Management en logistiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DEEL II IN EEN MAGAZIJNOMGEVING WERKEN
Advertisements

Business Systems 2 Inleiding Logistiek
Management en logistiek
Management en logistiek
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Management en logistiek
Management en logistiek
Management en logistiek
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Management en logistiek
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Deze presentatie wordt u aangeboden door:
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')

Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Logistiek proces H3 Management Logistiek teamleider.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Kwaliteitsgerichte Tracking and Tracing Case: Aardbeien.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Logistiek 1 DISTRIBUTIE LOGISTIEK Presentatie titel
Supply Chain Management
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Coördineren logistiek proces Hoofdstuk 3 Management.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Goederenstroombeheersing
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Coördineren logistiek proces
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom Goederenopslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Verzamelen en verzenden
Logistieke kwaliteitsprocessen
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Logistiek Hoofdstuk 2: De verschillende soorten magazijnen
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Logistieke werkzaamheden coördineren
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Het logistieke proces B
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Management en logistiek Hoofdstuk 6 Distributie Roel Grit Jan de Geus

Hoofdstuk Distributie

Distributie Distributie is het brengen van het gereed product van een producent naar zijn klant. Activiteiten van fysieke distributie handling gereed product opslag gereed product transport groepage degroepage overslag Subsystemen distributie (distributielogistiek) voorraadbeheer gereed product magazijnen en andere opslag extern transport

Commerciële functie distributie Distributie krachtig marketinginstrument: Distributie bij 4 P’s van marketingmix: de P van plaats Distributie bij de zeven J’s-regel: juiste hoeveelheid, juiste conditie, de juiste plaats en de juiste tijd. ‘Elke dag vers!’, Binnen 24 uur geleverd’, ‘ruim assortiment’, ‘tuut, tuut, dat is snel!’ Distributie-intensiteit Bijvoorbeeld: distributie-intensiteit van 75% voor bepaald product betekent ……. Distributienetwerken Intensieve distributie Selectieve distributie Exclusieve distributie Geef een voorbeeld van elk.

Distributiekanalen Distributiekanalen = weg van een product van producent naar klant ~ keten ~ bedrijfskolom ~ distributiekolom Partijen Producent (productiebedrijf, fabrikant) Groothandel (grossier, importeur) Grossier wordt eigenaar van de goederen in zijn magazijnen. Distributiecentrum (DC) Eigendom van fabrikant, supermarktketen of logistieke dienstverlener. Public warehouse Eigendom logistieke dienstverlener, gaat verder dan distributiecentrum. Detailhandel (dealer, winkel, verkooppunt of retailer)

Distributiekanalen

Begrippen E-commerce veem distribuant food-artikelen non-food-artikelen HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) pull-systeem push-systeem EDI

Functies distributiecentrum (DC) Beheersfunctie Voorraadfunctie Groepagefunctie Met o.a. orderverzamelen (order picking) Overslagfunctie Eventueel cross docking Transportfunctie

Distributiecentrum

Public warehouse Public warehouse = Distributiecentrum ‘Plus’ Ook informatiefunctie door logistieke dienstverlener. Heet ook wel logistiek servicecentrum (spraakverwarring). Voordelen van public warehouse voor een fabrikant o.a. lagere kosten geen vaste kosten: er wordt per handeling betaald geen eigen magazijn nodig fabrikant kan zich richten op zijn kernactiviteiten gebruikt de vakkennis van het public warehouse Begrippen Value Added Logistics (VAL) Logistieke service provider (logistiek dienstverlener) Warehouse Management Systeem (WMS)

Radio frequency identification RFID-tag (responder) = chips ter identificatie in voorwerpen Passieve RFID-tags Actieve RFID-tags Voordeel t.o.v. barcode: leesapparaat en de tag hoeven elkaar niet te ‘zien' Toepassingen RFID Identificatie van onderdelen en gereedschappen in productielijn Identificatie van kratten en pallets Herkennen van voertuigen ‘Intelligente schappen’ in magazijn of supermarkt Tracing Toegangscontrole bij voetbalstadions en skipistes Let op: privacy!

Tracking en tracing Identificatie producten met Streepjescode (barcode)en een scanner Radio frequency identification (RFID) Gegevens vastleggen in database van computer Tracking ‘opsporen’: waar is een product of order op enig moment in de keten? Tracing (traceren): achterhalen geschiedenis producten in de logistieke keten. Stroomopwaarts Vanaf eindproduct terug naar halffabricaten en grondstoffen: opsporen bron van probleem. Stroomafwaarts Vanaf grondstoffen via halffabricaten naar eindproduct: partij terughalen.

Tracing Stroomafwaarts Wat terughalen? Stroomopwaarts Oorzaak probleem?

Management en distributie Distributiekosten in de orde van 20% van de verkoopprijs: Transport Handling inkomende goederen Opslag Rente over voorraden Reconditionering Handlingkosten uitgaande goederen Administratiekosten Informatiekosten

Managementkeuzes distributie Keuzes worden bepaald door de gewenste customer service en de kosten: kortere doorlooptijd verhoging van de flexibiliteit verbetering van de leverbetrouwbaarheid Keuzes in samenwerking met Marketing en topmanagement: Welk distributiekanaal? Waar en hoe moet het eindproduct beschikbaar komen? Welke verpakkingen? Welk transportmiddel? Eigen transportmiddelen of inhuren bij een verlader? Eigen magazijnen of distributiecentra? Of inhuren? Wat is gunstigste ligging van eventueel eigen distributiecentra? Wie regelt welk deel van de goederenstroom? Welke informatie is waar nodig? Gebruikmaken van tracing of tracking? EDI toepassen? Intensieve, selectieve of exclusieve distributie? Moderne technieken als RFID gebruiken?

Uitbesteding distributie? Redenen eventueel uitbesteding distributie Terug naar de kernactiviteiten Minder ‘kopzorgen’ Vaste kosten worden variabel Lagere investeringen Financiële voordelen Logistieke kwaliteit gaat omhoog

ICT-hulpmiddelen Warehouse Management Systeem (WMS) Enterprise Resource Planning (ERP-software): bedrijfsinformatiesysteem met ook functies voor distributie. Electronic Data Interchange (EDI): uitwisseling informatie tussen verschillende bedrijven in de logistieke keten. Routeplanningsoftware. Identificatiesystemen op basis van barcodes of RFID.