Integratie leren en werken met inzet van ICT Darco Jansen Open Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Verantwoordelijke Leni.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Stichting RechtenOnline
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Drieslag functioneel rekenen
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Taalontwikkeling in mbo
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Aan de slag met competenties beoordelen
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Workshop “Beoordelen”
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Het belang van een stage
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Studieloopbaancoaching
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Kansen implementatie vakwedstrijden
Sieberdam/ROCS & KODOS
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Academie voor Bouw & Infra
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Integratie leren en werken met inzet van ICT Darco Jansen Open Universiteit

Integratie? Leren en werken Leren op de werkplek Valkuilen en uitdagingen Werkend leren: VirtueelBedrijf Werkend leren: Plein / ontmoetingsplaats

Leren en werken “you learn while you perform” “work should feel like learning and learning should feel like working”

Leren en werken 40% van de aanwezige denkkracht in organisaties niet wordt benut Van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een professioneel beroep uit te oefenen, is naar schatting slechts 20-40% verkregen via formele opleidingen

Leren en werken Hoe kan integratie van leren en werken worden vormgegeven ? Leren is inherent een eigen activiteit en niet door de docent gestuurd Professioneel leren ontstaat in handelen, reflecteren en vernieuwen

Leren op de werkplek Wat de rol is van ervaring en van niet- georganiseerd (onbewust) leren op de werkplek ? lerende organisatie (Society for Organizational Learning) kennismanagement het organiseren van denkwerk leiderschap in organisaties

Leren op de werkplek Handelen en informeel leren overdracht van werkzaamheden ; werkoverleg ; interactie met collega's ; ideeën toetsen aan ideeën van collega's tijdens de dienst of 'op de 'wandelgangen‘ ; feedback van collega's op je werk / producten krijgen en gebruiken ; stimulerende ideeën van inspirerende collega's en derden nazoeken in boeken, handboeken of dictaten gegevens verzamelen in bibliotheek of op internet en intranet ; gezamenlijk ontwikkelen en oefenen

Leren op de werkplek Reflecteren en informeel leren situatie onder de loep nemen / case studies uitvoeren ; feedback van verificatiesysteem krijgen en gebruiken ; les geven aan nieuwe of 'zittende' collega's (master classes) ; collega's helpen (optreden als mentor of praktijkbegeleider) ; deelnemen aan afdelings- en/of organisatie overstijgende projecten ; certificeringtraject doorlopen ; ‘guided reading': gezamenlijk vakliteratuur lezen met een begeleider en/of expert ; gezamenlijke sessies met voordrachten over relevante onderwerpen (bijvoorbeeld na het werkoverleg) ; overleg met anderen in keten van jou werkproces (bv. ontwikkelaars en onderzoekers) ; bezoeken conferenties, cursussen en workshops ; terugkijken naar het verleden (bv. lesson learnt van een afgesloten project) ; werkinstructie ontwikkelen (ook bijvoorbeeld ISO-documenten) ; artikelen schrijven

Leren op de werkplek Vernieuwen en informeel leren  handboek maken en bijhouden ; zelf dingen op papier zetten ; handboek/ aantekeningen naslaan ; handboek gereed maken op intranet  jobrotation (binnen eigen organisatie en/of met soortgelijke organisaties in binnen- en buitenland)  meeloop/ 'shadowing‘  verbeterteam

Leren op de werkplek Met positieve invloed op prestaties steun van bovenaf het plaatsen van medewerkers in complexe situaties ontvangen van advies en erkenning voor het werk

Integreren competenties? “Competentie is het vermogen om kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes effectief te hanteren in een taaksituatie” (OUNL) “Een specifieke combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag die een essentiële bijdrage levert aan het slagen van de strategie van een organisatie” (PiMedia).

