Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Handel en marketing hoofdstuk 9
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Customer service en planvorming
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Opdracht Strategieontwikkeling
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
De kern Marketingstrategische beleidsvorming Core Competence
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
De Toekomst Marketing.
Presentatie: Hoe bouw ik een portefeuille op?
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Midden in de wereld:.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Internationale handel
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
International Business Practice
Bouwvolume blijft stijgen echter uitdagingen blijven groot
Transcript van de presentatie:

Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch Politiek/juridisch Ecologisch en etnisch Sociaal cultureel Technologisch

PLC per niveau De PLC per productklasse productvorm merk wordt in deze volgorde steeds korter Er bestaan: behoeftenlevenscycli technologielevenscycli (demand/technology life cycle; Kotler)

Economische factoren Varkenscyclus: vraag, productie, overproductie, faillissementen, tekorten etc. Hoogconjunctuur/laagconjunctuur wisselen elkaar af. Booming, en dan winstwaarschuwingen, laag consumentenvertrouwen, ondernemersvertrouwen (CBS-indexen)) EMU eisen (het Stabiliteitspact: inflatie, rente, overheidstekort < 3% van BBP, overheidsschuld < 60% van BBP) GATT akkoord, uitgevoerd door WTO: vrij handelsverkeer stimuleren, blokkades wegnemen (o.a. landbouwsubsidies, importheffingen).

Politiek/juridische factoren Wet productaansprakelijkheid: producent, importeur en leverancier kunnen aansprakelijk worden gesteld. Bewijslast bij klager. Ook aansprakelijk als partijen zorgvuldigheid hebben betracht, tenzij gebrek niet vermoed op basis van stand wetenschap/technologie. Prijzenwet: Ingrijpen door Min. van EZ bij minder gunstige macro-economische ontwikkelingen Colportagewet: Onvoorbereide verkoop. Als bedrag > € 34.50, dan schriftelijke overeenkomst op straffe van vernietigbaarheid 8 dagen bedenktijd voor koper Wet op Kansspelen Prijsvragen moeten vooral op prestatie gebaseerd zijn. Max. € 1136 Winkelweekacties: kosteloze deelname, < € 4.545 Wet Economisch Mededinging: Bevorderen gezonde mededinging. Verboden op horizontale prijsbinding/kartel, en collectieve verticale prijsbinding. Toezichthouder Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa)

Politiek/juridische factoren (2) Reclame Code Commissie: Nederlandse Code voor het Reclamewezen. Zelfregulering, geen sancties. Vergelijkende reclame: toegestaan mits: niet misleidend, alle essentiële punten worden in de vergelijking mee genomen. Wet Misleidende Reclame: adverteerder is aansprakelijk voor schade. Wet Bescherming Persoonsgegevens: doelbinding, zorgvuldigheid, informatieplicht, meldingsplicht registraties

Ecologie en Sociaal cultureel Ecologie: ontwikkelingen sinds de Club van Rome (1970). Sociaal cultureel: primaire waarden: godsdienst, huwelijk, arbeidsmoraal. secundaire waarden: mode, eetpatroon, vrijetijdsbesteding. Technologie: demand pull versus technology push.

Porters 5 krachtenmodel Toetredingsbarrieres: schaalvoordeel merkbekendheid en loyaliteit kapitaal overstapkosten (industriële markten) toegang tot distributiekanalen overheidsbeleid Uittredingsbarieres: strategische belangen specialistische bedrijfsmiddelen vaste uittredingslasten (o.a. ontslag) emotionele barrières (Vendex en V&D).

Porter checklist concurrentie Producten Distributie Marketing en verkoop Core competence Groei mogelijkheden Reactiesnelheid Uithoudingsvermogen Organisatie management kwaliteiten Portefeuille moederbedrijf/concern Kosten/synergie met moeder/zusterbedrijven Financiële positie Research en technische skills Productie/operational excellence