussen onderzoeken en creëren 2 bruggen tussen praktiseren en creëren Lezingen geven, uitleggen Beleid maken Publiceren Onderzoek naar gaten in ontwerpkennis Ondernemen Pilots doen / experimenteren / innoveren 4-4-2017

Professioneel frame 4 vormen van cocreatie / communities of practice Onderzoekend praktiseren Creërend onderzoeken Creërend praktiseren Pionieren 4-4-2017

Voorbeelden cocreatie Samen praktijkkennis expliciteren Samen onderzoek bestuderen en toepassen in de praktijk of in instrumenten Samen publiceren over praktijkervaringen Samen pilots uitvoeren waarin onderzoek, praktijk en ontwerpen samen komen 4-4-2017

Vereisten en voordelen en leren Commitment Integriteit Autonomie Gezag 4-4-2017

Shulman: a table of learning 4-4-2017

Voor deze 4 kenmerken nodig: Metaleren Reflectie op: Praktiseren Onderzoeken Creëren 4-4-2017

Professional zijn Is een keuze Die veel te maken heeft met leren En opleiden van collegae Integreren van 3 soorten van leren: in de praktijk, uit onderzoek, door ontwerpen Via bruggen en polders Individueel en collectief 4-4-2017