Integreren competenties? Verschillen tussen bedrijf en onderwijs grote tegenstellingen? range van competenties inhoud van competenties

Uitdagingen integratie competentie en assessment onderwijskundig versus bedrijfskundig inrichting synchroon versus asynchroon individu versus groep face to face versus digitaal

Uitdagingen integratie authenticiteit spanning ‘alsof’ versus echt beheer docent- versus studentbeheer

Competentie-niveau’s mogelijke taak-type structurering taak ‘doe dit zo’ opdracht ‘doe dit’ probleem ‘dit is het probleem’ situaties probleem zelf ontdekken

“Echtheids-schaal” leertaak (cognitieve operatie) gesitueerde leertaak (mét context-aanduiding) simulatie (mét rolinleving) real-life - simulatiebedrijven (cfr. Simnet) computer-simulatie - individueel of genetwerkt ( cfr. Isaga) genetwerkt projectwerk (zelf of voor-geformuleerd) authentieke opdracht (bedrijfs-vakcompetenties) authentieke bedrijfsprocessen (bedrijfs-gedragscompetenties) stage werk

Werkend leren Hoe kan het onderwijs de aansluiting met het werkveld beter inrichten? het handelen en reflecteren in een (virtueel) bedrijf als onderwijsinstelling te ondersteunen de onderwijsinstelling het centrum, het maatschappelijk kennisknooppunt te laten zijn waar vooral reflecteren en vernieuwen gebeurt

Ideaal VirtueelBedrijf? Virtueel: genetwerkte (ICT) omgeving Virtueel: bestaand bedrijf of modelbedrijf bedrijf waar trainees werken in een zo authentiek mogelijke omgeving

Kenmerken VB student als werknemer rolperceptie werken in projectteams roldifferentiatie ict genetwerkt tijd-plaats-onafhankelijk kennisdeling en -uitwisseling authentieke opdrachten / situering

Typische VB Werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten

VB voor PINK Gesimuleerde rekencentrum van een gemeente Eén realistische opdracht ICT door TAS: Lotus en Lotus Learning SpaceLotus Learning Space Versterken van competenties en kennismanagement op individueel niveau

Assessment

VB Milieuwetenschappen Model milieu-adviesbureau Authentieke opdrachten ICT: Studienet + eRoomStudieneteRoom Versterken van competenties en informatiemanagement op individueel niveau

Rollen Projectmedewerkers Projectleiders Directeur Coach Human Resource Manager Kenniscoördinator Helpdesk Secretariaat Experts en materiedeskundigen …………...

rol trainee competentiekaartintake-assessment taak- roltoewijzinggroei-ambitie tijdens werkzaamhedenmonitoring competentie- ontwikkeling, opbouw van portfolio, coaching uitstroombeoordeling opdracht eindassessment inhoud portfolio

Werkend leren Hoe kan het onderwijs de aansluiting met het werkveld beter inrichten? het handelen en reflecteren in een (virtueel) bedrijf als onderwijsinstelling te ondersteunen de onderwijsinstelling het centrum, het maatschappelijk kennisknooppunt te laten zijn waar vooral reflecteren en vernieuwen gebeurt

Interactie’s Studenten Bedrijven, instituten, HO- instellingen

Kennisplein Den Bosch Versterken van kennis-netwerkorganisatie tussen gemeente en hogeschool ‘s-Hertogenbosch Samenwerking op operationeel niveau m.b.v. ICT Regionale Clusterontwikkeling

Kennisplein Den Bosch Business-to-business marktplein vraag (‘pull’) naar kennis, informatie, ervaringen en (tijdelijke) capaciteit aanbod (‘push’) van deskundigen, studenten, actuele ontwikkelingen en bronnen

Kennisplein Den Bosch Afstemming werk- en opleidingsprocessen tussen gemeente en hogeschool ‘s-Hertogenbosch Systematisering, versterking en uitbreiding communicatie- en informatiestromen Actualisering van informatie en kennis, tot uitvoering van projecten, tot expertisegroei en (virtuele) uitwisseling van medewerkers

Kennisplein Den Bosch Voorziene uitbreidingen MKB, Provincie, omliggende gemeente Hogeschool Brabant, OUNL Uitvoering opdrachten op ‘plein’ Inbrengen opleidingsmaterialen Kenniscommunitie rond bestuurskunde

ICT? ondersteunen van het handelen, reflecteren en vernieuwen van de beroepspraktijk (in een VB) faciliteren van informeel leren: interactie NIET TEVEEL ICT: cyberspace kan nooit het hele ontwikkelingsproces ondersteunen inzet van ICT mag niet leiden tot verschraling van de communicatie en interactie

Bedankt voor uw aandacht