Hoe overtuig ik het management? historiek klachtenbehandeling klachtenrapportering KLACHTENDIENST FINANCIËN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Toepassingsgebied Voor professioneel actieven: werknemers en natuurlijke personen die werken en wonen in Vlaamse of Brussels hoofdstedelijk.
Organisatorische gevolgen van de privacywetgeving
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Organisatie van het gerecht
Analyseren van hinderklachten Gunther Van Broeck Annemie Wynands.
Een volwaardig instrument voor organisatieontwikkeling?
managementrapportages leerplicht
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie VOI - 29 januari 2004.
Ondernemingsplan 2011 VEA Historiek -Gestart met opmaak ondernemingsplan Basis voor planningen -Evoluties: -Link met interne communicatie, jaarverslag.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Loopbaanregisseur Ruimte scheppen voor de burger om maximaal zelf zijn/haar beste loopbaan te ontwikkelen Actor De burger helpen.
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Van klachtenbehandeling naar klachtenmanagement
Klachtenbeheer binnen de FOD P&O
Vlaamse Belastingdienst. 1.Voornaamste taken 2.Missie 3.Samenwerking met klachtendienst Vlaamse Belastingdienst.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Stimos-formulierenbrigade
Systeem rechtsbescherming
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004.
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
De Milieubarometer, een praktisch instrument voor de GGZ instellingen Voor meten, vergelijken, communicatie van milieuprestatie en milieukosten Adriaan.
Financiële rapportering
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
De boekhouding. Boekhouding ? Verzameling documenten Ingave Synthese Facturen, souches, bankuitreksels, contracten,… Dagboeken, rekeningen, balans, fiscale.
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Esther van der Putten Projectleider LOI
De case Oostkamp.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
Marktonderzoek profiel ‘Medical Management Assistant’ Eindwerk Alliet Liesbeth 3BFV Coussens Jana3BAF De Bruyne Melissa3OFM Deketele Sabien3BFV Everaert.
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
DE TANDARTS EN DE FISCUS ANNO AANLOOP  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDTECHNIEKERS  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDARTSEN.
Mijn antwoord op Gods zegeningen! Sabbat 4 april 2015 A.G. Daniels had als doel het goede nieuws van verlossing door Jezus Christus verder te brengen.
* Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Generieke selectielijst voor SAR’s.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Hoe verloopt een rechtszaak?. Dagvaarding of verzoekschrift Dagvaarding : een brief met wie de eiser is, wat hij wil en welk bewijs hij heeft. Wanneer.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
PROMOVENDIBIJEENKOMST STELLINGEN Vereniging voor Belastingwetenschap FEBRUARI 2016.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.

de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Ouderenmis(be)handeling onder de loep
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES
Zelfevaluatie.
Toolbox Meldingen ongevallen
Transcript van de presentatie:

Hoe overtuig ik het management? historiek klachtenbehandeling klachtenrapportering KLACHTENDIENST FINANCIËN

Historiek Klachtendienst Financiën 1/1/2002: –Fiscale klachten → Afdeling Financieel Management –Fulltime klachtenbehandelaar –Databank (Access): registratie en rapportering van klachten 2006: –Alle klachten → Departement Financiën en Begroting –Databank (Apex): registratie en rapportering van klachten 2010: –2 klachtenbehandelaars

Evolutie aantal ingediende klachten

Klachtenbehandeling Welke klachten? Vnl. Vlaamse Belastingdienst Administratieve beroepsprocedure

Bezwaarprocedure Aanslagbiljet Bezwaar Beslissing Vlaamse Belastingdienst Verzoekschrift Vonnis rechtbank van eerste aanleg

Bezwaarprocedure ↔ Klachtenbehandeling ← Aanslagbiljet ← Bezwaar ← Beslissing Vlaamse Belastingdienst ← Verzoekschrift Vonnis rechtbank van eerste aanleg ←

Aanslagbiljet Herinnering ← Laatste herinnering ← Gerechtsdeurwaarder ←

Klachtenbehandeling Klacht = antwoord –Eigen opzoekingswerk –Bespreking Hoe overtuig ik het management? –Hen betrekken bij de wisselwerking tussen burger en klachtendienst

Rapportering → Maandelijks → Driemaandelijks → Jaarlijks

Rapportering Maandelijkse rapportering: over de interne werking van de klachtendienst zelf (cijfermatig) Hoe overtuig ik het management? –Informeren over de werking van de klachtendienst

Rapportering Driemaandelijkse rapportering: over de terechte klachten van de voorbije 3 maanden (inhoudelijk) ↓ Tussentijdse aanbevelingen Hoe overtuig ik het management? –Wijzen op mogelijke problemen + remediëren

Rapportering Jaarrapportering –Cijfermatig deel –Inhoudelijk deel –Aanbevelingen Hoe overtuig ik het management? –Bespreking van het jaarverslag

Dank voor uw aandacht