Vormen van marktonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Wanneer doen we het goed? Evalueren van podia vanuit gemeentelijk perspectief Dr. Quirijn van den Hoogen Rijksuniversiteit Groningen Research Centre Arts.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
H4: Begrijpen van de markt
Geautomatiseerd meten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Onderzoek: Kunst met grote K of koud kunstje?
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv het klimaat in de toekomst groot belang van computermodellen forecasting: het klimaat van de toekomst.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Gebruik van registraties binnen steekproefonderzoek
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
College bouw zorginstellingen Monitoringonderzoek algemene ziekenhuizen Bijeenkomst NVZ- Cbz, 27 maart 2007.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Business Marketing Management
Bron: Insites consulting, april 2002.
Bron: Insites consulting, april 2002.
Bron: Insites consulting, april 2002.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Boekhouding en administratie
Communicatie en Instumenten
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Feiten, meningen en argumenten
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Economie vastgoed © 2007 Wolters-Noordhoff bv Groningen/Houten.
(versie ) Bron: Themapagina inkomsten gemeenten
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Morele dilemma’s.
Indoor Comfort Index® Ontwikkeling dashboard.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Transcript van de presentatie:

Vormen van marktonderzoek ELOBASE OVE-86 © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands Inhoud Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Desk-research Field-research © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Kwalitatief onderzoek Onderzoek naar meningen Vaak uitgedrukt in: rapportcijfers eens/oneens - stellingen Voorbeeld: ‘ Methadonverstrekking: Net voldoende? ‘ © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Kwalitatief onderzoek Voorbeeld Methadonverstrekking: net voldoende? Hilde Roberts Een 6 gemiddeld, met dit rapportcijfer beoordelen druggebruikers het methadonprogramma waaraan ze deelnemen. Of, om precies te zijn, een 5.9. Niet echt een beoordeling om blij mee te zijn, maar slecht is het ook weer niet. De 6 lijkt iets halfslachtigs weer te geven, zoiets als 'we hebben het nodig, maar we vinden het niet prettig'. Onvoldoende-gevers vinden de bejegening en de hulpverlening een zwak punt van het programma, terwijl voldoende-gevers (≥7) hier wel tevreden over zijn. Van degenen die een 6 geven vindt een deel de bejegening en hulpverlening een sterk punt, een ander deel vindt het juist een zwak punt. Welke (andere) factoren hebben invloed op de beoordeling van het methadonprogramma? Bron: http://www.ivo.nl © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Kwantitatief onderzoek Onderzoek naar feiten Vaak uitgedrukt in: getallen percentages Voorbeeld: ‘gemiddelde inkomens van huishoudens vanaf 1990’ © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Kwantitatief onderzoek Voorbeeld © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands Desk-research Gebruik maken van reeds aanwezige gegevens (secundair onderzoek) Intern: Administratie Klantenbestand Klachtenboek etc. Extern: Onderzoekbureaus Instellingen (CBS, HBD etc) © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Desk-research: Interne bronnen © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Desk-research: Externe bronnen © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands Field-research Zelf gegevens verzamelen Mogelijkheden o.a.: Observatie Experiment Enquête © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Field-research: Observatie De mystery-guest: een bron van informatie door slechts gericht te kijken! © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Field-research: Experiment Een experiment levert vaak veel informatie op © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

Field-research: Enquête Enquêtes: Ook digitaal! © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands